הבורסה תחליט: עזרה מהדואליות או חשש מכתבי אישום
שלל כותרות לא כל כך משמחות, מפרשת הלבנת ההון בבנק הפועלים, דרך התבטאות של יו"ר רשות ניירות ערך, ועד למגמה לא החלטית בה חתמה וול סטריט את המסחר בליל ו', עלולים להוביל את הבורסה התל אביבית לפתיחה מהוססת בבוקר המסחר.
בצד מניות הארביטראז' קיימת תמיכה מסויימת בצבע הירוק. מניית אלווריון בפער של 5.7%+, גיוון ב-1.72%+, טבע ב-0.84%+, אך מניית פריגו תחל להסחר בפער שלילי של 1.99%-, ופרטנר ב-0.8%-.
ביום שישי טיפס מדד הנאסד"ק ב-0.28% לרמה של 1,967.33 נקודות. מדד הדאו-ג'ונס הוסיף קלות 0.05% לרמה של 10,345.11 נקודות, ומדד ה-S&P500, ירד ב-0.11% לרמה של 1,171.32 נקודות.
עוד נציין כי המניות בבורסה גם עלולות להגיב לדבריו של יו"ר רשות ניירות ערך. היו"ר, משה טרי, אמר כפי שמצוטט בידיעות אחרונות הבוקר: "עשרות חברות ציבוריות אינן ראויות להיות בבורסה". יו"ר הרשות דיבר על כך כי קיימות עשרות חברות לא סחירות שעלולות להפוך ליעד למניפולציה.
מניות הבנקים לא תשמחנה לגלות כי בפרשת הלבנת ההון בבנק הפועלים, עומדים להגיש כתבי אישום בפרקליטות לאחר סיכום ממצאי החקירה של היחידה לחקירות בינלאומיות, כך לפי חשיפת "הארץ" הבוקר. במשטרה מעריכים כי התגברו די ראיות בכדי להעמיד את חלק מהעובדים של הסניף לדין, עקב חשד לכאורה כי הם שימשו כאנשי קש בהליכי הלבנת הון.
מניות דסק"ש ומניות קונצרן אי.די.בי (פיתוח ואחזקות) עשויות להיות מושפעות הבוקר מהידיעה לפי נוחי נוסע לברזיל. על פי הפרסום ב"ידיעות אחרונות" הבוקר מתכוון איש העסקים נוחי דנקנר, בעל השליטה בקונצרן אי.די.בי, לנסוע למשפחת ספרא בכדי לסכם את רכישת חברת סלקום. הוא עתיד להפגש עם ג'וזף ספרא המחזיק יחד עם קונצרן בל סאות' האמריקני בכ-75% מחברת הסלולר.
הזוכה בבזק לא יקבל יחס מועדף ברגולציה, כך אמרה שרת התקשורת, דליה איציק, בראיון ל"ידיעות אחרונות". מה שעלול להתפרש כסדרה של חיצי ביקורת ואזהרות היוצאות ממשרד התקשורת, עלול בהחלט להעכיר על המסחר במניית בזק. בסופ"ש פורסם ב"גלובס" כי מנכ"ל משרד התקשורת שלח מכתב ובו דרישות חדשות אפשריות בתחום הרגולציה, מספר ימים לפני שהמכרז נסגר בין שני המתמודדים. כך מסתבר שאם דליה תקלקל לביבי, אולי היא תקלקל לכל המדינה לפני כן..
סמי עופר מתעניין ברכישת חלקו של איש העסקים מוזי ורטהיים בבנק המזרחי, כך חושף הבוקר העתון "מעריב". לפי מעריב, ערך איש העסקים עופר, בדיקה ראשונית לגבי אפשרות הרכישה של חלקו של מוזי ורטהיים בבנק. עוד נזכיר כי מוזי ורטהיים מימש 5% מאחזקותיו בבנק בתמורה ל-200 מיליון שקל בחודשים האחרונים, ומניית בנק המזרחי נהנתה מהעליות הגבוהות ביותר בין חמשת המניות של הבנקים הגדולים מאז תחילת השנה, כאשר חלק מההערכות בשוק הן כי היו אלה גם הזרים שהגדילו את הסחירות ואת המחזורים.
מניות התעשיות הבטחוניות עשויות להגיב לידיעה שהתפרסמה בתקשורת ולפיה תע"ש זכתה בחוזה להקמת 5 מפעלים לייצור תחמושת בהודו. היקף החוזה מוערך בכ-140 מיליון שקל ויש התחייבות ישראלית לבצע שדרוג למערך הרקטות של ההודים.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".