דראפטקינגס
צילום: דראפטקינגס

הינדנבורג: "דראפטקינגס מעורבת בשוק שחור, הלבנת כספים ופשע מאורגן"

לפי תחקיר של קרן הגידור המתמחה בשורט, חברה נוספת שמוזגה לדראפטקינגס (שנסחרת ב-20 מיליארד ד') פועלת בתחום ההימורים במדינות בהן הדבר אסור באמצעות חטיבה סודית שמייסדה עסק באופציות בינאריות ונקנס ע"י ה-SEC. בחברה מכחישים
איתי פת-יה | (1)
נושאים בכתבה הימורים שורט

הינדנבורג, קרן הגידור שמתמחה בפוזיציות שורט שמה פאול לחברת הימורי הספורט דראפטקינגס (  DRAFTKINGS INC , סימול: DKNG), ממקדימי גל ה-SPACים הנוכחי שהונפקה עוד באפריל אשתקד ומאז תחילת המסחר בה האמיר שוויה ב-150% לכ-20 מיליארד דולר (גבוה ב-400% מהמחיר בהכרזה על המיזוג). למעשה מדובר בשתי חברות שמוזגו לתוך שלד אחד, אחת מהן היא דראפטקינגס עצמה והשנייה היא SBTech, חברת גיימינג מבולגריה שאליה מופנים חיציה של הינדנבורג, שטוענת לעבירה על החוק מצד זו ומעורבות בפשע מאורגן והלבנת כספים – זאת בהסתמך על מידע מעובדים לשעבר. בדראפטקינגס הודפים מצדם את הטענות ובינתיים המניה יורדת בוול סטריט בכ-5%.

בתחקיר שפרסמו בהינדנבורג, הנשען בין היתר על דיווחים לרשות ניירות ערך האמריקאית ומסמכים נוספים, בקרן הגידור כותבים כי SBTech היא למעשה היחידה שהביאה לעסקת המיזוג טכנולוגיה ופעילות בעלת רווחיות תפעולית. עוד הם מעריכים כי 50% מההכנסות של זו מגיעות משווקים בהם הימורים אסורים על פי חוק (יוסבר כי החברה מתקראת חברת גיימינג, בפועל מדובר כאמור בהימורים על ענפי ספורט).

אחד העובדים לשעבר אמר כי החברה "מכרה להרבה ארגוני פשיעה", ובהינדנבורג מציירים את הפער בין הדברים לבין שותפויות שמציגה החברה עם ליגות נחשבות כמו ה-NBA, NFL ועוד והמינוי של דוגמנית העל ג'יזל בונדשן לתפקיד יועצת בסוגיות ממשל תאגידי.

עוד נכתב כי לקראת הפיכתה לציבורית באמצעות מיזוג הספאק SBTech "ניסתה להרחיק עצמה מהימורים בשוק השחור. יחסים בלתי חוקיים מול לקוחות 'גולגלו' לישות חדשה שעוסקת ב'הפצה' לה ניתן השם BTi/CoreTech ואליה הועברו 50 עובדים לערך מ-SBTech". לראשה של אותה ישות מונה כמנכ"ל אדם ששימש בעברו כבעיר בחברת אופציות בינאריות שה-FBI פשט עליה והרשות לניירות ערך קנסה אותה על הונאת משקיעים בכ-100 מיליון דולר. על כן נטען כי אותה BTi מהווה כיום החטיבה הסודית של דראפטקינגס למשחקים אסורים. זאת ועוד, בהינדנבורג אומרים כי איתרו אתר אסיאתי המקושר לשלושה גורמים המצויים בחקירה בשוויץ על הלבנת כספים, מפרסם כי הוא משתמש בטכנולוגיה של BTi/CoreTech.

בצד אלה נכתב כי SBTech מפירה את הסנקציות האמריקאיות על איראן בכך שהיא פועלת במדינה זה 4-5 שנים בפיקוחו של המייסד, שביצע ספין-אוף למותג גיימינג אחר בשוק הסיני, שממשיך לפעול בו על אף החוק המקומי האוסר הימורים ברשת.

"דיברנו עם מספר מומחים בתעשייה וכן מתחרים של החברה שהטילו ספק במודל האגרסיבי של שריפת המזומנים שלה על קידום ושיווק לטובת רכישת לקוחות בטווח הזמן הקצר, על אף שאין הוכחות לנאמנות של הלקוחות למותג בטווח הארוך", טוענים כותבי התחקיר. בהינדנבורג גם מציינים כי נודע להם כי בעלי המניות מקרב עובדי החברה מימשו אחזקות שלהם בה בהיקף של 1.4 מיליארד דולר מאז ההנפקה לפני כשנה - החלק הגדול ביותר שמומש הגיע מצד המייסד של SBTech שמכר מניות בהיקף כ-570 מיליון דולר. אגב, קאת'י ווד מ-ARK הגדילה באחרונה את החשיפה לדראפטקינג.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שלום מקינזי 16/06/2021 07:33
    הגב לתגובה זו
    Sb tech זונחברה בהעלות ישראלית שמיזגה לדראףקינג לא טוב לכם אל תשקיעו אבל סתם ללכלך כל חברת גימנג זה הימורים מה חשבתם זה גבאי של בית כנסת ?
וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

וורן באפט מלמד אתכם מתי לממש מניות והדבר הכי חשוב בהשקעות

שיעור חינם מבאפט - מתי מוכרים מניה, בהמשך לשיעור קודם: שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה? ועל ההשקעה והמימוש של באפט באפל

נושאים בכתבה וורן באפט אפל

וורן באפט השקיע באפל את רוב תיק ההשקעות הסחיר של ברקשייר. אפל סיפקה רווחי עתק שמוערכים במעל 100 מיליארד דולר לתיק של באפט. אפל היא עדיין ההשקעה הגדולה של באפט, אבל לפני שנה-שנתיים נמכרו רוב המניות.

