המניה רותחת, האם פלוריסטם מסוגלת לעשות את זה?

עידו צביקל, מנהל קשרי יועצים, מיטב בית השקעות, מתייחס לחברות חלום בסקטור הביומד בכלל ולפלוריסטם בפרט. לאן תגיע נסיכת החלום והאם תצלח את דרך החתחתים?
עידו צביקל | (23)

הרבעון הראשון של שנת 2012 היה מאכזב למשקיעים בבורסת תל אביב. מצד אחד, הירידה החדה במחזורי המסחר בשוק. מצד שני, תשואות החסר לעומת השווקים המובילים בעולם, צבעו את הבורסה באחד העם בצבעים אפורים עם מספר מועט של נקודות אור.

אחת מאותן נקודות אור היא אפיק הביומד. אותו אפיק שבור, מעוך וחבוט מהשנים האחרונות, מצליח לעשות סוג של קאמבק ולבלוט לנוכח האפרוריות של שאר הסקטורים.

נסיכות יש בשפע אבל איפה המלכה?

אחת הבעיות שאפיינו את האפיק היא שעד היום הוכרזו הרבה נסיכות בענף, אך עדיין לא מצאנו את המלכה שתוביל את הענף למרכז הבמה. חלק מהנסיכות מתבגרות יפה (פרוטליקס, קמהדע, כלל ביוטכנולוגיה) וחלקן איבדו את הראש עוד בתחילת הדרך (די מדיקל, די פארם, אקס טי אל).

לאחר האישור של פרוטליקס והמשך ההתקדמות של קמהדע, ניתן כבר לומר שהן יצאו מעולם האגדות ונכנסו לעולם האמיתי (בו עבודה קשה ורווחיות הן שם המשחק). השאלה איזו חברה תתפוס את מקומה כנסיכה הבאה של הענף?

לידתה של נסיכה

פלוריסטם, שעלתה לכותרות בשבועות האחרונים, קיימת כבר יותר מעשור. החברה נוסדה בשנת 2001, משנת 2003 נסחרת בבורסת הנאסד"ק ורק לאחר מכן הונפקה בתל אביב (מזכירה חברה אחרת שהייתה בכותרות בתקופה האחרונה - פרוטליקס). באופן מדהים גם שם התרופה המרכזית של פלוריסטם (plx) זהה לסימבול בו פרוטליקס נסחרת בארצות הברית, אך כאן פחות או יותר נגמר הדמיון בין החברות.

כדי להבין את החברה, צריך קודם כל לדעת מה הוא תחום העיסוק שלה. החברה פיתחה סביבה תלת ממדית לגידול תאי גזע מהשלייה (תאי PLX). תחילה מעבדים תאי הגזע שנלקחים מהשלייה (שנחשבת לפסולת רפואית) בתוך Bioreactor שפיתחה (מתקן המדמה תנאים ביולוגיים מתאימים לגידול רקמה או אורגניזם). לאחר מכן היא מזריקה אותם לתוך גוף החולה כדי לרפא מחלה ספציפית. תאים אלה מפרישים מכלול של חלבונים בהתאם לאותות המתקבלות כתגובה למגוון מחלות.

למעשה, החברה עוסקת בתחום שכבר שנים נחשב לעתיד של עולם הרפואה (מחקר בתאי גזע ותאי גזע עובריים). תחום שנוי במחלוקת, כאשר מצד אחד, עולם המחקר והרפואה מאמינים שממנו תצמח טכנולוגיית עולם התרופות, אך מצד שני מעורר התנגדות מצד גורמים דתיים שמתנגדים למחקר מסוג זה.

חשוב להבין שעד לתקופת אובמה היה איסור מבחינת הממשל למימון מחקרים מהסוג המדובר, ולקראת הבחירות הקרובות בארה"ב צריך לקחת גורם זה בחשבון, כאשר משקיעים בחברות הפועלות בתחום זה.

Show me the money

אז איפה בדיוק עומדת כרגע פלוריסטם מבחינת פעילות? בשבוע שעבר פרסמה החברה כי לראשונה חולה עבר בהצלחה את הטיפול שלה. הודעה זו הזניקה את מניות החברה בחדות ויצרה את הבאזז שכל חברת ביומד חולמת עליו. השאלה הגדולה שצריך לשאול היא - עד כמה החברה קרובה למסחור המוצרים שלה? ובמקביל מה כמות המזומנים ברשות לגייס סכומים נוספים מהציבור?

מה יבוא קודם המקל או הגזר?

