המניה רותחת, האם פלוריסטם מסוגלת לעשות את זה?
הרבעון הראשון של שנת 2012 היה מאכזב למשקיעים בבורסת תל אביב. מצד אחד, הירידה החדה במחזורי המסחר בשוק. מצד שני, תשואות החסר לעומת השווקים המובילים בעולם, צבעו את הבורסה באחד העם בצבעים אפורים עם מספר מועט של נקודות אור.
אחת מאותן נקודות אור היא אפיק הביומד. אותו אפיק שבור, מעוך וחבוט מהשנים האחרונות, מצליח לעשות סוג של קאמבק ולבלוט לנוכח האפרוריות של שאר הסקטורים.
נסיכות יש בשפע אבל איפה המלכה?
אחת הבעיות שאפיינו את האפיק היא שעד היום הוכרזו הרבה נסיכות בענף, אך עדיין לא מצאנו את המלכה שתוביל את הענף למרכז הבמה. חלק מהנסיכות מתבגרות יפה (פרוטליקס, קמהדע, כלל ביוטכנולוגיה) וחלקן איבדו את הראש עוד בתחילת הדרך (די מדיקל, די פארם, אקס טי אל).
לאחר האישור של פרוטליקס והמשך ההתקדמות של קמהדע, ניתן כבר לומר שהן יצאו מעולם האגדות ונכנסו לעולם האמיתי (בו עבודה קשה ורווחיות הן שם המשחק). השאלה איזו חברה תתפוס את מקומה כנסיכה הבאה של הענף?
לידתה של נסיכה
פלוריסטם, שעלתה לכותרות בשבועות האחרונים, קיימת כבר יותר מעשור. החברה נוסדה בשנת 2001, משנת 2003 נסחרת בבורסת הנאסד"ק ורק לאחר מכן הונפקה בתל אביב (מזכירה חברה אחרת שהייתה בכותרות בתקופה האחרונה - פרוטליקס). באופן מדהים גם שם התרופה המרכזית של פלוריסטם (plx) זהה לסימבול בו פרוטליקס נסחרת בארצות הברית, אך כאן פחות או יותר נגמר הדמיון בין החברות.
כדי להבין את החברה, צריך קודם כל לדעת מה הוא תחום העיסוק שלה. החברה פיתחה סביבה תלת ממדית לגידול תאי גזע מהשלייה (תאי PLX). תחילה מעבדים תאי הגזע שנלקחים מהשלייה (שנחשבת לפסולת רפואית) בתוך Bioreactor שפיתחה (מתקן המדמה תנאים ביולוגיים מתאימים לגידול רקמה או אורגניזם). לאחר מכן היא מזריקה אותם לתוך גוף החולה כדי לרפא מחלה ספציפית. תאים אלה מפרישים מכלול של חלבונים בהתאם לאותות המתקבלות כתגובה למגוון מחלות.
למעשה, החברה עוסקת בתחום שכבר שנים נחשב לעתיד של עולם הרפואה (מחקר בתאי גזע ותאי גזע עובריים). תחום שנוי במחלוקת, כאשר מצד אחד, עולם המחקר והרפואה מאמינים שממנו תצמח טכנולוגיית עולם התרופות, אך מצד שני מעורר התנגדות מצד גורמים דתיים שמתנגדים למחקר מסוג זה.
חשוב להבין שעד לתקופת אובמה היה איסור מבחינת הממשל למימון מחקרים מהסוג המדובר, ולקראת הבחירות הקרובות בארה"ב צריך לקחת גורם זה בחשבון, כאשר משקיעים בחברות הפועלות בתחום זה.
Show me the money
אז איפה בדיוק עומדת כרגע פלוריסטם מבחינת פעילות? בשבוע שעבר פרסמה החברה כי לראשונה חולה עבר בהצלחה את הטיפול שלה. הודעה זו הזניקה את מניות החברה בחדות ויצרה את הבאזז שכל חברת ביומד חולמת עליו. השאלה הגדולה שצריך לשאול היא - עד כמה החברה קרובה למסחור המוצרים שלה? ובמקביל מה כמות המזומנים ברשות לגייס סכומים נוספים מהציבור?
מה יבוא קודם המקל או הגזר?
נכון לדוחות הכספיים האחרונים של החברה יש בקופתה 39.5 מליון דולר, כאשר ההפסד השנתי עמד בשנה האחרונה על 14.5 מליון דולר. בקצב הזה וללא התייחסות למענקים או לסכומים חד פעמיים שיתקבלו, לחברה יש שנתיים וחצי להמשיך לעבוד לפני גיוסי כספים נוספים. אך בעיון קצר בדוחות רואים שהחברה צופה שקצב שריפת המזומנים יעלה בחדות בשנה הקרובה, בעקבות עלייה בהוצאות המחקר. מה שמעלה את השאלה מה יקרה קודם - הצלחה ומסחור של המוצרים, או צורך של החברה בגיוס כסף מהשוק (מהלך שידלל את המשקיעים)?
כרגע פלוריסטם עדיין רחוקה ממסחור המוצרים. המוצר המוביל שלה נמצא בשלב 2 של ה-FDA. לכן שלב המסחור אם בכלל, לא יגיע בקרוב. על כן, בתקופה הקרובה ובהתחשב בעובדה שמכירות עדיין לא נראה, ההזדמנויות בחברה גלומות מצד אחד בהמשך ההצלחות בשלבי הניסוי השונים, דבר שבסוף הדרך יוכל להוביל להתעניינות של אחת מענקיות התרופות בחברה. מצד שני, הסיכון שקצב שריפת המזומנים יוביל את החברה לגיוסי הון נוספים, שידלדלו את המשקיעים. השאלה הגדולה היא כאמור, מה יקרה קודם?
אך כמו כל השקעה בחברת חלום מסוג זה, שם המשחק הוא סבלנות. תרופה לא נולדת ביום אחד ואישור FDA לא מקבלים לאחר הצלחה בודדת. רק הזמן יגיד האם הנסיכה שלנו תהפוך יום אחד למלכה או שנשאר עם הדלעת.
- 19.כרגע המניה בדרך ל-1200 נגמר לה האויר. העיקר: שכר למנכ"ל (ל"ת)כלכלן מבין 26/09/2012 20:53הגב לתגובה זו
- 18.מוטי 10/06/2012 07:48הגב לתגובה זובניגוד למחקרים מעוברים שבהם יש אכן התנגדויות מטעמים של דת ואתיקה, פלוריסטם משתמשת בשליה ואינה מעוררת התנגדות כיון שמדובר ב"פסולת" ולא בגוף אדם
- 17.מוטי 10/06/2012 07:48הגב לתגובה זובניגוד למחקרים מעוברים שבהם יש אכן התנגדויות מטעמים של דת ואתיקה, פלוריסטם משתמשת בשליה ואינה מעוררת התנגדות כיון שמדובר ב"פסולת" ולא בגוף אדם
- 16.פלוריסטם 15/05/2012 08:41הגב לתגובה זובחוץ ולחוץ. עד סוף שנה חגיגה. וזה רק ההתחלה שלה.
- כותב מוכשר, חברה עם עתיד (ל"ת)דובי 15/05/2012 12:51הגב לתגובה זו
- 15.כלכלן 15/05/2012 08:05הגב לתגובה זוהיטיב להגדיר את המניה אחד הקוראים: " מפח נפש" למשקיעים! זומניה לסיבובים שנעה בין השערים 790 - 1100 .לא מזמן סיימתי סיבוב בו רכשתי ב-810 ומכרתי ב-980. הרווחתי 20% . אם הייתי מחזיק עד היום הייתי מרוויח יותר. אבל משתדלים להקטין סיכונים. הרבה המלצות על החברה, כולל המלצה של אופנהיימר מלפני שנה: " תוך שנה המניה תעבור את ה-5$ . מאי עדיין לא הסתיים ואולי אופנהיימר צודקים. כרגע אני בחוץ.
- 14.מאיר 14/05/2012 23:09הגב לתגובה זואני עם כל מילה שניכתבה פה. כסף נישרף. דילולים לאין סוף. המניות האלו הם מפח נפש למשקיעים. נדיר שחב גדולה תרכוש חברה כמו זו בעיקר שאין לה בידיים שום אישור לכלום. לא אתפלא אם נראה אותה בעתיד באיזור חצי דולר מינוס
- 13.סיפורי סינדרלה 14/05/2012 21:11הגב לתגובה זובאת לספר סיפורים או להרוויח כסף??
- 12.להתלבט גם אני יודע=לא אמר כלום (ל"ת)אבי 14/05/2012 18:22הגב לתגובה זו
- 11.הכושי 14/05/2012 12:02הגב לתגובה זוהפסדתי את התחתונים במנייה ועכשיו אני רוצה את הכסף חזרה ...
- 10.קובי 14/05/2012 12:00הגב לתגובה זומתאיי גזע שנלקחים מהשילייה!! ומבחינת הדת אין שום בעיה יש בעיה אתית דתית רק מתאיי גזע שנלקחים משלב קדם -עוברי בלבד!
- 9.פלוריסטם 14/05/2012 11:48הגב לתגובה זואחרי האישור היא תעלה מאוד אחוזים, הרווח שווה על הסיכון, מומלץ בעיניי
- גיל 14/05/2012 16:05הגב לתגובה זוהם עוד לא סיימו את שלב 2. שלב 3 זה סיפור של שנתיים-שלוש
- פיקסרפיקסר 15/05/2012 06:33מבינים את תכולתו בכלל ונזונים מערמת מלהגי הפורומים?
- מאיר 14/05/2012 23:10מה אתה מבין בסקטור הזה? בולשיט. שנים לוקח להגיע למטרה.
- 8.ערן 14/05/2012 10:53הגב לתגובה זונהניתי לקרוא, כל מילה בסלע! רוצים ללמוד עוד על הביומד? הצטרפו לפורום " ביומד" בפפיסבוק ותהנו מניתוחים טכניים, דיעות ומאמרים על המניות הכי חמות בארץ ובחו" ל, ישירות מלוח הארועים של ה FDA לדף הפייסבוק שלכם!
- 7.מעריצה צמודה 14/05/2012 10:39הגב לתגובה זוצביקל , אתה מבוזבז במיטב, לא נראה לי שהם יודעים כמה אתה שווה!
- 6.שושו 14/05/2012 10:07הגב לתגובה זויש להם מזל שאתה שם אחרת כבר מזמן היו הופכים להוסטינג של מישהו...
- 5.עמית 14/05/2012 09:57הגב לתגובה זוהנייר זבל הזה רק יורד. יום אחרי יום רק יורד.
- 4.עודי 14/05/2012 09:56הגב לתגובה זו1. מקורם של תאי ה PLX הוא השלייה שהיא בעצם " פסולת" ולכן הם אינם שנויים במחלוקת. האזכור ביחס לתקופה שלפני ממשל אובמה בנושא נוגע לתאים עובריים. דרך אגב, במידה ואובמה יפסיד בבחירות למועמד שמרני והנושא שוב יעלה על הפרק - היתרון של פלוריסטם לגבי המתחרים יהיה גדול יותר. 2 המוצר המוביל הוא ל CLI ושלב 3 יחל כנראה לקראת סוף השנה 3 ערך החברה לא נגזר רק מהשלב הקליני בו התרופה נמצאת. פלוריסטם בונה על תרופת מדף, זולה ליצור וטיפול במחלות כרוניות שמצריכות הזרקות חוזרות - הפוטנציאל הוא עצום. יש המון עבודה שהם צריכים להשקיע בנושא תהליך היצור, ובמידה ששם הם יצליחו , הערך שלהם יעלה הרבה מעבר לתוצאה של נסוי קליני כזה או אחר כיון שאז הם יהיו מטרה מאד אטרקטיבית לרכישה על ידי חברה גדולה שתהמר על הצלחה קלינית של לפחות אחת האינדיקציות בעתיד
- 3.יהודה מזרחי 14/05/2012 09:48הגב לתגובה זוזה הזמן שלך לפרוש כנפיים ולעוף למקום בו יודעים לפרגן ולעריך מקצוענים
- 2.פלואוסנס מדיקל מה יהיה (ל"ת)ה עם פלואוסנס מדיקל 14/05/2012 09:31הגב לתגובה זו
- 1.agile 14/05/2012 09:16הגב לתגובה זולהשוות סימבול מסחר של מניה ? פרוטליקס - פלוריסטם רקע: תרופה ביולוגית: לוקחים תא ומהנדסים גנטית וגורמים לו לייצר חלבונים כמו הקופקסון של טבע כלומר... תאים מהונדסים גנטית שמפרישים חלבונים שהוא המוצר השאלה איזה תא מפיקים מהחולה? עד היום השתמשו באוגר סיני ואז הגיעו פרוטליקס והשתמשו בגזר לטענת פרוטליקס הדור הבא הוא הזרקת התא היצרן לגוף האדם. חלבון חי כמה שעות ולכן יש צורך להזריק אנזים פעם ב 12 שעות אבל זה לא נוח לאדם. פלוריסטם טוענת שתזריק לתוך הגוף תרופה מותאמת אישית פעם בכמה חודשים ויתקבלו סיגנלים שיקבעו מה לייצר
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
