טראמפ מזעזע את הכלכלה העולמית: "אטיל מכסים על קנדה, מקסיקו וסין"
טראמפ מטלטל את השווקים -"אטיל מכסים על קנדה, מקסיקו וסין" הוא מצהיר וגורם לירידות בבורסות אסיה. טראמפ הכריז כי יטיל מכסים חדשים ומשמעותיים: 25% על יבוא ממקסיקו ומקנדה ו-10% נוספים על יבוא מסין.
המטבעות של קנדה ומקסיקו, שותפות הסחר הגדולות של ארה"ב, צנחו בתגובה מיידית להצהרות. הדולר הקנדי ירד בכ-0.7% לרמתו הנמוכה ביותר בארבע השנים האחרונות, בעוד הפסו המקסיקאי ירד בכ-1.2% לשפל של שנתיים. גם הבורסות באסיה הגיבו: טוקיו ירדה ב-1.4%.
"ב-20 בינואר, כאחת מהוראות הביצועיות הראשונות שלי, אחתום על כל המסמכים הדרושים כדי לחייב את מקסיקו וקנדה במכס של 25% על כל המוצרים שנכנסים לארה"ב", פרסם טראמפ ברשת החברתית שבבעלותו. טראמפ הדגיש בציוץ על הטלת המכסים כי ההחלטה אינה נובעת רק משיקולים כלכליים, אלא קשורה למדיניות ההגירה והמאבק בהברחות סמים. במילים אחרות, הוא פתח צוהר למשא ומתן. משהו בסגנון - תפתרו את בעיית ההגירה והסמים ואני אהיה נחמד איתכם בנוגע למכסים. הגישה העסקית הזו יכולה להביא תוצאות, אבל היא גם מסוכנת.
הכלכלנים פחות מתייחסים להכרזה הזו כפתח למו"מ, ומתעסקים בעיקר בטקסט עצמו - וגורסים כי צפויות השפעות שליליות על הכלכלה האמריקאית והעולמית כתוצאה ממכסים גבוהים. מכסים כאלו מעלים את מחירי היבוא, מגבירים את האינפלציה, ויוצרים האטה כלכלית. מי שעשויים להיפגע יותר כל הם המגזרים שנשענים על ייבוא מהמדינות הללו, דבר שעשוי גם להתגלגל לצרכן האמריקאי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
היבוא העיקרי של ארה"ב מקנדה הוא נפט, אך היא גם מייבאת מהשכנה מכוניות, מכונות וסחורות שונות אחרות, כולל פלסטיק ועץ. בדומה לקנדה, גם מקסיקו מספקת לארצות הברית מכוניות, כאשר למעשה מרבית המכוניות והחלקים הנלווים מגיעים לארצות הברית מהשכנה מדרום. מקסיקו היא גם ספקית מרכזית של מוצרי אלקטרוניקה, מכונות, נפט ומכשור אופטי.
מלחמות סחר במקום מלחמות
טראמפ הצהיר שהוא יסיים את כל המלחמות שנפתחו בתקופת ביידן. אלא שבמקום מלחמות "חמות", הוא פותח במלחמות סחר. זו אינה הפעם הראשונה שטראמפ מאיים על שותפות הסחר של ארה"ב. במהלך כהונתו הראשונה, הוא הטיל מכסים כבדים על יבוא מסין, אירופה ומדינות נוספות. אם יממש את איומיו כעת, עשויה להתחיל מלחמת סחר חדשה עם השלכות רחבות על הכלכלה העולמית.
היבוא של ארה"ב משכנותיה, קנדה ומקסיקו פטור ממכס, בשל הסכם הסחר USMCA בין שלוש המדינות, אותו קידם ממשל טראמפ הקודם. ביטול הפטור עשוי להפר את ההסכם, ובמידה רבה לערער את יחסי הגומלין הכלכליים בין המדינות. מה שמביא את הכלכלנים לתהות כיצד טראמפ יפעל ליישם את המכסים המוצעים מבלי להפר את ה-USMCA, אחד מההסכמים הבולטים מתקופת כהונתו הראשונה.
הכרזתו של טראמפ מגיעה זמן קצר לאחר שהכריז על סקוט בסנט כשר האוצר המיועד. בסנט, שמוכר כדמות פרגמטית עם ניסיון רב בכלכלה הגלובלית, תומך ברעיונות של דה-רגולציה והפחתת מסים, אך גם במכסים כאמצעי לשימור מעמדה הכלכלי של ארה"ב. מינויו מצביע על כוונת טראמפ לשלב בין בדלנות כלכלית ליעדים של צמיחה.
מכסים - שאלות ותשובות
מהו מכס?- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מכס הוא מס שמוטל על יבוא או יצוא סחורות. מטרתו יכולה להיות הגנה על תעשיות מקומיות, הגבלת יבוא, או יצירת הכנסות לממשלה.
כיצד מכסים משפיעים על מחירים?
מכסים מייקרים את עלויות היבוא, מה שעלול לגרום לעלייה במחירי המוצרים לצרכן.
איך מכסים קשורים לאינפלציה?
מכסים מגבירים את עלויות היבוא, מה שעלול להעלות את מחירי המוצרים והשירותים במשק ולתרום לעלייה באינפלציה.
