מסכה קורונה
צילום: Mark Konig, Unsplash

לא סיפקה מסיכות קורונה כנדרש. תשלם למדינה 10 מיליון שקל?

במשרד הביטחון מאשימים כי חברת MGM סיפקו מסכות שלא עומדות בתקן, לא מסננות, לא תואמות לפנים של אדם ולא אוטמות את הפנים כמו שצריך
נתנאל אריאל | (3)

"המסכות לא עומדות בתקן הנדרש, לא מסננות ברמה הנדרשת, לא תואמות לתווי פנים של אדם ולא אוטמות את הפנים כנדרש, ולפיכך לא ניתן לספקן לצוותים רפואיים במחלקות הקורונה בבתי החולים", כך מאשימים במשרד הביטחון בתביעה שהוגשה נגד חברות MGM שזכתה במכרז לאספת מסכות N95 במטרה להתגונן ממגיפת הקורונה.

על פי כתב התביעה של משרד הביטחון "שימוש במסכות אלו, היה עלול לסכן את הצוותים הרפואיים. חברת MGM החליטה על דעת עצמה ומבלי שקיבלה את הסכמת המדינה, לספק מסכות מדגם שונה ומתוצרת שונה מאלו שהוסכם עליהן. בנוסף, לאחר שחברת MGM זכתה במכרז להספקת מסכות מגן N95, בניגוד לתנאי המרכז היא הסבה את מלוא ההתחייבויות שלה לחברת ת.א.ר אידיאל קונספטס".

בעקבות כך דורשים במשרד הביטחון מהחברות תשלום של 9.76 מיליון שקל, בגין מסכות הגנה, שבמהלך מגפת הקורונה, לא סיפקו כנדרש ובהתאם לתנאי המכרז. במשרד מאשימים שהנתבעות הפרו את הסכם ההתקשרות ואף העבירו את הזכויות על ההסכם לקבלן חיצוני - מבלי לקבל על כך אישור. גובה הפיצוי שדורש משרד הביטחון נובע מתשלום המקדמה של 5.3 מיליון שקל וכן פיצוי פיצוי של 4.5 מיליון שקל המהווים 20% מסכום העסקאות כולן, שעמדו על 26.3 מיליון.

תביעת משרד הביטחון מגיעה בתגובה לתביעה שהגישו בחודש מאי האחרון חברת MGM וחברת ת.א.ר לבית המשפט המחוזי בת"א כנגד משרד הביטחון בדרישה לתשלום שך 22.3 מיליון על תמורה שלטענתן לא קיבלו עבור סחורה שהוזמנו על ידי המשרד. 

את כתב התביעה הגישו עו"ד סימה אזולאי, אביאב הולנדר ואריאל אררט מפרקליטות מחוז ת"א 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    א 06/07/2023 14:34
    הגב לתגובה זו
    בושה וחרפה .דופקים את המדינה בזמן הקורונה.יותר גרוע מבוגדים
  • 2.
    אלמוג 07/11/2022 08:52
    הגב לתגובה זו
    המדינה היחידה שרמאות זה ספורט לאומי.
  • 1.
    מעניין 06/11/2022 15:45
    הגב לתגובה זו
    תאר אידיאל עשו סיבוב על כולם עם מסיכות סוג ז מסין
סמוטריץ ממשלהסמוטריץ ממשלה

הרחבת הפטור ממס על יבוא אישי תיכנס לתוקף עוד 21 יום

במסגרת המהלכים שמקדם שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' במאבק נגד יוקר המחיה, החליט השר להרחיב את הפטור ממע"מ על יבוא אישי; הרחבת הפטור ממס על יבוא אישי עד לסכום של 150 דולר תיכנס לתוקף עוד 21 יום 

רן קידר |

במסגרת המהלכים שמקדם שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' במאבק נגד יוקר המחיה, החליט השר להרחיב את הפטור ממע"מ על יבוא אישי. הפטור ממס על יבוא אישי לסכום של 150 דולר ייכנס לתוקף עוד 21 יום. "הצרכן הישראלי לא יכול להיות שבוי בידי טייקונים שמחזיקים במשק" אמר סמוטריץ'. 

שר האוצר מוביל שורה של צעדים להקלה בתחום יוקר המחייה ולתפיסתו פתיחת השוק תוציא מידי מונופולים וחברות ששולטות במשק את היכולת לגבות מהצרכן הישראלי מחירים גבוהים מרוב מדינות אירופה. כך למשל מחירי ההלבשה וההנעלה בישראל גבוהים ביחס לממוצע האירופאי. הפער במחירי המוצרים האלו מגיע לכ-28% מהממוצע ה-OECD. 

