בכיר בעולם הנפט: "המחיר לחבית יירד ל-50 ד' בסוף השנה", מה הסיבה?
האם המחיר לחבית נפט יעשה סיבוב פרסה? החוזים העתידיים על חבית נפט עולים בקצב מסחרר בעת האחרונה, כאשר הנעילה של יום האתמול מסמלת שיא של שנה במחיר לחבית, 106 דולר. בכיר בתעשייה אומר היום כי 50 דולר לחבית היא תחזית סבירה לסוף השנה.
ג'ואי פטרובסקי, מנכ"ל חברת GULF OIL טען בראיון אשר ניתן לרשת CNBC כי לדעתו מחיר של 50 דולר לחבית עד סוף השנה הוא מחיר ריאלי. המנכ"ל מציין כי הירידה היא עניין של אספקה ותו לא "אנחנו מספקים כמויות אדירות של נפט מארה"ב וקנדה". המנכ"ל הוסיף "ההיצע בשוק הוא גדול מאוד, למעשה ההיצע ממדינות OPEC הולך וגדל בעוד שחברות אשר רוצות לשמור על רמת הכנסה יציבה יצטרכו למכור יותר".
על פי פטרובסקי, ישנם פקטורים נוספים אשר יגררו את מחיר החבית מטה: הביקוש ההולך וקטן מכיוון סין, האספקה ההולכת וגוברת מצד מדינות העולם וההתייעלות בשוק הרכבים אשר צורכים כעת פחות דלק. "זה נכון שהתחבורה בעולם מתפתחת, אבל אנחנו משתמשים בהרבה פחות דלק לצורך השינוע".
דבר מעניין נוסף שמציין פטרובסקי בראיון הוא העובדה שהירידה במחיר לחבית לא תשפיע בצורה ישירה על מחיר הדלק. "ירידה למחיר של 50 דולר לחבית לא תגרור אחריה מחיר של 2 ד' לגלון בארה"ב מכיוון שהחביות עדיין צריכות לעבור שינוע וזיקוק". המנכ"ל הוסיף "העובדה שאנו משתמשים ברכבות ומשאיות על מנת להעביר את הדלק ממקום למקום ולא משתמשים בצינורות מעלה את המחיר לגלון בלפחות 40 סנט".
- 4.אז אם כן - איך לנצל ולהרוויח מירידת מחיר נפט ??? (ל"ת)א 24/07/2013 18:47הגב לתגובה זו
- 3.רוני 23/07/2013 20:57הגב לתגובה זוהגז גם יכול להחליף בחלק מהמקרים נפט הוא גם יותר נקי . יש גם אנרגיה סולארית שמתפתחת לאט לאט אבל מתפתחת ומחירים יורדים . אנרגית רוח . אנרגית גלים . וכמו שהוא אמר המכוניות והמכונות צורכות הרבה פחות דלק כבר היום . ותוך 15 שנה רוב המכוניות יהיו חשמליות .
- 2.שמעון 23/07/2013 13:16הגב לתגובה זוויספרו לכם על הוזלה של 5 א'ג לשיפור מצב הרוח ...
- 1.עידן 23/07/2013 11:03הגב לתגובה זורק תמכור לי חבית ב- 60$ לכל החיים? קח 10$ לחבית!! 20% רווח.. מתאים?
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
