דראפטקינגס
צילום: דראפטקינגס

הינדנבורג: "דראפטקינגס מעורבת בשוק שחור, הלבנת כספים ופשע מאורגן"

לפי תחקיר של קרן הגידור המתמחה בשורט, חברה נוספת שמוזגה לדראפטקינגס (שנסחרת ב-20 מיליארד ד') פועלת בתחום ההימורים במדינות בהן הדבר אסור באמצעות חטיבה סודית שמייסדה עסק באופציות בינאריות ונקנס ע"י ה-SEC. בחברה מכחישים
איתי פת-יה | (1)
נושאים בכתבה הימורים שורט

הינדנבורג, קרן הגידור שמתמחה בפוזיציות שורט שמה פאול לחברת הימורי הספורט דראפטקינגס (  DRAFTKINGS INC , סימול: DKNG), ממקדימי גל ה-SPACים הנוכחי שהונפקה עוד באפריל אשתקד ומאז תחילת המסחר בה האמיר שוויה ב-150% לכ-20 מיליארד דולר (גבוה ב-400% מהמחיר בהכרזה על המיזוג). למעשה מדובר בשתי חברות שמוזגו לתוך שלד אחד, אחת מהן היא דראפטקינגס עצמה והשנייה היא SBTech, חברת גיימינג מבולגריה שאליה מופנים חיציה של הינדנבורג, שטוענת לעבירה על החוק מצד זו ומעורבות בפשע מאורגן והלבנת כספים – זאת בהסתמך על מידע מעובדים לשעבר. בדראפטקינגס הודפים מצדם את הטענות ובינתיים המניה יורדת בוול סטריט בכ-5%.

בתחקיר שפרסמו בהינדנבורג, הנשען בין היתר על דיווחים לרשות ניירות ערך האמריקאית ומסמכים נוספים, בקרן הגידור כותבים כי SBTech היא למעשה היחידה שהביאה לעסקת המיזוג טכנולוגיה ופעילות בעלת רווחיות תפעולית. עוד הם מעריכים כי 50% מההכנסות של זו מגיעות משווקים בהם הימורים אסורים על פי חוק (יוסבר כי החברה מתקראת חברת גיימינג, בפועל מדובר כאמור בהימורים על ענפי ספורט).

אחד העובדים לשעבר אמר כי החברה "מכרה להרבה ארגוני פשיעה", ובהינדנבורג מציירים את הפער בין הדברים לבין שותפויות שמציגה החברה עם ליגות נחשבות כמו ה-NBA, NFL ועוד והמינוי של דוגמנית העל ג'יזל בונדשן לתפקיד יועצת בסוגיות ממשל תאגידי.

עוד נכתב כי לקראת הפיכתה לציבורית באמצעות מיזוג הספאק SBTech "ניסתה להרחיק עצמה מהימורים בשוק השחור. יחסים בלתי חוקיים מול לקוחות 'גולגלו' לישות חדשה שעוסקת ב'הפצה' לה ניתן השם BTi/CoreTech ואליה הועברו 50 עובדים לערך מ-SBTech". לראשה של אותה ישות מונה כמנכ"ל אדם ששימש בעברו כבעיר בחברת אופציות בינאריות שה-FBI פשט עליה והרשות לניירות ערך קנסה אותה על הונאת משקיעים בכ-100 מיליון דולר. על כן נטען כי אותה BTi מהווה כיום החטיבה הסודית של דראפטקינגס למשחקים אסורים. זאת ועוד, בהינדנבורג אומרים כי איתרו אתר אסיאתי המקושר לשלושה גורמים המצויים בחקירה בשוויץ על הלבנת כספים, מפרסם כי הוא משתמש בטכנולוגיה של BTi/CoreTech.

בצד אלה נכתב כי SBTech מפירה את הסנקציות האמריקאיות על איראן בכך שהיא פועלת במדינה זה 4-5 שנים בפיקוחו של המייסד, שביצע ספין-אוף למותג גיימינג אחר בשוק הסיני, שממשיך לפעול בו על אף החוק המקומי האוסר הימורים ברשת.