נכון לדוחות הכספיים האחרונים של החברה יש בקופתה 39.5 מליון דולר, כאשר ההפסד השנתי עמד בשנה האחרונה על 14.5 מליון דולר. בקצב הזה וללא התייחסות למענקים או לסכומים חד פעמיים שיתקבלו, לחברה יש שנתיים וחצי להמשיך לעבוד לפני גיוסי כספים נוספים. אך בעיון קצר בדוחות רואים שהחברה צופה שקצב שריפת המזומנים יעלה בחדות בשנה הקרובה, בעקבות עלייה בהוצאות המחקר. מה שמעלה את השאלה מה יקרה קודם - הצלחה ומסחור של המוצרים, או צורך של החברה בגיוס כסף מהשוק (מהלך שידלל את המשקיעים)?

כרגע פלוריסטם עדיין רחוקה ממסחור המוצרים. המוצר המוביל שלה נמצא בשלב 2 של ה-FDA. לכן שלב המסחור אם בכלל, לא יגיע בקרוב. על כן, בתקופה הקרובה ובהתחשב בעובדה שמכירות עדיין לא נראה, ההזדמנויות בחברה גלומות מצד אחד בהמשך ההצלחות בשלבי הניסוי השונים, דבר שבסוף הדרך יוכל להוביל להתעניינות של אחת מענקיות התרופות בחברה. מצד שני, הסיכון שקצב שריפת המזומנים יוביל את החברה לגיוסי הון נוספים, שידלדלו את המשקיעים. השאלה הגדולה היא כאמור, מה יקרה קודם?

אך כמו כל השקעה בחברת חלום מסוג זה, שם המשחק הוא סבלנות. תרופה לא נולדת ביום אחד ואישור FDA לא מקבלים לאחר הצלחה בודדת. רק הזמן יגיד האם הנסיכה שלנו תהפוך יום אחד למלכה או שנשאר עם הדלעת.

