בפוקוס

מיילן דחתה את הצעת טבע - המניה צללה 4.3% בוול סטריט

"לא עומדת באף אחד מהקריטריונים העיקריים" , לאחר הדחייה - טבע חוזרת שוב על ההצעה
מתן בן ברוך | (8)
נושאים בכתבה טבע

ענקית התרופות האמריקנית מיילן (סימול: MYL) הודיעה כי דירקטוריון החברה דחה פה אחד את הצעת הרכש של טבע. מניית טבע צללה בתגובה להודעה ב-4.32% בסיום המסחר בוול סטריט. מיילן צנחה ב-5.71%.

(עדכון) קצת יותר משעה לאחר הדחייה של מיילן וטבע מגיבה - "טבע חוזרת על מחויבותה לרכישת מיילן במזומן ומניות תמורת 82 דולר למניה. ההצעה מספקת לבעלי המניות של מיילן פרמיה משמעותית וערך מזומן מיידי, וכן הזדמנות להשתתף בפוטנציאל יצירת הערך של החברה המאוחדת. האיחוד הינו יותר אטרקטיבי עבור בעלי המניות של מיילן מאשר כל אלטרנטיבה אחרת."

ארז ויגודמן, נשיא ומנכ"ל טבע, אמר, "בעוד שאנו מאוכזבים מכך שמיילן דחתה באופן רשמי את הצעתנו, דירקטוריון טבע וצוות ההנהלה מחויבים לחלוטין להשלים את האיחוד של טבע ומיילן, ואנו מוכנים להשלים במהירות עסקה אשר יתרונותיה ברורים עבור בעלי המניות של טבע ומיילן. אנו נשמח לעבוד עם מיילן ויועציה להשלים עסקה שתאפשר לנו לספק את הערך הטמון באיחוד המוצע עבור בעלי המניות של שנינו, כמו גם לעובדים, מטופלים, לקוחות, קהילות ובעלי עניין נוספים."

כזכור, בשבוע שעבר הגישה ענקית הגנריקה הישראלית הצעה בשווי של כ-41 מיליארד דולר עבור רכישת מיילן שמשקפת ערך של 82 דולר למניה. כיום מניית מיילן נסחרת סביב 75 דולר למניה. ההודעה הזו מגיעה ימים ספורים לאחר שפריגו דחתה את ההצעה המשופרת של מיילן ובכך מסבכת עוד יותר את הסיפור המשולש בין פריגו-מיילן-טבע.

לאחר סקירה מקיפה שנערכה בהתייעצות עם היועצים הפיננסיים והמשפטיים שלה, מיילן הגיעה למסקנה שהצעת טבע לא "עומדת באף אחד מהקריטריונים העיקריים שתגרום לחברה לסטות מהאסטרטגיה העצמאית המוצלחת וארוכת השנים של החברה". עוד נמסר בתגובה כי ההצעה "ממעיטה בגסות את ערך החברה" וכי היא תחשוף את החברה "לתרבות בעייתית ומנהיגות עם רקורד גרוע של של השאת ערך לבעלי המניות".

כמו כן, יו"ר מיילן רוברט קורי הוסיף מכתב משלו שהופנה למנכ"ל טבע, ארז ויגודמן ובו העלה ביקורת כנגד התנהלות החברה הישראלית. "אני מאוכזב מאוד מההחלטה שלך לפרסם את ההתעניינות במיילן באופן פומבי מבלי לדבר איתי או לפגוש אותי קודם לכן".

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    טבע תרכוש את מיילן ברכישה עויינת ישירות ממחזיקי המניות (ל"ת)
    מנהלי מיילן מבעתים 28/04/2015 23:57
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    גרין 27/04/2015 19:58
    הגב לתגובה זו
    מיילן היא חברה אמריקנית בעלת תרבות ניהול אחרת משל טבע, ובגודל של טבע ורק עניין תרבות הניהול היה צריך למנוע מטבע את ההרפתקה המיותרת הזאת. עוד קונץ כזה ונאבד את טבע שתהפוך לחברה אמריקנית...
  • 6.
    מיילין לא טיפשים 27/04/2015 18:41
    הגב לתגובה זו
    עוד ילאימו פה את מיילין. עדיף לא להתקרב לעסקה עם חברה ישראלית.
  • 5.
    הכי טוב שטבע תקנה את כיל. ותפתח תרופות מאשלג (ל"ת)
    דוד הכי טוב 27/04/2015 18:40
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    איציק 27/04/2015 18:38
    הגב לתגובה זו
    2.5% זו ירידה, לא צלילה
  • 3.
    אסף 27/04/2015 17:11
    הגב לתגובה זו
    הוא לא על רקע שאינו עסקי. בעולם העסקים ובטח בארה"ב לא נהוג להתבטא כך בפני מי שמציעצלרכוש אותך אלא אם אתה מזלזל בו
  • 2.
    שמתם לב איך מיילן מזלזלת בטבע...? או כדי להעלות (ל"ת)
    את המחיר... 27/04/2015 17:03
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    jr 27/04/2015 16:45
    הגב לתגובה זו
    לברוח מהר טבע הולכת לתתרסק
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: