"החור השחור" של שוק האג"ח הקונצרני בחברות הנדל"ן
בצל הסדר החוב בחברת דלק נדלן, עובר שוק ההון הישראלי בימים האחרונים חשבון נפש. במהלך שנת 2012 על כל החברות בבורסה הישראלית שנטלו הלוואות מהציבור, לפרוע אג"ח קונצרנית בהיקף של כ-36 מיליארד ש' מתוכן כ-26 מיליארד ש' על ידי חברות נדל"ן. משמעות הדבר כי מצב השוק של חברות הנדל"ן הישראליות יהפוך להיות ב-2012 הברומטר של הכלכלה הישראלית בבחינת עולים איתן ויורדים איתן. אין כל ספק, כי הדרך העיקרית שיכולה לאפשר את פירעון האג"ח הקונצרנית של החברות בכלל וחברות הנדל"ן בפרט היא מחזור החוב.
במצב דברים זה פועל ומתפקד שוק ההון הישראלי תוך פרדוקס מובנה. כל הסדר חוב שמתקיימת בו "תספורת", מרחיק את האפשרות למחזור החוב בשוק ההון ב-2012. מאידך כל פשיטת רגל של חברה שבגינה יאבדו אגרות החוב את ערכן, עלולה לפגוע בכלל הגיוסים בשוק ההון, לרבות האג"ח המדורגות - דבר שצפוי להוביל להאטה כלכלית ולמיתון. בעבר ציינו כי הרגולטור והמחוקק הישראלי לא קשובים בימים אלו לצרכי שוק ההון. עובדה שיכולה להוביל את המשק הישראלי לשוקת שבורה.
הטיב לבטא את הפתרון הפשוט שנדרש נגיד בנק ישראל, אשר כידוע אינו אחד שמשחית מילים לשווא. ביום ד' שעבר דיווח פישר כי מתפתחת בעיה עם הסדרי חוב. כנראה שבשוק ההון לא מבינים זאת, וכי אג"ח זו הלוואה שצריכים להחזיר, אלא אם כן פושטים את הרגל. כמובן שנגיד בנק ישראל אינו המחוקק, לכן הפתרון אינו בידיו.
מצער לשמוע את תגובות אנשי שוק ההון והגופים המוסדיים אשר תומכים באופן גורף בשוק גיוס ההון המשני. הם מפרסמים סופרלטיבים כגון "המדינה חייבת את צמיחת הכלכלה הישראלית בשנים האחרונות לשוק ההון". הדבר מזכיר את הקולות החזקים שנשמעו בארצות הברית ב-2006-2007, שהשתיקו את הטענות כנגד גלגול תיקי משכנתאות על ידי בתי השקעות.
כאשר הכלכלה מתחילה להיות חייבת משהו למישהו, זה אומר שיש לנו בעיה. לדעתנו, כלכלה יכולה להתקיים כאשר מישהו פורע חובו, אלא אם כן, כמו שאומר הנגיד, הוא פושט את הרגל. מצב שוק ההון היום הינו בכי רע ודורש פתרון דחוף. ייתכן מאוד שיש מקום להקמת וועדה מקצועית או בין משרדית אשר תציע פתרונות דחופים תוך התבססות על עקרונות כלכליים ומשפטיים בוני אמון וצמיחה.
ייתכן שיהיה צורך בהסטת אשראים מהבנקים, לאו דווקא מתחום הנדל" (שהינו מורכב יותר) לשוק המוסדי כדי לאפשר לבנקים להתמודד ביתר הצלחה עם "החור השחור" של פירעונות אג"ח הנדל"ן הקונצרנית ב-2012 שאורב לכלכלה הישראלית.
בימים אלו, מגבלות הלימות ההון של הבנקים מחייבים את הכלכלה הישראלית לשמור על חוסנם של הבנקים, ומיד לאחר מכן על אמינותו ותפקודו של שוק ההון. יש לקוות שהרגולטורים והמחוקקים יהיו קשובים לקולות המצוקה של ציבור המשקיעים מחזיקי האג"ח עם נושא הסדרי החוב, שכן קולות אלו מבטאים יותר מכל את המצוקה האמיתית בה שרוי שוק ההון, אשר דורשת פתרון דחוף.
עו"ד דוד לוי הינו הבעלים והמנהל של משרד עורכי הדין דוד לוי ואתר המכרזים "מכרז און ליין".
- 6.מחזיק באגחים 12/02/2012 18:35הגב לתגובה זולא לוותר על החוב. או לשלם או פש" ר. מקרה אחד, ותראו איך כולם יחזירו. מכיוון שאיני רשע, אני מוכן לפריסת החוב, והחזר לשיעורין.
- 5.ארחיק 06/02/2012 14:38הגב לתגובה זוהדירוגים הבעייתיים הם A - ומטה .
- 4.איך מסבירים את עליות המטאוריות של התלבונדים? (ל"ת)תספורות 06/02/2012 09:49הגב לתגובה זו
- 3.cleareye 05/02/2012 22:18הגב לתגובה זומר תשובה זיהה את הבעיה המתעוררת ומנע את עול החזר החובות מקבוצת דלק ע" י תרגיל פיננסי פשוט. הפריד את הנדלן מהקבוצה לחברה חדשה וחילק את מניותיה כדווידנד.
- cleareye 06/02/2012 10:45הגב לתגובה זוכאשר החברה החדשה לא מסוגלת, כפי שהיה ברור מראש, לשלם את החובות יש לללוים כמובן את האפשרות לדרוש פשיטת רגל אך, מכך הם רק יפסידו. קבוצת דלק העשירה ומר תשובה המליאן אינם מחויבים חוקית לחובות אילו. התרגיל הברור הזה מציג במערומיה את מערכת הפיקוח על שוק ההון, שתפקידה למנוע הונאות. האם יש חולק על כך שמדובר בהונאה פיננסית?
- pp 06/02/2012 01:23הגב לתגובה זותשובה גנבב ורמאי ארמומי
- 2.קליפ 05/02/2012 21:31הגב לתגובה זוהיום אומרים" יהודים יקרים...תיסתפרו" טייקון לא שילם ולא ישלם אגורה לעולמי עד!!!
- 1.להבדיל משקיע למשקיע 05/02/2012 12:10הגב לתגובה זוכספי פנסיה שקנו אג" חים יש להחזיר בכל מחיר, לא רק עד פשיטת רגל, אלא גם על ידי העברת חוב לחברת אם, עד לטייקון עצמו. אלה הם כספים של שכירים, שלא מתעסקים בשוק ההון, לא מבינים ולא יכולים, וחובות כלפיהם יש להחזיר עד הסוף - או שהמדינה תהיה ערבה. משיקעים אחרים שקנו אג" ח, לא דרך קרנות פנסיה, אלה יודעים מה הם הסיכונים, ושיסתדרו לבדם מול החברות.
- r 05/02/2012 12:55הגב לתגובה זומנהלי קרנות הפנסיה/ המוסדיים לקחו סיכונים על חשבונך. או שתבדוק אצל מי להשקיע או שתבחר בקרן סולידית. גם בקרן הפנסיה אי אפשר לצפות לרווחים גדולים בלי לקחת סיכונים. שונא סיכון? תסתפק בתשואה סולידית (דמי הניהול ממילא יאכלו לך את הרווח שתשיג...)
- קליפ 05/02/2012 21:29טייקון=מיפלצת בצע כסף.לא ישלם לעולם.החוק הדרקוני איתו.והמוסדיים שדרשו וקיבלו שוחד עם הגנבים.סוף פסוק!!!
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
