אפל
צילום: אתר החברה (Apple)

אפל הטמיעה את ChatGPT בסירי; יעזור להניע את המכירות של האייפון?

ענקית הטכנולוגיה השיקה עדכוני תוכנה עבור רוב מוצריה המובילים, המשלבים לראשונה את מודל הבינה המלאכותית ChatGPT כחלק מהעוזרת האישית סירי; בחברה מקווים שהמהלך יניע צמיחה במכירות
איתן גרסטנפלד |
נושאים בכתבה ChatGPT OpenAI אפל

אחרי חודשים ארוכים של המתנה, ענקית הטכנולוגיה אפל השיקה היום עדכוני תוכנה (iOS 18.2) עבור רוב מוצריה המובילים, המשלבים לראשונה את מודל הבינה המלאכותית ChatGPT כחלק מהעוזרת האישית סירי.

השילוב של ChatGPT במכשירי אפל השונים (אייפון, אייפד ומחשבי מק) מופעל כאשר משתמשים שואלים את סירי שאלות מסובכות שהיא לא יודעת לתת עליהן תשובה. כאשר סירי נשאלת שאלה כזאת, היא מבקשת מהמשתמש רשות לגשת לשירות OpenAI. בחברה הדגישו כי  מטעמי פרטיות OpenAI התחייבה שלא לעשות שימוש בבקשות ולא לאחסן אותם בשרתיהם. 

התכונות של סירי עושות שימוש במודל GPT-4o של OpenAI, כאשר משתמשי אפל אינם צריכים חשבון נפרד כדי לעשות שימוש במודל. עם זאת, החברה מאפשרת למשתמשים לשלם עבור גרסאות משודרגות של ChatGPT דרכה, או לחלופין לגשת ל-ChatGPT דרכה.

השקת עדכון התוכנה מהווה אבן דרך משמעותית עבור החברה, שכן החברה מייחסת משקל רב ליכולות הבינה המלאכותית (Apple Intelligence) במכירות של האייפון החדשה שלה - iPhone 16. לא מעט אנליסטים סבורים שככל שהחברה תוסיף תכונות בינה מלאכותית חדשות הרי שהדבר יסייע בעדה להאיץ את מכירות האייפון, שכן זה עשוי להניע מחזור שדרוג של מכשירים ישנים שלא תומכים במערכת ההפעלה החדשה. בכך בחברה ינסו למצב את עצמם כמובילים בתחום הבינה המלאכותית המכוונת לצרכן.

ההשקה של עדכון התוכנה מגיעה לאחר שבחודש יוני האחרון השיקה אפל את פלטפורמת הבינה המלאכותית החדשה שלה, Apple Intelligence, אשר תוטמע במוצריה השונים ובמערכות ההפעלה שלה. כמה חודשים מאוחר יותר השיקה החברה תכונות בינה מלאכותית ראשוניות, דוגמת כלי כתיבה המסייעים בהגהה ושכתוב טקסטים, וסיכומי התראות. על פי החברה בכוונתה לשחרר עדכון נוסף ל-Apple Intelligence בשנה הבאה, הכולל שיפורים משמעותיים לסירי, כולל היכולת שלה לבצע פעולות בתוך אפליקציות.

ההימור של אפל על "בינה מלאכותית אישית" יצליח?

"פשוט יכול להיות קשה יותר ממורכב: אתה צריך לעבוד קשה כדי להפוך את החשיבה שלך לפשוטה. אבל זה שווה את זה בסופו של דבר כי ברגע שאתה מגיע לשם, אתה יכול להזיז הרים". הציטוט הזה שייך למייסד אפל, סטיב ג'ובס, שניווט את החברה מאז היווסדה ועד למותו לפני קצת יותר מעשור. ואכן נדמה שהמוטו של ג'ובס ממשיך לחלחל ולהוביל את האסטרטגיה של החברה גם בכל מה שקשור לבינה מלאכותית.

בזמן שגוגל, מטא, אמזון ומיקרוסופט מיהרו להשיק בשנה וחצי האחרונות פלטפורמות חדשניות שמאפשרות למשתמשים אינסוף אפשרויות, אפל לקחה את הזמן, ובחרה להתמקד באופן שבו הבינה המלאכותית יכולה לשדרג את מוצריה הקיימים ולסייע למשתמשים בפעולותיהם היומיומיות. התוצאה היא פלטפורמה, שלא עולה במאום על אלו של מתחרותיה, אך מכוונת אך ורק למשתמשי אפל. בהתאם, Apple Intelligence, תפעל באופן מקומי על המוצרים המתקדמים של החברה כמו האייפון 15 פרו, האייפדים החדשים ומחשבי המק  בעלי מעבדי M1.

העובדה שתוכנות הבינה המלאכותית יפעלו באופן מקומי, מאפשרת לחברה לענות על אחד החששות הגדולים ביותר שנוגעים לבינה מלאכותית - הפרטיות. על אף, שבחברה מדגישים שלעיתים תידרש לעשות שימוש בענן לצורך חישובים מורכבים יותר, היא שבה ומדגישה שזה יעשה באמצעות שרתי הענן שלה, כאשר היא מבטיחה שלחברה אין גישה לנתונים האישים של המשתמשים והיא לא עושה בהם שימוש. הבטחה שחברות כמו גוגול או OpenAI לא יכולות לתת למשתמשים.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTמניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPT

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50

זינוק חד במניית SMX הציף עניין בטכנולוגיית הסימון שפיתחה החברה, אך בעיקר סימני שאלה על שווי מנופח - חברה של 350 מיליון דולר עם ביצועיים אפסיים
אדיר בן עמי |

מניית SMX SMX -59.09%   משכה בימים האחרונים עניין יוצא דופן בשוק האמריקאי. לאחר תקופה ארוכה שבה נסחרה ברמות נמוכות ובמחזורי מסחר מצומצמים, היא רשמה זינוק חד שהעלה את שווי החברה למאות מיליוני דולרים בתוך ימים ספורים. בסוף נובמבר נסחרה המניה בדולרים בודדים, וכעבור כשבוע כבר חצתה את רף 340 הדולרים. ביום המסחר האחרון הגיעה המניה לרמה של כמעט 500 דולר במהלך היום, אך מיד לאחר סגירתו צנחה בכ־23% לרמה של כ־254 דולר.


החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.


בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.


ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.


האתגר הכפול

מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.


חנות ספורה בדוחא שבקטאר, מתוך האתר הרשמיחנות ספורה בדוחא שבקטאר, מתוך האתר הרשמי

האנבידיה של עולם הביוטי - ספורה: מנגנון חדשנות, צמיחה גלובלית ושותפויות

עם הכנסות שנתיות במיליארדים, עוד ועוד חנויות שנפתחו בכל העולם, חוויית קניה שכוללת AI, ספורה צומחת בעקביות כשחקן המוביל בתעשיית הביוטי העולמית

הדס ברטל |

ספורה (Sephora), ענקית הקמעונאות ממשיכה לצמוח גם השנה, בתקופה של אי וודאות כלכלית. ב-2025, דו"ח הרבעון השלישי של LVMH מציין הכנסות כוללות של 58.1 מיליארד אירו בתשעת החודשים הראשונים, עם עלייה אורגנית של 1%, כאשר חטיבת הסחר הסלקטיבי, הכוללת את ספורה, רשמה צמיחה של 7%. 

רשת הקמעונאות לקוסמטיקה שהוקמה ב-1970 על ידי דומיניק מנדל בצרפת, החלה כחנות יחידה בפריז והתרחבה למותג גלובלי וכיום נמצאת תחת בעלות LVMH מאז 1997. הרכישה על ידי LVMH, שהייתה תמורת 262 מיליון אירו, אפשרה הרחבה מהירה, כולל כניסה לארה"ב ב-1998 עם רכישת 29 חנויות מ-Helene Curtis. עד שנת 2000, הרשת הגיעה ל-300 חנויות בארה"ב וכיום היא מפעילה 3,400 חנויות ב-35 מדינות, כולל 1,200 בארה"ב, 500 באירופה ו-300 באסיה. המודל העסקי מבוסס על גישה פתוחה למוצרים, ללא דלפקים סגורים, מה שמאפשר התנסות ישירה ומגביר מכירות ב-25% בהשוואה למודלים מסורתיים.

ספורה עצמה השיגה צמיחה כפולה משיעור השוק, עם עלייה בהכנסות ובשולי רווח, למרות ירידה של 3% במכירות בארה"ב ברבעון הראשון עקב בסיס השוואה גבוה. בחצי השנה הראשונה, חטיבת הבשמים והקוסמטיקה של LVMH נשארה יציבה, הודות למכירות בצפון ודרום אמריקה, אירופה והמזרח התיכון, כאשר הכנסות החטיבה הגיעו ל-39.8 מיליארד אירו. ההשקה של מותג Rhode של היילי ביבר באוקטובר 2025 הניבה מכירות שבועיות שיא של 4.7 מיליון דולר בצפון אמריקה, והשקת MAC Cosmetics בארה"ב בתחילת 2026 תכפיל את נוכחות המותג ב-500 חנויות פיזיות ובאתר. חטיבת הביוטי של LVMH גם רשמה צמיחה אורגנית של 2%, עם דגש על שוק אסיה, שם מכירות ספורה גדלו ב-5%.

גם בעידן האון ליין ספורה ממשיכה לפתוח חנויות 

ספורה חווה גם התרחבות בהיקף החנויות שלה. בעוד רשתות רבות רק סוגרות חנויות בעידן הקניות המקוונות, עם דגש על אמריקה הלטינית: 10 חנויות חדשות במקסיקו וברזיל ב-2025. בבריטניה, שם פועלות 10 חנויות כיום עם תוספת של 2 עד סוף השנה כאשר מוצב יעד של 20 עד 2026. בצפון אמריקה, ספורה משקיעה 500 מיליון דולר בשדרוג 700 חנויות ב-5 השנים הקרובות, כולל שילוב טכנולוגיה כמו מסכי מגע ומערכות לאבחון סוג עור שיתאימו לכל לקוחה את המוצרים המתאימים לסוג העור הספציפי שלה.
בסין, הרשת מחזקת נוכחות עם 100 חנויות, ומשלבת מוצרים מקומיים כמו סרומים קוריאניים, שמהווים כ-15% מהמכירות באסיה. באירופה, ספורה מתרחבת בגרמניה עם 5 חנויות חדשות ב-2025, ובצרפת, ארץ המוצא, היא מפעילה 300 חנויות עם מכירות של כ-2 מיליארד אירו בשנה. בשוק המפרץ הפרסי, ספורה הרחיבה שותפות עם e.l.f. Beauty בנובמבר 2025, מה שמאפשר כניסה למדינות כמו סעודיה ואיחוד האמירויות, עם צפי למכירות של 50 מיליון דולר בשנה ראשונה. שותפות עם Kohl's בארה"ב תרמה לצמיחה של 5.4% בקטגוריית אקססוריז ברבעון השלישי, כאשר ספורה תופסת 25% משטחי החנויות של Kohl's ב-2025.


חנות של ספורה, מתוך האתר הרשמי
חנות של ספורה - קרדיט: מתוך האתר הרשמי