אורן הולצמן איל מקיאג
צילום: יחצ

אודיטי נופלת ב-12% אחרי סקירת שורטיסטים הטוענים שהיא מטעה את המשקיעים

הדוח פורסם על ידי פירמת מחקר לה יש יתרת שורט במניות אודיטי, כאשר הטענות המרכזיות הן הסתרה של הסניפים בישראל והכנסת לקוחות לרכישת מנוי שקשה לצאת ממנו, מה שגם תורם לחברה לחזות רכישות חוזרות עתידיות שלא בטוח יקרו
רוי שיינמן | (2)

ענקית הקוסמטיקה אודיטי נופלת ב-12% במסחר, זאת אחרי שרשמה זינוק של כמעט 40% מאז הדוחות האחרונים שלה מוקדם יותר החודש. חברת המחקר Ningi Research טענה במאמר של 50 כי החברה שעומדת מאחורי מותגי איפור מובילים שבראשם IL MAKIAGE הטעתה משקיעים ואינה פועלת רק אונליין כפי שהצהירה. בנוסף, ההאשמות של חברת המחקר כללו טענות על הפעלת רשת חנויות בישראל ושימוש בשיטות חיוב מטעות. ל-Ningi יש פוזיצית שורט במניה, אם כי היא לא חשפה את גודל הפוזיציה.

לפי הטענות, אודיטי מכרה למשקיעים את הרעיון שהיא "משבשת" את תעשיית היופי המסורתית על ידי שינוי האופן שבו אנשים רוכשים איפור ברשת. החברה מציגה את עצמה כקמעונאית דיגיטלית לחלוטין שמוכרת ישירות ללקוחות וטענה שהיא רואה רווחים וצמיחה עצומים שקשה לעסקים דומים להשיג.

גם ברבעון האחרון אודיטי עקפה את צפי האנליסטים כאשר דיווחה על הכנסות של 212 מיליון דולר לעומת 166 מיליון דולר ברבעון הראשון בשנת 2023, גידול של 28%, ומעל לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 205.1 מיליון דולר. הרווח המדולל המתואם הסתכם ב-0.61 דולר למניה לעומת 0.37 דולר למניה ברבעון הראשון של שנת 2023, ולעומת צפי האנליסטים שהיה לרווח של 0.49 דולר למניה.

Ningi Research טוענת שאודיטי אינה חברה דיגיטלית לחלוטין וכי למותג IL MAKIAGE שלה יש למעלה מ-40 חנויות בישראל, מה שנכון וידוע לכל הישראלים. Ningi טוענת עוד כי רוב הרווחים של אודיטי מגיעים מהאזור - ולא מארה"ב. החברה ציינה כי ביקרה בחנויות IL MAKIAGE בישראל ורכשה שניים מהמוצרים הנמכרים ביותר של החברה משני מיקומים שונים. היא טענה כי החנויות אינן חלק מזיכיון אלא בבעלות החברה.

החברה גם טוענת גם שה"סוד" לצמיחה הדיגיטלית של אודיטי טמון במנויים, שלדברי Ningi, ללקוחות יכול להיות קשה להקפיא או לבטל אותם.

"המחקר שלנו מצביע על כך שלקוחות נכנסים ללא ידיעתם לתכניות מנויים שאינן ניתנות לביטול, ומאפשרות לאודיטי לזהות רכישות חוזרות ברבעונים הבאים למרות שהלקוחות לא רוצים את המוצר", נכתב בדו"ח. הטענה הזו בעצם מדברת על כך שבמסגרת מתן "תקופת ניסיון" בתשלום ללקוחות מסוימים עם חלק מהמוצרים שהיא מציעה, היא מכניסה אותם למאגר שרואה את אותם לקוחות כלקוחות חוזרים של החברה, מה שמביא לאומדני רכישות חוזרות עתידיות שלא בהכרח יקרו ומנפח את התחזיות.

אודיטי אכן ציינה בעבר כי יותר ממחצית מההכנסות שלה שלה מגיע מלקוחות חוזרים. "כל חברה מקוונת שתפעל אפילו קרוב למכירות שלנו תחווה את זה, כמו שתמיד יהיה אחוז מסוים שלא מרוצים", אמר אז המנכ"ל אורן הולצמן ל-CNBC. "אני לא חושב שזה הגיוני לבטל את ההטבה הזו ללקוחות בגלל קבוצה קטנה מאוד של משתמשים שלא קראו בעיון איך זה עובד והתבלבלו", אמר אז הולצמן. "נמשיך לעבוד קשה כדי לחנך את המשתמשים האלה ואנחנו משקיעים הרבה בטכנולוגיה סביב זה".

