אמזון
צילום: UNSPLASH

איך Temu ו-Shein עזרו לדחוף את מניית אמזון למעל 2 טריליון דולר?

עלייתם של אתרי האי קומרס המתחרים אילצה את אמזון לחזור ולשים דגש על תחום שנשאר מאחור בשנים האחרונות לאור ההשקעות בענן וב-AI; המשקיעים מבינים שאמזון היא עדיין המובילה בתחום והמנייה חצתה את רף ה-2 טריליון דולר
רוי שיינמן | (1)
נושאים בכתבה Temu אמזון שיין

למרות שמתחרות חדשות כמו Shein ו-Temu בולטות בתקופה האחרונה בתחום המסחר המקוון, אמזון  AMAZON היא עדיין המלכה שלו. העלייה של אותן מתחרות מאלצת את אמזון לחזור ולהשקיע בתחום שהפך אותה למפלצת שהיא, והמשקיעים שמעריכים את החזרה למקורות תומכים במהלך כאשר המנייה עלתה כבר ב-29% מתחילת השנה.

מניית אמזון ב-12 החודשים האחרונים

מניית אמזון ב-12 החודשים האחרונים

כעת אמזון מתכננת להשיק מחלקה חדשה באתר שלה שתתמקד בפריטי אופנה ולייף סטייל במחירים נמוכים, ממש ראש בראש עם Temu ו-Shein. מדובר בצעד התוקפני ביותר של אמזון עד כה במטרה להתמודד עם התחרות הגוברת מצד החברות הללו.

אמזון משנסת מותניים

Temu ו-Shein הגדילו את נוכחותן בארה"ב בשנים האחרונות והן תופסות נתח הולך וגדל בשוק בזכות המחירים הנמוכים במיוחד שלהן על בגדים, מוצרי אלקטרוניקה, כלי בית ומוצרים אחרים. על פי מצגת שהוצגה למוכרי אמזון, בחנות החדשה יוצעו מגוון פריטים ללא מותג, שרבים מהם יעלו פחות מ-20 דולר. דוגמאות למוצרים שנראו בתצוגה המקדימה של החנות כוללות כלי עיסוי לפנים, משקולות יד ומגנים לטלפון.

אמזון תשלח את המוצרים ישירות מסין לארה"ב, כאשר המטרה היא להעביר אותם לקונים תוך 9-11 ימים. בעבר, סמכו המוכרים הסינים באמזון על שירותי האחסון והמשלוח של החברה, הידועים בשם Fulfillment by Amazon, כדי לשלוח סחורה למחסנים בארה"ב לפני שהיא נשלחת ללקוחות.

החברה הציגה את התהליך החדש כחיסכון בעלויות עבור מוכרים סינים באמזון, וציינה כי סוחרים יוכלו לבחון פריטים חדשים באמצעות ייצור בקנה מידה קטן. Shein משתמשת במודל דומה, המכונה ייצור לפי דרישה, המייצר כמות מוגבלת של סחורה ומייצר יותר ככל שהביקוש עולה. דוברת אמזון, מריה בושטי, אמרה בנוגע למהלך: "אנחנו תמיד מחפשים דרכים חדשות לעבוד עם שותפי המכירות שלנו כדי לשמח את הלקוחות עם יותר מבחר, מחירים נמוכים ונוחות רבה יותר".

לא ברור מתי אמזון מתכוונת להשיק את החנות החדשה, אך המצגת מציינת שהיא תחל לקבל מוצרים כבר בסתיו הקרוב.

סוחרים סינים מהווים חלק ניכר משוק המוכרים של אמזון כבר שנים רבות, אך החברה פועלת לחיזוק הקשרים עמם לנוכח התחרות הגוברת. בדצמבר, הודיעה אמזון על פתיחת "מרכז חדשנות" בעיר שנזן בסין, ובכך הפחיתה את העמלות שהיא גובה ממוכרים שמוכרים בגדים במחיר נמוך מ-20 דולר. אמזון ציינה ב-2023 כי מספר הפריטים שנמכרו על ידי מוכרים סינים באתר שלה גדל ביותר מ-20% בשנה, בעוד שמספר הסוחרים הסינים עם מכירות העולות על 10 מיליון דולר גדל ב-30%.

הענן הוא עדיין העתיד

קיראו עוד ב"גלובל"

אולי חלק מכם שכחו לאור ההצלחה של עסק הענן שלה, אבל אמזון בליבה היא חברת אי קומרס, למרות שזה לאט לאט משתנה. היא התחילה במכירת ספרים ולאט לאט צמחה והפכה לאימפריה שהיא היום. עם זאת, כיום תחום הענן הוא הדומיננטי בחברה וכנראה שכך יישאר - ההכנסות ממגזר הענן AWS של החברה ברבעון הראשון עמדו על 25.04 מיליארד דולר, עלייה של 17%, ומעל צפי האנליסטים ל-24.11 מיליארד דולר. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מעניין 28/06/2024 10:06
    הגב לתגובה זו
    עם העתיד שניבויו נועד לשוטים,והשוטים מתעקשים,לא להאמין!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social