אמזון
צילום: טוויטר

מנכ"ל אמזון: "הבינה המלאכותית תעזור לנו לצמצם עלויות"

מנכ"ל אמזון, אנדי ג'סי, כתב במכתב למשקיעים שהחברה מחויבת להיעזר בבינה מלאכותית בכדי להמשיך ולצמצם עלויות; ג'סי בעצם אומר בגלוי שהחברה שלו כנראה תפטר עובדים ותחיף אותם בבינה מלאכותית; בנוסף, החברה תיאלץ לשלם פיצויים בגובה חצי מיליארד דולר בגין הפרת בטנט בתחום הענן
רוי שיינמן |

מנכ"ל אמזון AMAZON , אנדי ג'סי, פרסם את מכתב בעלי המניות השנתי שלו, שם התחייב להמשיך לחפש דרכים לצמצם עלויות גם כשהחברה מכפילה את ההשקעות בתחומי צמיחה חדשים כמו בינה מלאכותית.

"אני חושב שכל אחד מאיתנו באמזון מאמין שיש לנו דרך ארוכה לעשות בכל אחד מהעסקים שלנו, לפני שנמצה את הדרכים לשפר ולהקל על חיי הלקוחות, ויש פוטנציאל עצום בכל אחד מהעסקים שאנחנו משקיעים בהם," כתב ג'סי במכתב השלישי שלו לבעלי המניות מאז שתפס את הפיקוד באמזון ממנכ"ל לשעבר ג'ף בזוס, שהתפטר ב-2021.

ג'סי בעצם אומר בגלוי את מה שחלקים נרחבים בתעשיות השונות כבר מתחילים להבין - הבינה המלאכותית הולכת לתפוס את מקומם של עובדים רבים ולעזור לחברות לצמצם עלויות רבות. רק לא מזמן מנכ"ל אנבידיה NVIDIA COR , ג'נסן הואנג, אמר שהבינה המלאכותית הולכת להשתנות, כאשר הוא נתן את התחום של הנדסת התוכנה וכתיבת קוד כדוגמא. הואנג אמר שאין יותר טעם ללמוד מקצועות כמו מדעי המחשב, מאחר והבינה המלאכותית הולכת לאפשר לכל אחד להיות מתכנת או כותב קוד: "שפת התכנות לא תהיה פייתון או ג'אבה או סי שארפ או כל דבר אחר - היא תהיה אנגלית".

תחת ג'סי, אמזון הפכה לחברה רזה יותר. החל מסוף 2022 ולאורך 2023, אמזון יזמה את פיטורי העובדים הגדולים ביותר בתולדותיה, וקיצצה למעלה מ-27,000 משרות. קיצוצים אלו נמשכו גם השנה, כאשר אמזון הודיעה על פיטורים בין היתר בחטיבות מחשוב הענן שלה, Prime Video והסטרימינג של Twitch.

לצד אלה ענקית הטכנולוגיה חויבה על ידי בית המשפט הפדרלי באילינוי לשלם 525 מיליון דולר לחברת הטכנולוגיה Kove בגין הפרת פטנטים על טכנולוגיית אחסון מידע בענן. המושבעים קבעו כי שירותי הענן של אמזון, AWS, הפרו שלושה פטנטים של Kove, טכנולוגיה שלטענת Kove הפכה "חיונית" ליכולתה של אמזון "לשמור ולשחזר כמויות עצומות של נתונים". שירות הענן של אמזון הוא הגדול ביותר מבחינת נתח שוק ומהווה את המרכיב הגדול ביותר בהכנסות שלה.

עו"ד הראשי של Kove, קורטלנד רייכמן, כינה את הפסיקה "עדות לכוחה של החדשנות ולחשיבות של הגנה על זכויות קניין רוחני (IP) עבור חברות סטארט-אפ מול ענקי טכנולוגיה". מדוברת מטעם אמזון נמסר כי החברה לא מסכימה עם הפסיקה וכי בכוונתה לערער.

Kove, אשר ממוקמת בשיקגו, תבעה את אמזון בבית המשפט המחוזי הפדרלי של מחוז אילנוי הצפוני בשנת 2018. החברה טענה בתביעה כי היא חלוצה בטכנולוגיה המאפשרת אחסון ענן בביצועים גבוהים "שנים לפני עידן הענן".

קיראו עוד ב"גלובל"

Kove טענה כי שירותי האחסון Amazon S3, שירות מסדי הנתונים DynamoDB ומוצרים נוספים של AWS מפרים את הפטנטים שלה על אחסון בענן. חבר המושבעים הסכים עם Kove ביום רביעי כי AWS הפרה את כל שלושת הפטנטים של Kove, אך דחה את טענתה של Kove כי AWS הפרה את זכויותיה בזדון. AWS הכחישה את ההאשמות וטענה שהפטנטים בטלים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.