גורמים בשוק טוענים כי הטענות העולות בדוח הן שקריות חסרות כל בסיס. בינתיים, המשקיעים שחיבקו את החברה מאז פרסום הדוח האחרון לוקחים אותו ברצינות - המניה יורדת ב-12% במחזור של מיליון וחצי דולר תוך פחות משעה מתחילת המסחר, זאת כאשר הממוצע היומי הוא מחזור של מיליון דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שלומי אחד 21/05/2024 21:26
    הגב לתגובה זו
    כמה שטויות בחו"ד של קרן שורט אין סיכוי בעולם שדוח כל כך מטומטם מפיל את המניה מציע לחברה לחקור מה האינטרס האמיתי של חברת השורט ומי בכלל מכר והוריד את המניות ייתכן שהחברה יכולה להפוך לנתבעת לתובעת
  • 1.
    חברת שורט שעושה כסף מירידת ערך במנייה ממציאה דברים 21/05/2024 17:43
    הגב לתגובה זו
    חברת שורט שעושה כסף מירידת ערך במנייה ממציאה דברים זה לא חדש. גם נגד טואר וננוקס היו טענו
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

יהלומן, נוצר באמצעות AIיהלומן, נוצר באמצעות AI

איך השוד בלובר מחזיר לשוק היהלומים את הברק?

בתוך 7 דקות בלבד, בלב פריז, נגנבו תכשיטים בשווי 88 מיליון אירו; העולם קיבל תזכורת  שיהלומים אמיתיים אי-אפשר לייצר במעבדה - יש להם סיפור, נדירות ומשמעות ששום טכנולוגיה לא תצליח לשחזר - על תמונת המצב בשוק היהלומים ומה קורה בישראל?
מנדי הניג |

שבע הדקות האלה בפריז ייכנסו לפנתיאון של סיפורי הפשעים המפורסמים וישמשו כנראה גם כבסיס לסדרות בנטפליקס. ב-9:30 בבוקר, כשעיר האורות עוד הייתה מנומנמת, קבוצה מאורגנת של פורצים לבושים בסרבלי אבטחה צהובים נערכה באחת מפינותיו של מוזיאון הלובר, המוזיאון המפורסם בעולם. ליד אזור הכניסה לגלריית אפולון פעל באותה עת אתר בנייה, ככה שאיש מהעוברים והשבים לא חשד באנשים שנראו כחלק מצוות תחזוקה - שוד הלובר: שני חשודים נעצרו בפריז בחשד לגניבת תכשיטי הכתר.

הם הגיעו על גבי שני קטנועים מצדו הדרומי של המוזיאון, סמוך לנהר הסן, כשהם מצוידים במסורי שרשרת קטנים, דיסק חיתוך נטען וכלי עבודה נוספים. הם טיפסו במהירות על סולם הידראולי שהותקן על משאית קטנה (המשמש בדרך כלל להעברת רהיטים בפריז) עד למרפסת בקומה השנייה, ליד גלריית אפולון, שבה מוצגים תכשיטי הכתר הצרפתי. חתכו את אחד מחלונות הזכוכית, חדרו פנימה, וניצלו את הדקות הספורות עד להגעת המאבטחים כדי לנפץ שתי ויטרינות משוריינות ולשדוד תשעה פריטים יקרי-ערך - בהם טיארה, שרשרת ואבני ספיר ויהלום ששימשו את המלכות מארי אמילי ואורטנס.

במהלך השוד הופעלו אזעקות, אבל הפורצים איימו על המאבטחים באמצעות כלי העבודה שבידיהם והצליחו להימלט חזרה באותו מסלול דרך הסולם החשמלי אל הרחוב, שם המתינו שניים נוספים על הקטנועים. לפני שנעלמו לכיוון כביש A6 ניסו להצית את סל המנוף כדי להשמיד ראיות, אבל אחד מעובדי המוזיאון מנע זאת ברגע האחרון. כל המבצע ארך לא יותר משבע דקות. השווי הכולל של השלל: כ-88 מיליון אירו.

הפורצים לא חיפשו רק יהלומים. הם חיפשו את הערך שמאחוריהם, הם חיפשו את הסיפור. בפריצות מהסוג הזה, ברוב המקרים הגנבים ממיסים את המתכות, מפרקים את האבנים ומוכרים אותן בשוק השחור כדי לטשטש עקבות. אבל במקרה הזה, כנראה שזה לא המקרה.

הפריטים שנגנבו הן מאוד ייחודיים ואפשר לזהות אותם בקלות, מתועדים היטב ומוגנים ברשימות של בתי מכירות ומוזיאונים. כמובן שכל ניסיון לפרק אותם יהרוס את הערך האמיתי שלהם ובמובן מסוים, זה גם לב הסיפור שלנו. בזמן שתעשיית היהלומים מתמודדת עם עודף היצע ועם "אבנים סינתטיות שמיוצרות בלחיצת כפתור", השוד בלובר מזכיר לעולם שהיהלום האמיתי לא שווה רק בגלל הברק שלו אלא בגלל המשמעות שנצרבה בו לאורך מאות שנים. עד כמה שזה נשמע מפתיע, דווקא פשע כזה מצליח להחזיר ליהלום קצת מהמעמד ומהמיתוג שנבנו סביבו לאורך העשורים האחרונים אותם שלוש מילים שהפכו לסלוגן של תעשייה שלמה: “יהלומים הם לנצח.”