הווארד שולץ
צילום: טוויטר
השראה

הסיפור של הווארד שולץ: מהפרויקטים בדיור הציבורי לקפה בינלאומי

מהמעמקים של ברוקלין ועד להצלחה עולמית, הווארד שולץ הפך את סטארבקס לרשת קפה בינלאומית תוך דגש על חוויית לקוח יוצאת דופן, השפעה חברתית חיובית ותנאים טובים לעובדים, והראה לעולם שהחלומות יכולים להתגשם
אביחי טדסה | (1)

הווארד שולץ הוא אחד האנשים המצליחים והמוכרים ביותר בעולם העסקים, אבל הדרך שלו להצלחה לא הייתה פשוטה או רגילה. הוא נולד בשנת 1953 בברוקלין, ניו יורק, למשפחה מאוד צנועה. אביו היה נהג משאית וחייל לשעבר, ואמו הייתה עקרת בית. שולץ גדל בדיור הציבורי בפרויקטים העניים של ברוקלין, מקום שבו רוב האנשים ניסו פשוט לשרוד את היום. הכסף היה דבר נדיר בבית שלהם, ושולץ התמודד עם המצב הקשה כשברקע אבא שלו איבד עבודות שוב ושוב.  מאז שהיה ילד, הווארד ידע שהוא לא רוצה להישאר במצב שבו נולד. הוא רוצה ושואף ליותר. אחד מתחביביו היה כדורגל והוא למעשה היה טוב מספיק בשביל לקבל מלגה חלקית לאוניברסיטת נורת'רן מישיגן. הודות לכישרון הספורטיבי שלו שהוביל למלגה, הוא הצליח ללמוד תואר ראשון בתקשורת, והיה הראשון במשפחתו שהשיג תואר אקדמי. אחרי הלימודים, הווארד התחיל לעבוד במגוון עבודות מכירה ושיווק, במהלכן התגלה כישרון לשיווק ולהבנת שוק.  

השינוי הגדול – הפגישה הראשונה עם סטארבקס

ב-1981, שולץ עבד בחברה בשם "הממריץ" (Hammarplast), יצרנית כלים לבית. באותו זמן, הוא שם לב ללקוח בשם סטארבקס מסיאטל, שקנה כמויות עצומות של מכונות קפה. הווארד נסע לסיאטל כדי לבדוק במה מדובר וגילה שלקוחות החברה הם בית קפה ייחודי שהקפה היה כל מרכז החוויה שלהם. סטארבקס באותה תקופה היו חנות קטנה של קפה ותבלינים – לא רשת בינלאומית. שולץ התרשם כל כך מהקונספט והאנשים שמאחורי החנות שהוא פשוט ידע שהוא חייב להצטרף לחברה. שנה לאחר מכן, הווארד שולץ הצטרף לסטארבקס כמנהל השיווק. באחת מהנסיעות העסקיות שלו לאיטליה, הוא גילה את מה שבהמשך הפך ללב העסקי של סטארבקס – תרבות בתי הקפה האיטלקיים. הוא הבין שבתי הקפה באיטליה הם לא רק מקום לשתות קפה, אלא מקום חברתי – מקום שבו אנשים נפגשים, מדברים ומבלים זמן. שולץ זיהה הזדמנות ורצה להביא את התרבות הזאת לאמריקה.  

הדרך לרכישת סטארבקס

שולץ פנה לבעלי סטארבקס עם הרעיון שראה באיטליה, אך, באותו הזמן לא האמינו בקונספט החדשני של שולץ ולא רצו להרחיב את החנות לכדי רשת. אז הווארד עשה משהו אמיץ – הוא עזב את סטארבקס והקים רשת קפה משלו בשם "Il Giornale" (העיתון). הוא גייס כסף ממשקיעים כדי להקים את הרשת, והחזון שלו התחיל להתממש. בשנת 1987, בעלי סטארבקס החליטו למכור את החנות המקורית, ושולץ, יחד עם משקיעים נוספים, רכש את סטארבקס תמורת כ-3.8 מיליון דולר בלבד. הוא שילב את המותג סטארבקס עם רשת "Il Giornale" שלו  וכך התחילה הדרך להפוך את סטארבקס לרשת בינלאומית. הווארד שולץ; קרדיט:טוויטרהווארד שולץ; קרדיט: טוויטר  

ההצלחה המטאורית

בהנהגתו של שולץ, סטארבקס צמחה מחנות קטנה בסיאטל לרשת עם יותר מ-30,000 סניפים בכל העולם. הוא עבד קשה כדי לבנות מותג שמציע יותר מקפה – הוא הציע חוויה. סטארבקס הפכה למקום שבו אנשים נפגשים, עובדים, יושבים ללמוד או פשוט מבלים זמן. הוא שם דגש לא רק על איכות הקפה אלא גם על איכות השירות, והשקיע רבות בהכשרת העובדים ובמתן תנאים טובים. בנוסף, שולץ הכניס גישה שונה ביחס לעובדים שלו. הוא הציע להם ביטוח רפואי, מה שהפך את סטארבקס לאחת החברות הראשונות בארה"ב שסיפקה תנאים כאלו לכל העובדים, כולל לעובדים במשרה חלקית. הוא דאג להטבות כמו אופציות למניות לעובדים והבין שבשביל לבנות מותג חזק צריך להשקיע בעובדים ולתת להם תחושת שייכות.  