תגובות לכתבה(23):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    כרגע המניה בדרך ל-1200 נגמר לה האויר. העיקר: שכר למנכ"ל (ל"ת)
    כלכלן מבין 26/09/2012 20:53
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    מוטי 10/06/2012 07:48
    הגב לתגובה זו
    בניגוד למחקרים מעוברים שבהם יש אכן התנגדויות מטעמים של דת ואתיקה, פלוריסטם משתמשת בשליה ואינה מעוררת התנגדות כיון שמדובר ב‏"פסולת‏"‏ ולא בגוף אדם
  • 17.
    מוטי 10/06/2012 07:48
    הגב לתגובה זו
    בניגוד למחקרים מעוברים שבהם יש אכן התנגדויות מטעמים של דת ואתיקה, פלוריסטם משתמשת בשליה ואינה מעוררת התנגדות כיון שמדובר ב‏"פסולת‏"‏ ולא בגוף אדם
  • 16.
    פלוריסטם 15/05/2012 08:41
    הגב לתגובה זו
    בחוץ ולחוץ. עד סוף שנה חגיגה. וזה רק ההתחלה שלה.
  • כותב מוכשר, חברה עם עתיד (ל"ת)
    דובי 15/05/2012 12:51
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    כלכלן 15/05/2012 08:05
    הגב לתגובה זו
    היטיב להגדיר את המניה אחד הקוראים: " מפח נפש" למשקיעים! זומניה לסיבובים שנעה בין השערים 790 - 1100 .לא מזמן סיימתי סיבוב בו רכשתי ב-810 ומכרתי ב-980. הרווחתי 20% . אם הייתי מחזיק עד היום הייתי מרוויח יותר. אבל משתדלים להקטין סיכונים. הרבה המלצות על החברה, כולל המלצה של אופנהיימר מלפני שנה: " תוך שנה המניה תעבור את ה-5$ . מאי עדיין לא הסתיים ואולי אופנהיימר צודקים. כרגע אני בחוץ.
  • 14.
    מאיר 14/05/2012 23:09
    הגב לתגובה זו
    אני עם כל מילה שניכתבה פה. כסף נישרף. דילולים לאין סוף. המניות האלו הם מפח נפש למשקיעים. נדיר שחב גדולה תרכוש חברה כמו זו בעיקר שאין לה בידיים שום אישור לכלום. לא אתפלא אם נראה אותה בעתיד באיזור חצי דולר מינוס
  • 13.
    סיפורי סינדרלה 14/05/2012 21:11
    הגב לתגובה זו
    באת לספר סיפורים או להרוויח כסף??
  • 12.
    להתלבט גם אני יודע=לא אמר כלום (ל"ת)
    אבי 14/05/2012 18:22
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    הכושי 14/05/2012 12:02
    הגב לתגובה זו
    הפסדתי את התחתונים במנייה ועכשיו אני רוצה את הכסף חזרה ...
  • 10.
    קובי 14/05/2012 12:00
    הגב לתגובה זו
    מתאיי גזע שנלקחים מהשילייה!! ומבחינת הדת אין שום בעיה יש בעיה אתית דתית רק מתאיי גזע שנלקחים משלב קדם -עוברי בלבד!
  • 9.
    פלוריסטם 14/05/2012 11:48
    הגב לתגובה זו
    אחרי האישור היא תעלה מאוד אחוזים, הרווח שווה על הסיכון, מומלץ בעיניי
  • גיל 14/05/2012 16:05
    הגב לתגובה זו
    הם עוד לא סיימו את שלב 2. שלב 3 זה סיפור של שנתיים-שלוש
  • פיקסרפיקסר 15/05/2012 06:33
    מבינים את תכולתו בכלל ונזונים מערמת מלהגי הפורומים?
  • מאיר 14/05/2012 23:10
    מה אתה מבין בסקטור הזה? בולשיט. שנים לוקח להגיע למטרה.
  • 8.
    ערן 14/05/2012 10:53
    הגב לתגובה זו
    נהניתי לקרוא, כל מילה בסלע! רוצים ללמוד עוד על הביומד? הצטרפו לפורום " ביומד" בפפיסבוק ותהנו מניתוחים טכניים, דיעות ומאמרים על המניות הכי חמות בארץ ובחו" ל, ישירות מלוח הארועים של ה FDA לדף הפייסבוק שלכם!
  • 7.
    מעריצה צמודה 14/05/2012 10:39
    הגב לתגובה זו
    צביקל , אתה מבוזבז במיטב, לא נראה לי שהם יודעים כמה אתה שווה!
  • 6.
    שושו 14/05/2012 10:07
    הגב לתגובה זו
    יש להם מזל שאתה שם אחרת כבר מזמן היו הופכים להוסטינג של מישהו...
  • 5.
    עמית 14/05/2012 09:57
    הגב לתגובה זו
    הנייר זבל הזה רק יורד. יום אחרי יום רק יורד.
  • 4.
    עודי 14/05/2012 09:56
    הגב לתגובה זו
    1. מקורם של תאי ה PLX הוא השלייה שהיא בעצם " פסולת" ולכן הם אינם שנויים במחלוקת. האזכור ביחס לתקופה שלפני ממשל אובמה בנושא נוגע לתאים עובריים. דרך אגב, במידה ואובמה יפסיד בבחירות למועמד שמרני והנושא שוב יעלה על הפרק - היתרון של פלוריסטם לגבי המתחרים יהיה גדול יותר. 2 המוצר המוביל הוא ל CLI ושלב 3 יחל כנראה לקראת סוף השנה 3 ערך החברה לא נגזר רק מהשלב הקליני בו התרופה נמצאת. פלוריסטם בונה על תרופת מדף, זולה ליצור וטיפול במחלות כרוניות שמצריכות הזרקות חוזרות - הפוטנציאל הוא עצום. יש המון עבודה שהם צריכים להשקיע בנושא תהליך היצור, ובמידה ששם הם יצליחו , הערך שלהם יעלה הרבה מעבר לתוצאה של נסוי קליני כזה או אחר כיון שאז הם יהיו מטרה מאד אטרקטיבית לרכישה על ידי חברה גדולה שתהמר על הצלחה קלינית של לפחות אחת האינדיקציות בעתיד
  • 3.
    יהודה מזרחי 14/05/2012 09:48
    הגב לתגובה זו
    זה הזמן שלך לפרוש כנפיים ולעוף למקום בו יודעים לפרגן ולעריך מקצוענים
  • 2.
    פלואוסנס מדיקל מה יהיה (ל"ת)
    ה עם פלואוסנס מדיקל 14/05/2012 09:31
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    agile 14/05/2012 09:16
    הגב לתגובה זו
    להשוות סימבול מסחר של מניה ? פרוטליקס - פלוריסטם רקע: תרופה ביולוגית: לוקחים תא ומהנדסים גנטית וגורמים לו לייצר חלבונים כמו הקופקסון של טבע כלומר... תאים מהונדסים גנטית שמפרישים חלבונים שהוא המוצר השאלה איזה תא מפיקים מהחולה? עד היום השתמשו באוגר סיני ואז הגיעו פרוטליקס והשתמשו בגזר לטענת פרוטליקס הדור הבא הוא הזרקת התא היצרן לגוף האדם. חלבון חי כמה שעות ולכן יש צורך להזריק אנזים פעם ב 12 שעות אבל זה לא נוח לאדם. פלוריסטם טוענת שתזריק לתוך הגוף תרופה מותאמת אישית פעם בכמה חודשים ויתקבלו סיגנלים שיקבעו מה לייצר
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.