הווארד שולץ
צילום: טוויטר
השראה

הסיפור של הווארד שולץ: מהפרויקטים בדיור הציבורי לקפה בינלאומי

מהמעמקים של ברוקלין ועד להצלחה עולמית, הווארד שולץ הפך את סטארבקס לרשת קפה בינלאומית תוך דגש על חוויית לקוח יוצאת דופן, השפעה חברתית חיובית ותנאים טובים לעובדים, והראה לעולם שהחלומות יכולים להתגשם
אביחי טדסה | (1)

הווארד שולץ הוא אחד האנשים המצליחים והמוכרים ביותר בעולם העסקים, אבל הדרך שלו להצלחה לא הייתה פשוטה או רגילה. הוא נולד בשנת 1953 בברוקלין, ניו יורק, למשפחה מאוד צנועה. אביו היה נהג משאית וחייל לשעבר, ואמו הייתה עקרת בית. שולץ גדל בדיור הציבורי בפרויקטים העניים של ברוקלין, מקום שבו רוב האנשים ניסו פשוט לשרוד את היום. הכסף היה דבר נדיר בבית שלהם, ושולץ התמודד עם המצב הקשה כשברקע אבא שלו איבד עבודות שוב ושוב. 

מאז שהיה ילד, הווארד ידע שהוא לא רוצה להישאר במצב שבו נולד. הוא רוצה ושואף ליותר. אחד מתחביביו היה כדורגל והוא למעשה היה טוב מספיק בשביל לקבל מלגה חלקית לאוניברסיטת נורת'רן מישיגן. הודות לכישרון הספורטיבי שלו שהוביל למלגה, הוא הצליח ללמוד תואר ראשון בתקשורת, והיה הראשון במשפחתו שהשיג תואר אקדמי. אחרי הלימודים, הווארד התחיל לעבוד במגוון עבודות מכירה ושיווק, במהלכן התגלה כישרון לשיווק ולהבנת שוק.

 

השינוי הגדול – הפגישה הראשונה עם סטארבקס

ב-1981, שולץ עבד בחברה בשם "הממריץ" (Hammarplast), יצרנית כלים לבית. באותו זמן, הוא שם לב ללקוח בשם סטארבקס מסיאטל, שקנה כמויות עצומות של מכונות קפה. הווארד נסע לסיאטל כדי לבדוק במה מדובר וגילה שלקוחות החברה הם בית קפה ייחודי שהקפה היה כל מרכז החוויה שלהם. סטארבקס באותה תקופה היו חנות קטנה של קפה ותבלינים – לא רשת בינלאומית. שולץ התרשם כל כך מהקונספט והאנשים שמאחורי החנות שהוא פשוט ידע שהוא חייב להצטרף לחברה.

שנה לאחר מכן, הווארד שולץ הצטרף לסטארבקס כמנהל השיווק. באחת מהנסיעות העסקיות שלו לאיטליה, הוא גילה את מה שבהמשך הפך ללב העסקי של סטארבקס – תרבות בתי הקפה האיטלקיים. הוא הבין שבתי הקפה באיטליה הם לא רק מקום לשתות קפה, אלא מקום חברתי – מקום שבו אנשים נפגשים, מדברים ומבלים זמן. שולץ זיהה הזדמנות ורצה להביא את התרבות הזאת לאמריקה.

 

הדרך לרכישת סטארבקס

שולץ פנה לבעלי סטארבקס עם הרעיון שראה באיטליה, אך, באותו הזמן לא האמינו בקונספט החדשני של שולץ ולא רצו להרחיב את החנות לכדי רשת. אז הווארד עשה משהו אמיץ – הוא עזב את סטארבקס והקים רשת קפה משלו בשם "Il Giornale" (העיתון). הוא גייס כסף ממשקיעים כדי להקים את הרשת, והחזון שלו התחיל להתממש. בשנת 1987, בעלי סטארבקס החליטו למכור את החנות המקורית, ושולץ, יחד עם משקיעים נוספים, רכש את סטארבקס תמורת כ-3.8 מיליון דולר בלבד. הוא שילב את המותג סטארבקס עם רשת "Il Giornale" שלו  וכך התחילה הדרך להפוך את סטארבקס לרשת בינלאומית.

הווארד שולץ; קרדיט:טוויטרהווארד שולץ; קרדיט: טוויטר

 

ההצלחה המטאורית

בהנהגתו של שולץ, סטארבקס צמחה מחנות קטנה בסיאטל לרשת עם יותר מ-30,000 סניפים בכל העולם. הוא עבד קשה כדי לבנות מותג שמציע יותר מקפה – הוא הציע חוויה. סטארבקס הפכה למקום שבו אנשים נפגשים, עובדים, יושבים ללמוד או פשוט מבלים זמן. הוא שם דגש לא רק על איכות הקפה אלא גם על איכות השירות, והשקיע רבות בהכשרת העובדים ובמתן תנאים טובים.

בנוסף, שולץ הכניס גישה שונה ביחס לעובדים שלו. הוא הציע להם ביטוח רפואי, מה שהפך את סטארבקס לאחת החברות הראשונות בארה"ב שסיפקה תנאים כאלו לכל העובדים, כולל לעובדים במשרה חלקית. הוא דאג להטבות כמו אופציות למניות לעובדים והבין שבשביל לבנות מותג חזק צריך להשקיע בעובדים ולתת להם תחושת שייכות.

 

מאבקי כוח והמשך ההשפעה

במהלך השנים, הווארד שולץ פרש כמה פעמים מניהול שוטף של סטארבקס אך חזר בכל פעם כשחשב שהחברה צריכה אותו. הוא המשיך לשמור על מעורבות רבה בפעילות החברה עד לפרישתו האחרונה ב-2018.

שולץ לא רק הפך לאחד האנשים העשירים ביותר בארה"ב, עם הון שמוערך בכמה מיליארדי דולרים, אלא גם הפך לדמות משפיעה. הוא היה פעיל חברתית, עסק בהשפעה על הקהילה, והשקיע בפרויקטים לשיפור החינוך והחיים של אנשים מהשכונות הקשות, כמו זו שממנה הגיע. הוא גם שקל להתמודד לנשיאות ארצות הברית בבחירות 2020, מתוך רצון לתרום עוד לשינוי חברתי וכלכלי.

 

מסקנות מהסיפור של שולץ

הסיפור של הווארד שולץ מלמד אותנו על החשיבות של שמירה על השורשים, של חלומות ושאיפות. הוא לא שכח מאיפה הוא הגיע, והחוויות שלו כילד העניקו לו את המוטיבציה לשנות את חייו. הוא הבין שעל מנת להצליח, יש להעז לחלום, לקחת סיכונים וליצור חוויה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    קשקש 06/10/2024 20:30
    הגב לתגובה זו
    לפי דעתי כמעט כול רשת בתי קפה בישראל מוכרת קפה ברמה הרבה יותר גבוהה מסטארבקס
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.