מאבקי כוח והמשך ההשפעה

במהלך השנים, הווארד שולץ פרש כמה פעמים מניהול שוטף של סטארבקס אך חזר בכל פעם כשחשב שהחברה צריכה אותו. הוא המשיך לשמור על מעורבות רבה בפעילות החברה עד לפרישתו האחרונה ב-2018. שולץ לא רק הפך לאחד האנשים העשירים ביותר בארה"ב, עם הון שמוערך בכמה מיליארדי דולרים, אלא גם הפך לדמות משפיעה. הוא היה פעיל חברתית, עסק בהשפעה על הקהילה, והשקיע בפרויקטים לשיפור החינוך והחיים של אנשים מהשכונות הקשות, כמו זו שממנה הגיע. הוא גם שקל להתמודד לנשיאות ארצות הברית בבחירות 2020, מתוך רצון לתרום עוד לשינוי חברתי וכלכלי.  

מסקנות מהסיפור של שולץ

הסיפור של הווארד שולץ מלמד אותנו על החשיבות של שמירה על השורשים, של חלומות ושאיפות. הוא לא שכח מאיפה הוא הגיע, והחוויות שלו כילד העניקו לו את המוטיבציה לשנות את חייו. הוא הבין שעל מנת להצליח, יש להעז לחלום, לקחת סיכונים וליצור חוויה. למעשה, הסיפור של שולץ מדגיש שמה שחשוב הוא לא רק כסף, אלא גם אומץ, חוכמה ויכולת להתחבר לאנשים. בעבודתו הקשה, החזון הברור והנכונות להשקיע בעובדים ובקהילה, הצליח שולץ להפוך את חלומו למציאות ובנה אימפריה עולמית.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    קשקש 06/10/2024 20:30
    הגב לתגובה זו
    לפי דעתי כמעט כול רשת בתי קפה בישראל מוכרת קפה ברמה הרבה יותר גבוהה מסטארבקס
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

המניה שצפויה לזנק היום בוול סטריט והאם זו השקעה מעניינת?

בורסת הקריפטו Bullish הנפיקה בוול סטריט - האם גם היא תזנק? אחרי הנפקות שזינקו ביום הראשון במאות אחוזים, Bullish תנסה לעשות זאת היום

רן קידר |
נושאים בכתבה קריפטו IPO

בורסת הקריפטו Bullish גייסה 1.1 מיליארד דולר בהנפקה שנקבעה במחיר מעל הטווח. להנפקה היו ביקושים חריגים שמבטאים את התיאבון הגדול להנפקות, במיוחד אחרי שורה ארוכה של הנפקות מהזמן האחרון שינקו במאות אחוזים -פיגמה מזנקת ב-241%.

החברה שמחזיקה גם באתר CoinDesk, תחל היום להיסחר בבורסת ניו יורק תחת הסימול BLSH, בשווי שוק של 5.4 מיליארד דולר. Bullish היא מפעילת בורסה למטבעות דיגיטליים ומבעלי אתר החדשות הפיננסי CoinDesk.

בהנפקה הוקצו 30 מיליון מניות במחיר של 37 דולר למניה, מעל טווח ההצעה המקורי של 32־33 דולר, לאחר שהחברה הגדילה את מספר המניות המוצעות בעקבות ביקוש חריג שמוערך ביותר מפי 20 מההיצע - כלומר הביקושים למניות הגיעו לכ-20 מיליארד דולר. ההנפקה הוגדלה ממטרה ראשונית של כ-629 מיליון דולר והגיעה בסופו של דבר ל-990 מיליון דולר בטווח המחירים המוגדל. הממשעות היא שיהיו כאלו שינסו למכור היום, אבל זה לא יהיה ב-37 דולר, זה יהיה במחירים ככל הנראה, גבוהים במיוחד. 

ענקית ההשקעות בלאקרוק ו קרנות ההשקעה של קת'י וודס ARK Investment Management רכשו מניות בהנפקה.