באפט החליט שאחרי זינק ברווחים, עלייה במכפיל הרווח מרמה של 11-13 למעל 20, זה הגיע לממש. הוא סבר ואמר שזו חברה נהדרת, ועדיין היא הגדולה בתיק ההשקעות של ברקשייר שלו, אבל היא כבר לא זולה. התזמון- עיתוי המימוש היה טוב כי בחצי שנה שלאחר מכן, המניה נפלה בכ-15%. אלא שהעליות האחרונות הביאו את מחיר המניה לשיא של כל הזמנים ולמחיר שעולה על מחירי המימוש של באפט בכ-30%. באפט "הפסיד" מעל 50 מיליארד דולר, אבל כמה תובנות בעניין:

ראשית, אף אחד לא נביא

שנית, את ההחלטה מקבלים על סמך מה שידוע בנקודת הזמן המסוימת. אז באפט הגדיר את אפל כחברה נהדרת, מניה לא רעה, אבל המשקל בתיק שלו היה גבוה, ומכיוון שהיא כבר הגיעה לתמחור מלא בעיניו החליט לממש. זו החלטה נכונה בלי קשר למה שיהיה בהמשך.

שלישית, כאשר אתם קונים או מוכרים - אל תסתכלו אחורה. מה שהיה היה  מה שהיה מת. בבורסה ובהשקעות כל יום מתקבלות ההחלטות מחדש. ההיסטוריה לא רלבנטית. מה שהיה יכול להיות אם... ולמה לא פעלנו כך, זה חשוב להסקת מסקנות ולתובנות, אבל זה לא אמור להשפיע על החלטות השקעה. במילים אחרות, מכרתם כי חשבתם שזה המחיר הנכון. גם אם יעלה בהמשך - אז מה? 

וזו נקודה חשובה, כי משקיעים רבים לא יודעים מתי לממש. הם רואים עליות, מורווחים הרבה, וחושבים שמה שהיה הוא שיהיה והעליות ימשכו. צריך משמעת, צריך לסמן תמחור כלכלי שמעליו כבר אתם לא סבורים שההחזקה כדאית ולממש גם אם הכיוון של המניה למעלה. באפט יודע לקנות ויודע לממש.   

מטוסי בואינג טיסה נופש
צילום: בואינג

הנוסעת שהצילה מטוס באוויר; 147 אנשים חייבים לה את חייהם

על חדות העין של הנוסעים שהצילו במצטבר אלפי אנשים מאסונות תעופה; וגם - האם כדאי לשבת ליד החלון? 

עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסות אסון

בין עשרות מיליוני טיסות נוסעים המתבצעות מדי שנה ברחבי העולם, יש רגעים נדירים שבהם דווקא נוסעים מן השורה, אנשים שאינם אנשי צוות, טכנאים או טייסים, הופכים לגורם מציל חיים. הם מבחינים בפרטים קטנים, בריח חריג, בקול לא שגרתי, או בניצוץ אור מפתיע, ומאותו רגע הכול משתנה. לעיתים, ערנות של נוסע אחד בלבד היא ההבדל בין טיסה שגרתית לבין אסון תעופתי. במהלך ההיסטוריה של התעופה התרחשו מספר מקרים בלתי נשכחים שבהם הנוסעים במטוס הצילו את חייו של הצוות ונוסעים נוספים ומנעו התרסקות המטוס.

הנוסעת שראתה את הניצוץ

אחד המקרים המפורסמים ביותר אירע בשנת 2018, בטיסת נוסעים של חברת “Southwest Airlines” מעל שמי ארצות הברית. דקות ספורות לאחר ההמראה, הבחינה אחת הנוסעות שישבה ליד החלון בניצוצות קטנים שיצאו ממנוע שמאלי של המטוס. היא הזעיקה את הדיילת, שדיווחה מיידית לקברניט. הטייסים, שראו בשעוני תא הטייס מדדים תקינים, לא הבחינו תחילה בתקלה, אך לאחר התרעה נוספת מהנוסעת – החליטו לבצע בדיקה חוזרת, ואז הבחינו בירידת לחץ חריגה באחד המדחסים.

תוך דקות התקבלה ההחלטה לבצע נחיתת אונס מתוכננת היטב בשדה התעופה הקרוב בפילדלפיה. הודות לתגובה המהירה ולחדות העין של הנוסעת, 147 נוסעים ואנשי צוות נחתו בשלום, והתקלה התגלתה כנזק חלקי ללהב טורבינה, תקלה שעלולה הייתה להתפתח לאסון של ממש.

פסיכולוגיה של ערנות באוויר

חוקרי תעופה מסבירים כי הנטייה של אנשים לשים לב לפרטים משתנה מאוד בין נוסעים. חלקם נוטים להתנתק ולבהות מחלון המטוס או במסך האישי, ואחרים בוחנים כל צליל וריח. במחקרים שבוצעו באוניברסיטת סטנפורד נמצא כי רמת הערנות של נוסעים עולה באופן ניכר כאשר הם יושבים סמוך לחלונות או בקרבת כנפי המטוס – אזור שבו תנועות המנועים מורגשות היטב.

חברות תעופה רבות אימצו את המסקנות הללו ומעודדות כיום נוסעים לדווח על כל תופעה חריגה. דיילי אוויר עוברים הכשרה לזהות דיווחים אמינים ולהגיב בהתאם, מבלי לעורר פאניקה או תחושת סכנה מיותרת.