"דיברנו עם מספר מומחים בתעשייה וכן מתחרים של החברה שהטילו ספק במודל האגרסיבי של שריפת המזומנים שלה על קידום ושיווק לטובת רכישת לקוחות בטווח הזמן הקצר, על אף שאין הוכחות לנאמנות של הלקוחות למותג בטווח הארוך", טוענים כותבי התחקיר. בהינדנבורג גם מציינים כי נודע להם כי בעלי המניות מקרב עובדי החברה מימשו אחזקות שלהם בה בהיקף של 1.4 מיליארד דולר מאז ההנפקה לפני כשנה - החלק הגדול ביותר שמומש הגיע מצד המייסד של SBTech שמכר מניות בהיקף כ-570 מיליון דולר. אגב, קאת'י ווד מ-ARK הגדילה באחרונה את החשיפה לדראפטקינג.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שלום מקינזי 16/06/2021 07:33
    הגב לתגובה זו
    Sb tech זונחברה בהעלות ישראלית שמיזגה לדראףקינג לא טוב לכם אל תשקיעו אבל סתם ללכלך כל חברת גימנג זה הימורים מה חשבתם זה גבאי של בית כנסת ?
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אשטוש קולקרני, מנכ"ל אלסטיק. קרדיט: רשתות חברתיותאשטוש קולקרני, מנכ"ל אלסטיק. קרדיט: רשתות חברתיות
דוחות

אלסטיק עקפה את תחזיות הרווח, אבל צונחת בעקבות האטה בענן

למרות הכנסות ורווח מעל הצפי ועלייה בתחזית 2026, האטה בענן ונתוני צמיחה “רכים” מערערים את הביטחון בשוק

רן קידר |
נושאים בכתבה אלסטיק

חברת אלסטיק Elastic -7.02%  , המספקת פתרונות חיפוש וניתוח נתונים לעסקים, פרסמה את דוחותיה לרבעון השני והכתה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח ובשורת ההכנסות. למרות זאת, השוק הגיב באופן שלילי והמנייה צונחת במסחר המוקדם, ורושמת ירידה מצטברת של 17% מתחילת השנה. הפער בין הדוחות החזקים לבין תגובת השוק נובע מסימני האטה במנוע הצמיחה המרכזי של החברה, שירותי הענן. האטה זו מטילה ספק ביכולתה של אלסטיק לשמור על רמת צמיחה גבוהה בסביבה תחרותית ומאתגרת יותר.

על פי הדוחות שפורסמו ביום חמישי בלילה, אלסטיק הציגה רווח מתואם של 0.64 דולר למניה, לעומת תחזית אנליסטים שעמדה על 0.58 בלבד. ההכנסות הסתכמו ב-423.5 מיליון דולר, עלייה של 16% לעומת התקופה המקבילה, וגבוה מהציפיות המוקדמות שעמדו על כ-418 מיליון דולר.

החברה ציינה כי היא ממשיכה לראות ביקושים ליכולות החיפוש, האבטחה ויכולות האנליטיקה, במיוחד בארגונים גדולים. במהלך הרבעון נחתמו מספר עסקאות משמעותיות, מה שמלמד על המשך אמון הלקוחות בפלטפורמה.

מעונן חלקית

עם זאת, למרות הצגת נתונים מרשימים, השוק התמקד דווקא בחולשה היחסית במגזר הענן, התחום הנחשב למנוע הצמיחה המרכזי של אלסטיק בשנים האחרונות.

הכנסות הענן של אלסטיק צמחו ברבעון ב-22%, והציגו ירידה לעומת 24.5% ברבעון הראשון. מעבר לכך, לפי הניתוחים, תחזית ההנהלה לרבעון השלישי מצביעה על המשך האטה ואף על ירידה בקצב הצמיחה העתידי.