אמזון
צילום: טוויטר

מנכ"ל אמזון: "הבינה המלאכותית תעזור לנו לצמצם עלויות"

מנכ"ל אמזון, אנדי ג'סי, כתב במכתב למשקיעים שהחברה מחויבת להיעזר בבינה מלאכותית בכדי להמשיך ולצמצם עלויות; ג'סי בעצם אומר בגלוי שהחברה שלו כנראה תפטר עובדים ותחיף אותם בבינה מלאכותית; בנוסף, החברה תיאלץ לשלם פיצויים בגובה חצי מיליארד דולר בגין הפרת בטנט בתחום הענן
רוי שיינמן |

מנכ"ל אמזון AMAZON , אנדי ג'סי, פרסם את מכתב בעלי המניות השנתי שלו, שם התחייב להמשיך לחפש דרכים לצמצם עלויות גם כשהחברה מכפילה את ההשקעות בתחומי צמיחה חדשים כמו בינה מלאכותית.

"אני חושב שכל אחד מאיתנו באמזון מאמין שיש לנו דרך ארוכה לעשות בכל אחד מהעסקים שלנו, לפני שנמצה את הדרכים לשפר ולהקל על חיי הלקוחות, ויש פוטנציאל עצום בכל אחד מהעסקים שאנחנו משקיעים בהם," כתב ג'סי במכתב השלישי שלו לבעלי המניות מאז שתפס את הפיקוד באמזון ממנכ"ל לשעבר ג'ף בזוס, שהתפטר ב-2021.

ג'סי בעצם אומר בגלוי את מה שחלקים נרחבים בתעשיות השונות כבר מתחילים להבין - הבינה המלאכותית הולכת לתפוס את מקומם של עובדים רבים ולעזור לחברות לצמצם עלויות רבות. רק לא מזמן מנכ"ל אנבידיה NVIDIA COR , ג'נסן הואנג, אמר שהבינה המלאכותית הולכת להשתנות, כאשר הוא נתן את התחום של הנדסת התוכנה וכתיבת קוד כדוגמא. הואנג אמר שאין יותר טעם ללמוד מקצועות כמו מדעי המחשב, מאחר והבינה המלאכותית הולכת לאפשר לכל אחד להיות מתכנת או כותב קוד: "שפת התכנות לא תהיה פייתון או ג'אבה או סי שארפ או כל דבר אחר - היא תהיה אנגלית".

תחת ג'סי, אמזון הפכה לחברה רזה יותר. החל מסוף 2022 ולאורך 2023, אמזון יזמה את פיטורי העובדים הגדולים ביותר בתולדותיה, וקיצצה למעלה מ-27,000 משרות. קיצוצים אלו נמשכו גם השנה, כאשר אמזון הודיעה על פיטורים בין היתר בחטיבות מחשוב הענן שלה, Prime Video והסטרימינג של Twitch.

לצד אלה ענקית הטכנולוגיה חויבה על ידי בית המשפט הפדרלי באילינוי לשלם 525 מיליון דולר לחברת הטכנולוגיה Kove בגין הפרת פטנטים על טכנולוגיית אחסון מידע בענן. המושבעים קבעו כי שירותי הענן של אמזון, AWS, הפרו שלושה פטנטים של Kove, טכנולוגיה שלטענת Kove הפכה "חיונית" ליכולתה של אמזון "לשמור ולשחזר כמויות עצומות של נתונים". שירות הענן של אמזון הוא הגדול ביותר מבחינת נתח שוק ומהווה את המרכיב הגדול ביותר בהכנסות שלה.

עו"ד הראשי של Kove, קורטלנד רייכמן, כינה את הפסיקה "עדות לכוחה של החדשנות ולחשיבות של הגנה על זכויות קניין רוחני (IP) עבור חברות סטארט-אפ מול ענקי טכנולוגיה". מדוברת מטעם אמזון נמסר כי החברה לא מסכימה עם הפסיקה וכי בכוונתה לערער.

Kove, אשר ממוקמת בשיקגו, תבעה את אמזון בבית המשפט המחוזי הפדרלי של מחוז אילנוי הצפוני בשנת 2018. החברה טענה בתביעה כי היא חלוצה בטכנולוגיה המאפשרת אחסון ענן בביצועים גבוהים "שנים לפני עידן הענן".

קיראו עוד ב"גלובל"

Kove טענה כי שירותי האחסון Amazon S3, שירות מסדי הנתונים DynamoDB ומוצרים נוספים של AWS מפרים את הפטנטים שלה על אחסון בענן. חבר המושבעים הסכים עם Kove ביום רביעי כי AWS הפרה את כל שלושת הפטנטים של Kove, אך דחה את טענתה של Kove כי AWS הפרה את זכויותיה בזדון. AWS הכחישה את ההאשמות וטענה שהפטנטים בטלים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.