האם מכסים פוגעים בצמיחה הכלכלית?
כן, מכסים יכולים להאט את הצמיחה בכך שהם מפחיתים את היקף הסחר הבינלאומי, מגבירים עלויות לתעשיות מקומיות ומקטינים את הצריכה.
מי מרוויח ממכסים?
בדרך כלל, תעשיות מקומיות המתחרות ביבוא נהנות מהגנה. עם זאת, הצרכנים והיצואנים עשויים להיפגע.
איך מכסים משפיעים על שערי מטבעות?
מכסים יכולים להוביל להתחזקות או להיחלשות של מטבע, בהתאם להשפעתם על מאזן הסחר של מדינה.
מהי מלחמת סחר?
מלחמת סחר מתרחשת כאשר מדינות מטילות מכסים וסנקציות זו על זו, בניסיון להגן על הכלכלה המקומית. לרוב, היא גורמת נזק לשני הצדדים.
כיצד מכסים משפיעים על תעסוקה?
ההשפעה תלויה במידה רבה. בטווח הקצר, מכסים עשויים להגן על משרות בתעשיות מסוימות, אך בטווח הארוך הם עלולים לפגוע בתעסוקה בענפים תלויי יצוא.
מהי השפעת מכסים על יחסים דיפלומטיים?
מכסים יכולים לגרום למתיחות בין מדינות, במיוחד כאשר הם נתפסים כצעדים עוינים או לא הוגנים.
האם מכסים באמת משיגים את מטרותיהם?
- 10.שלי 26/12/2024 22:27הגב לתגובה זולפני כ 200 שנה כתב אחד הנשיאים יום אחד יקום נשיא טפש ועלג לאמריקה הגדולה התכוון לטראמפ
- 9.יובל הממוקד 20/12/2024 13:51הגב לתגובה זוטראמפ הוא לא צפוי, מזגזג ואין לו באמת מדיניות בשום דבר. לכן ב 4 השנים הקרובות יהיו עליות ומורדות רבים, ויהיו דברים שייפגעו קשה מזה. מצד שני, יש מצב שכרגע יש כמה נושאים שדורשים מנהיג חותך כזה, שלא רואה ממטר. הבריונים של העולם בעלייה, ומנהיגים כמו ביידן לא יכולים לטפל בהם. נראה אם לפחות את זה טראמפ יעשה טוב, או שייתן להם להשתלט על העולם. לאחר שלטונו, אז נראה אם הוא עשה טוב או רע בסך הכל. עד אז, יהיה קשה מאוד לדעת. טראמפ סוג של מנהיג שיכול להציל את העולם, או להרוס את העולם. בפעם הקודמת שהיה נשיא לא קרה לא זה ולא זה. נראה מה יקרה הפעם.
- 8.יתדלק את השווקים!!!!!!!!!!! (ל"ת)אחלה טראמפ שבעולם 26/11/2024 16:24הגב לתגובה זו
- 7.צרי 26/11/2024 15:49הגב לתגובה זואין איש רציני שמתייחס באמת לכל השליפות של האיש התמהוני הזה. בושה ענקית לעם האמריקאי שזה נשיאו.
- ב. 27/12/2024 17:37הגב לתגובה זואפשר לחשוב ,שהממשל הקודם היה מוצלח יותר!
- 6.מטורף 26/11/2024 14:55הגב לתגובה זופיטרו את כולם כי הוא אדיוט
- 5.גם היצוא הישראלי ינזק. (ל"ת)ARTICK19 26/11/2024 12:39הגב לתגובה זו
- 4.דויד - הצבר 26/11/2024 11:42הגב לתגובה זומתי ילמדו בישראל שהאינטרס הלאומי גדול מהאינטס של המחבליפ
- 3.בן 26/11/2024 11:28הגב לתגובה זוטירוף
- 2.טראמפ 26/11/2024 11:25הגב לתגובה זוהיכונו לאם כל המלחמות. מי יודע אם כדור הארץ, יהיה אותו כדור בעתיד, לאחר המלחמה. הוא מנהיג גרוע ומסוכן לאנושות. נראה זאת בחודשים הקרובים ביותר. האמריקנים עוד יצטערו על בחירתם בעבריין הטיפש הזה . חלאה ממש. הוא תואם ביבי, אבל שונא אותו. שניהם גרועים מאד לעמיהם, ויביאו רק אסונות על מדינותיהם. בקרוב נראה זאת.
- ב. 27/12/2024 17:40הגב לתגובה זוספר לי מאיפה ברחת ואגיד לך מי אתה?
- דב 26/11/2024 13:12הגב לתגובה זומבריק. זה לא אתה שאמרת מילים דומות ב-2016? ולבטח את מוסיף ואומר - נעלה את הנעל הבלויה, ואת הפשפש חלול המוח, ונחזק את הדיקטטורה המשפטנית - ויבוא השלום על ארץ הקודש, כמובן ללא מדינת ישראל.
- 1.מאיר 26/11/2024 10:59הגב לתגובה זובשלטון..מעט מאוד
- בקרוב יתחרטו על כך 26/11/2024 11:30הגב לתגובה זווגם למדינת ישראל. הביב צריך להיות בכוננות ספיגה, כי הטראמפ הזה לא מחבב אותו, בלשון המעטה.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
