5 דברים שחובה להכיר לקראת 2017, זה שווה כסף
שנת 2017 עומדת בפתח ולקראתה ננסה להציג מגמות, שינויים ותכניות חדשות שחשוב שכולנו נכיר. כמה דברים שחשוב לעשות השנה ובשנת 2017:
בידקו שוב את דמי הניהול
בנובמבר 2016 הושקו קרנות פנסיה ברירות מחדל אשר מציגות חיסכון פנסיוני בעלות נמוכה ממה שהכרנו. הקרנות שנבחרו הן קרן הפנסיה המקיפה של דש מיטב, אשר תגבה דמי ניהול של 1.31% מההפקדה החודשית ועוד 0.01% מהצבירה השנתית, וקרן הפנסיה של הלמן אלדובי, אשר תגבה דמי ניהול מהפקדה של 1.49% מההפקדה ועוד 0.001% מהצבירה השנתית. לכל הדעות מדובר על דמי ניהול נמוכים. דמי ניהול אלו יגרמו כנראה לירידה הדרגתית בדמי הניהול גם במכשירי הפנסיה האחרים. בידקו, השוו, השוו גם פרמטרים אחרים - מדובר על החיסכון הגדול ביותר שלכם.
חיסכון לכל ילד
הרפורמה הגדולה של משרד האוצר והביטוח הלאומי אשר החל מ-1.1.2017 יחלו בהפקדה דרך הביטוח הלאומי של 50 שקלים מידי חודש לחסכון לכל ילד. בטור קודם סקרנו את הרפורמה הזו לעומק, אבל חשוב להדגיש כי ניתן לבחור במסלול החיסכון הרצוי, בנק או קופת גמל. ניתן להגדיל את החיסכון בעוד 50 שקלים מידי חודש על חשבון המשפחה. אם לא בחרנו באופן אקטיבי ב-1.1.2017, יחלו בהפקדה עבור ילדינו לקופת ברירת מחדל: ילדים מגיל 15 ואילך לבנק בו מופקדת קיצבת הביטוח הלאומי, ומתחת לגיל 15 לקופת גמל להשקעה. אז קדימה, נשארו עוד ימים ספורים בלבד לבחירה.
קופת גמל להשקעה
מוצר חדש שהושק במהלך נובמבר השנה. מדובר על אפיק חיסכון נזיל בכל עת אשר נהנה מחלק מיתרונות קופות הגמל ובנוסף מאפשר למי שחושב רחוק יותר לקבל פנסיה פטורה החל מגיל 60. קיימת מגבלת הפקדה לקופה וניתן להפקיד אליה עד 70,000 ש"ח לשנה לכל תעודת זהות, כך שמי שיפקיד עוד השנה יוכל לנצל את התקרה גם לשנה זו. חשוב לציין כי הקופה אינה נהנית מהטבות מס בהפקדה, אך היא מכשיר חסכון בעל יתרונות רבים. רבים מתבלבלים בין קופה זו לאפיק השקעה נוסף שהוזכר פעמים רבות השנה, הפקדה במסגרת תיקון 190, וחשוב להבין כי מדובר על סוג אחר של השקעה.
פנסיית חובה לעצמאים
החל מינואר 2017 גם העצמאים יוכנסו במסגרת של חקיקה לחסכון החובה לגיל הפנסיה. פנסיית החובה לשכירים שהושקה בשנת 2008 באחוזים בודדים שינתה את המצב של חלק גדול מהשכירים במשק לטובה מבחינת הפנסיה, אך דילגה לחלוטין על קהל העצמאים. "פנסיית החובה" קובעת הפקדה שאינה מתקרבת להפקדה של השכירים ובמקסימום תעמוד על כ-950 ש"ח לחודש. עדיין מדובר על רפורמה חדשה וחשובה ביותר שדואגת לקהל שעד היום לא חויב בחוק לדאוג לפנסיה.
- חיסכון לכל ילד, קופ"ג להשקעה ועוד - כל הדרכים של הורים להכין תשתית כלכלית לילדיהם
- ההורים שלא דואגים לילדים שלהם - חוסכים בפיקדונות במקום במניות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים במיסוי פיצויי פיטורים
כחלק מתהליכי החקיקה עברה חקיקה אשר קובעת כי הפקדת מעביד לפיצויים עבור עובד מעבר לתקרה תהיה חייבת במס בידי העובד בעת ההפקדה (מדובר על תקרה של 8.33% משכר של 32,000 ש"ח). חיוב זה מזכיר במקצת את החיוב במס על הפקדת תגמולי מעביד, מעבר לפעמיים וחצי השכר הממוצע במשק. בנוסף לכך במסגרת חקיקה זו אמורה להיווצר מגבלה דומה גם להשלמות חוב וותק פיצויים בגין מי שמעבידו חייב לו סכומים לפיצויים. גם כאן הפקדה של מעבר ל-32,000 ש' מוכפל בשנות הוותק בהפחתת הסכום הצבור יהיה חייב במס. לכל מי ששכרו מעבר ל-32,000 ש' מומלץ לבדוק באופן פרטני את מצבו טרום סיום שנת המס, ולנצל את הימים הקרובים בכדי לבקש לבצע הפקדה חד פעמית לקופה ללא חיוב במס.
לסיום, נאחל סגירה טובה ומתוקה לשנת 2016 ושנה טובה ומוצלחת לקראת 2017.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