 כתבה קשורה: סטאב-האב בדרך לוול סטריט; השווי יעלה על 15 מיליארד דולר

בניגוד לבורסות הפונות לשוק הקמעונאי, Bullish מתמקדת במשקיעים מוסדיים, עם פלטפורמות למסחר ספוט, מסחר במינוף ונגזרים, ותשתיות אבטחת מידע מתקדמות. החברה מחזיקה ברישיונות רגולטוריים בארה"ב, גרמניה, הונג קונג וגיברלטר, וממתינה לאישורים נוספים. כחלק מהאסטרטגיה, היא רכשה את CoinDesk ב-2023 ואת CCData באוקטובר 2024, כדי לחזק את שירותי המידע והמדיה. מבחינה פיננסית, Bullish צופה רווח נקי של 106-109 מיליון דולר ברבעון השני של 2025, לאחר רווח של 80 מיליון דולר ב-2024 כולה. החברה נהנית כמובן מהעלייה במחירי מטבעות הקריפטון וגם מהרגולציה שמביאה גופים מוסדיים לשוק הזה. 

וול סטריט מסחר בורסה
צילום: רוי שיינמן
סקירה

אלביט קפצה ב-6%, קורוויב צנחה ב-20%; הראסל עלה ב-2%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה מיקרוסופט מטא


השווקים בוול סטריט המשיכו לעלות על רקע הערכות גוברות שהפדרל ריזרב יתחיל להפחית את הריבית כבר בחודש הבא. נתוני אינפלציה מתונים שפורסמו השבוע, לצד דבריו של שר האוצר סקוט בסנט על אפשרות לפתוח בסדרת הפחתות ריבית – החל בהורדה של חצי אחוז בספטמבר – חיזקו את ההימורים בשווקים. מדד S&P 500 רשם עלייה קלה של 0.3% עם כמעט 400 מניות שנסחרו בעליות, מדד ראסל 2000 של החברות הקטנות זינק ב־2%, הנאסד״ק עלה ב-0.1% ומניית Bullish קפצה בהופעת הבכורה שלה. במקביל, תשואת אג"ח לשנתיים ירדה ל־3.69% והדולר נחלש מול רוב המטבעות המרכזיים.


בפגישה האחרונה הותיר הפד את הריבית בטווח של 4.25%–4.5%, אך בסנט ציין כי ייתכן והיה מקום להפחתה כבר אז, לו היו ידועים הנתונים המעודכנים על שוק העבודה. ב־UBS מעריכים שהבנק המרכזי יתחיל להפחית ריבית בספטמבר, עם הפחתות של רבע אחוז בכל פגישה עד ינואר 2026, בסך כולל של אחוז אחד. גם ב־BlackRock מעריכים כי הורדה של חצי אחוז עשויה להיות מוצדקת כדי להתאים את הריבית לציפיות אינפלציה ארוכות טווח ולשיפור בפריון במספר מגזרים. הנשיא דונלד טראמפ הוסיף כי הוא מתכוון להכריז מוקדם מהצפוי על המועמד להחלפת יו"ר הפד ג'רום פאוול.


המשקיעים מתמקדים גם בהיבט הגיאופוליטי, כאשר טראמפ הזהיר מהטלת "השלכות חמורות מאוד" על רוסיה אם הנשיא ולדימיר פוטין לא יסכים להפסקת אש בימים הקרובים. בשווקים מציינים כי ירידת האינפלציה והימנעות חברות מהעלאת מחירים לצרכנים מעניקים לפד מרחב פעולה להפחתת ריבית, כל עוד עלויות הקשורות למכסים לא מתפרצות מחדש. עם זאת, אנליסטים מזהירים שהסיכון המרכזי הוא עליית מחירים חדה במקרה של החרפת מלחמות הסחר.


הנתונים האחרונים הצביעו על עלייה קלה באינפלציה הבסיסית ביולי, אך מחירי המוצרים המושפעים ממכסים לא עלו כפי שחששו. עלויות אלו נספגות ברווחיות החברות ולא מגולגלות לצרכנים, מה שמפחית את הלחץ האינפלציוני ומאפשר לפד לנקוט בגישה מרחיבה. המשקיעים ממתינים כעת לנתוני מדד המחירים ליצרן שיתפרסמו ביום חמישי, ולדוחות על מכירות קמעונאיות ואמון הצרכנים ביום שישי, שיספקו תמונה עדכנית יותר על מצב הכלכלה האמריקנית והכיוון הצפוי של המדיניות המוניטרית.


אפל Apple 1.6%  נכנסת חזק לבית החכם: רובוט שולחני ורמקול חכם בדרך- לאחר תקופה מאתגרת עם הצלחה מוגבלת ל־Vision Pro ופיגור בתחום הבינה המלאכותית, אפל חושפת אסטרטגיה חדשה הכוללת רובוט מתקדם שיושק ב־2027, רמקול חכם עם מסך ב־2025 ושדרוג מקיף לסירי עם טכנולוגיות AI עדכניות – במטרה להתחרות באמזון וגוגל ולבסס שליטה באקוסיסטם הביתי.