תמורת 7.7 מיליארד דולר - דן אנד ברדסריט נרכשת
חברת המידע העסקי נמכרת לקרן קלירלייק לפי מחיר של כ-9.15 דולר למניה - פרמיה של כ-5% על מחיר הסגירה האחרון של המניה; שווי החברה בניכוי החוב לפי העסקה יעמוד על כ-4.1 מיליארד דולר
חברת המידע העסקי דן אנד ברדסטריט Dun & Bradstreet המספקת נתונים עסקיים על חברות, נמכרת לקרן ההשקעות קלירלייק בעסקה בסך של כ-7.7 מיליארד דולר, כאשר אחרי השלמת העסקה החברה תימחק מהמסחר בניו יורק.
בקלירלייק מאמינים כי לרכישה יש פוטנציאל עצום. בהודעה משותפת של מייסד הקרן בהדאד אגבאלי ושותפו ג'יימס פאד נכתב: "דאן אנד בראדסטריט הצליחה לבנות מותג עולמי מוכר ואמין, עם בסיס נתונים מהגדולים והחזקים בעולם. ככל שארגונים מתבססים יותר על נתונים לצורך קבלת החלטות,
אנו רואים הזדמנות אדירה להרחיב את הפתרונות שמבוססים על בינה מלאכותית ללקוחות ברחבי העולם".
מנכ"ל דאן אנד בראדסטריט, אנתוני ג'אבור, מסר: "במהלך שש השנים האחרונות הובלנו תהליך אסטרטגי משמעותי שכלל טרנספורמציה עמוקה. הגדלנו את ההכנסות
בכ-40%, את ה-EBITDA ב-60%, שיפרנו את המרווחים ב-600 נקודות בסיס והפחתנו את המינוף מפי 9 לפי 3.6. כל זה נעשה תוך הרחבת היתרון התחרותי שלנו באיכות ועומק הנתונים". לדבריו, "אנו נרגשים לשתף פעולה עם קלירלייק בשלב הבא של המסע שלנו, ולהמשיך לפתח את החברה לטובת לקוחותינו".
ההסכם כולל תקופת "go-shop" של 30 יום - במהלכה דאן אנד בראדסטריט תוכל, בעזרת בנק ההשקעות BofA Securities, לפנות לגורמים נוספים שיציעו הצעות חלופיות.
- "ביבי מתנהל כאדם אשם. יש פה תוכנית שנועדה למנוע ממנו להגיע למשפט"
- הרצוג פוקס נאמן - משרד עו"ד הגדול בישראל, צפו ברשימת 20 הגדולים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במידה ולא תמצא הצעה חלופית, השלמת העסקה עם קלירלייק צפויה ברבעון השלישי של 2025, בכפוף לאישור בעלי המניות, אישורים רגולטוריים ותנאים נוספים.
את 2024 סיימה החברה עם הכנסות של 2.38 מיליארד דולר לעומת 2.31 מיליארד דולר ב-2023. הרווח התפעולי עמד על 211.7 מיליון דולר לעומת 153.5 מיליון דולר ב-2023 וההפסד למניה ירד ל-7 סנט לעומת 11 סנט ב-2023. מתחילת השנה ירדה המניה בכ-30% ובשנה האחרונה ב-9.5%.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