על פי ההערכות, ארבע חברות גדולות בתחום ההלבשה וההנעלה בישראל מחזיקות יחד בכ-40% מנתח השוק בסקטור זה ולמעשה קובעות רף מחירים גבוה ולא מוצדק לכל משקי הבית. על פי נתוני משרד האוצר כוח הקנייה של אזרחי ישראל נמוך מזה של רוב מדינות אירופה כאשר ישראל נמצאת במקום ה-22 מתוך 38 מדינות. הסיבה לכך היא רמת מחירים יקרה שמצמצמת את כוח הקנייה של האזרחים בישראל. 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ': ״הצרכן הישראלי משלם יותר מחברו במדינות המערב. הסיבה המרכזית לכך נעוצה בעובדה כי סקטורים שלמים מוחזקים בידי מונופולים וטייקונים שמנצלים את המשק הסגור כדי לגבות מחיר יקר ולא מוצדק מהצרכן הישראלי. החלטתי להגביר את התחרות בתחום הזה ולהוזיל בכך את סל המחייה עבור משקי הבית בישראל". השר פירסם את הצו להערות הציבור לקראת כוונתו לחתום עליו. בעוד 21 יום יוכל השר לחתום וההוזלה תיכנס לתוקף. 

הצעד מוצג לציבור כעידוד תחרות, אך גורמי המקצוע באוצר מזהירים כי מדובר במהלך של כלכלת בחירות. וויתור על הכנסות ממסים בזמן שהמשק עדיין מתמודד עם עלויות המלחמה אינו צעד זהיר ובוודאי לא כזה שהדרג המקצועי תמך בו. בצמרת האוצר מדגישים כי שנים מדברים על ביטול פטורים, לא על הרחבתם, והמהלך הנוכחי הפוך לחלוטין לאג’נדה הרשמית של המשרד.

בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

כלכלת הבחירות של סמוטריץ - נותן לכם פטור במסים כדי לקבל מנדטים

הגדלת תקרת הפטור ממע"מ מ־75 ל־150–200 דולר מוצגת כהקלה לצרכן, אך המהלך עלול לפגוע בעסקים המקומיים ולהיתפס ככלכלת בחירות מובהקת
אדיר בן עמי |

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מקדם מהלך שיוזיל את הקניות מאמזון ואתרי יבוא אישי אחרים, אבל קשה להתעלם מהתזמון ומהמשמעות הכלכלית הרחבה שלו. הגדלת תקרת הפטור ממע"מ מ־75 דולר ל־150 או 200 דולר נשמעת כמו בשורה לצרכנים, אך בפועל היא עשויה להפוך לאחד הצעדים הפופוליסטיים היקרים של השנה.


מאחורי ההחלטה עומד מהלך שמוצג לציבור כעידוד תחרות, אך גורמי המקצוע באוצר מזהירים כי מדובר במהלך של כלכלת בחירות. וויתור על הכנסות ממסים בזמן שהמשק עדיין מתמודד עם עלויות המלחמה אינו צעד זהיר ובוודאי לא כזה שהדרג המקצועי תמך בו. בצמרת האוצר מדגישים כי שנים מדברים על ביטול פטורים, לא על הרחבתם, והמהלך הנוכחי הפוך לחלוטין לאג’נדה הרשמית של המשרד.


הבעיה המרכזית טמונה בפגיעה הצפויה בשוק המקומי עם עסקים קטנים ובינוניים, שכבר מתקשים להתמודד עם תחרות מחו"ל, וצפויים לעמוד מול גל גדול יותר של מוצרים זולים שמגיעים מסין, טורקיה וממדינות נוספות. הגדלת הפטור מגדילה את הפער שיש להם מול ספקים זרים שנכנסים לישראל, בזמן שעסק ישראלי מחויב בכל מס ורגולציה מקומית. המשמעות היא שיותר קטגוריות מוצרים יהפכו ללא משתלמות לייבוא מקומי, יותר צרכנים יעדיפו להזמין מבחוץ, והכדאיות של החזקת חנות קטנה או עסק בינוני תישחק עוד יותר.


בניגוד לנרטיב של "הקלה ביוקר המחיה", רוב המוצרים שמוזמנים באינטרנט הם אופנה והנעלה ולא אלה שמכבידים באמת על תקציב משקי הבית, כמו מזון. כלומר, ההטבה לא פותרת את בעיית המחירים המשמעותית של הציבור, אלא רק יוצרת תחושת הטבה רגעית. הערכות באוצר מדברות על כך שסמוטריץ' נשען על תחזית לגידול בגביית המסים, מה שאמור לאפשר מהלכים שנויים במחלוקת בלי לפגוע בקופה. אבל תחזית איננה מציאות ואם ההכנסות לא יגיעו כפי שהוצג, הציבור יגלה מהר מאוד שההנחה הקטנה באמזון תעלה לו ביוקר במקום אחר.


מבחינה פוליטית, המהלך מובן מאוד. העלאת הפטור מיד לפני קמפיין פוליטי משדרת "דאגה לציבור" ומייצרת כותרות חיוביות. בפועל, זהו צעד שמיטיב עם ציבור קטן של צרכני אונליין ומעמיק את הבעיה העיקרית של הכלכלה הישראלית: פער עצום בין מדיניות לטווח קצר לבין השלכות לטווח ארוך.