שואה וגבורה: 3 פעמים ניצלה טובה פריש ממוות בטוח - הנה הסיפור שלה
בשיחה עם Bizportal מספרת פריש שנולדה ב-1940 בברטיסלבה בירת סלובקיה על תלאותיה בתקופת השואה
יום הזיכרון לשואה ולגבורה, טובה פריש, מספרת ל-Bizportal על התלאות שעברה במלחמת העולם השנייה וכיצד הצליחה להינצל. היום היא גרה בגבעתיים אמא לשתי בנות: גילה ולימור וסבתא ל-3 נכדים (תאומים בני 6 ובת 25 שהייתה קצינה בצה"ל).
טובה נולדה בספטמבר 1940 בברטיסלבה בירת סלובקיה, כבת יחידה לשני הורים אמידים יחסית בשם פרידה ודזידור סמוק ז"ל. היא מרגישה חובה לספר את מה שעברה במיוחד בתקופה שבה הכחשת השואה והאנטישמיות גוברים בעולם.
"אני לא זוכרת את הוריי, הם נרצחו, אבל אני יודעת שהיה להם סלון תפירה. היה לנו בבניין שכן, רופא יהודי שהיה נשוי לנוצריה. הוא ידע לאן מגיעות הרכבות ובשנת 1942 כשליווה את הוריי הביולוגים לתחנת הרכבת הציע להם לשמור עלי עד שיחזרו". זאת הייתה הפעם הראשונה שניצלה ממוות בטוח.
ד"ר יוסף פריש היה רופא נכבד שהיו זקוקים לו וכך הוא שרד את המלחמה. "הוא ואשתו אידה היו הורי האוהבים ואהובים. בשנת 1944, כהייתי בת 4, אני זוכרת דפיקות בדלת - באו לקחת את אבי ורצו גם אותי. לא לקחו נשים נוצריות שהיו נשואות ליהודים, אז אימי המאמצת כרעה ברך ואמרה אל תקחו אותה היא רק שלי היא לא שלו (לא היו להם ילדים משותפים)". זאת הייתה הפעם השניה שניצלה ממוות בטוח.
- הכל בשביל הקצבאות - ניצולת שואה נקברה בחצר הבית בידי בתה
- בנק עם שורשים אפלים: הבנקאות הנאצית בשואה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

טובה המשיכה לגור עם אימה המאמצת, אך יום אחד היא התעוררה באמצע הלילה כדי לראות את המתנות שמחכות לה מתחת לעץ חג המולד ומצאה את אמה שרועה ללא תזוזה מתחת לעץ. היא רצה להזעיק את השכן ומרוב התרגשות לא יכולה הייתה לדבר, אלא רק למשוך בבגדיו.
מאוחר יותר אמה מתה בבית חולים וטובה הגיעה למנזר, אך היא לא זוכרת בדיוק כיצד הגיעה לשם. "במנזר התגעגעתי ולא יכולתי לאכול עד שהגעתי לתת תזונה והעבירו אותי לבית חולים כדי שיאכילו אותי בצורה מלאכותית. בזמן זה הגרמנים באו למנזר והרגו את כל הילדים עם הנזירות". זאת הייתה הפעם השלישית שניצלה ממוות בטוח.
- רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
- מה 68% אומר על צעירי ישראל?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים -...
"כל חיי אני מרגישה שיש מלאך ששומר עליי ושהציל אותי"
טובה: "כל חיי אני מרגישה שיש מלאך ששומר עליי ושהציל אותי". אחרי הבית-חולים
העבירו את טובה לבית המגורים של השוערים של הבנייין שגרו בו הורי הביולוגים, נוצרים מבוגרים שאני גדלתי אצלן כאילו הייתי נכדתם.
בשנת 1945 האב המאמץ, ד"ר יוסף פריש, חזר וסיפר שהיה במחנה הריכוז טרזינשטאט (טרזין בצ'כית) - מבצר בצ'כיה - 60 ק"מ צפונית לפראג. כ-90% מהאסירים היהודים בטרזיינשטט נרצחו ומתוך 160,000 אסירים יהודים נותרו במחנה בסוף המלחמה 19,000 בני אדם.
היא מספרת שהגרמנים הקימו מחנה ריכוז מטופח לצד המחנה האמיתי והראו אותו לנציגי הצלב האדום. "אבי היה רופא במחנה ואם מישהו היה מת בחלק הסביר של מחנה הריכוז העבירו את הגופה דרך תעלה למחנה הריכוז האמיתי ובמקומו הבריחו מישהו חי. יום אחד באתי לרופא בישראל וכשבאתי לשלם לו הוא אמר לי 'השתגעת אבא שלך הציל כל כך הרבה אנשים ואני אקח כסף מהבת שלו?'".
דודתה התחתנה עם אביה המאמץ
אחרי המלחמה אחיותיה של אמא הביולוגוית שמעו עליה ועשו הגרלה מי תבוא לראות אותה. דודה רבקה באה, הייתה צעירה מד"ר יוסף פריש ב-18 שנים, הם התאהבו והתחתנו. רבקה הייתה ניצולת שואה ששרדה את צעדת המוות. בשנת 1946 נולד לטובה אח חורג שהוא בעצם בן דוד של טובה - ד"ר אברהם פריש שגר בהוד השרון.
בהתייחס לתיאור הניצולים כמסכנים מבהירה טובה: "יש רבים שחיים בעוני, אך אני תודה לאל בסדר. אבי עמד על זה שאלמד וכך עשיתי למדתי הוראה ואח"כ ספרות ותנ"ך באוניברסיטת תל-אביב. היום אני לומדת באוניברסיטת בר-אילן לימודי המזרח התיכון איסלאם, ערבית, זן ובודהיזם".
כתבה ארבעה ספרים: האחרון מתפרסם בימים אלה
ארבעה ספרים נכתבו על ידיה: שלושה ספרי שירה ("לוכדת החלומות", "קוסם הצהריים" ו"קוסם המקלדת") וספר שנקרא "כמים לים ניגרים" - על חייה וחיי משפחתה. שמה הספרותי - אנה מריה פריש. אמא הנוצריה הייתה טובה אליה וכדי להסתיר את זהותה קראה לה אנה מריה. מבחינת טובה זאת דרכה לזכור את אמה.
הרבה שמות, זהויות שפות. בפייסבוק Tova Frish בעולם האמיתי טובה דוברת סלובקית, אנגלית, עברית, צרפתית, גרמנית והונגרית. בצבא שירתה ככתבת בעיתון במחנה גדנ"ע (כתב עת לנוער של פיקוד הגדנ"ע) ובחיל השריון בחטיבה 7 בג'וליס.
- 3.מאמין 17/04/2015 01:31הגב לתגובה זומי שלח את אותו מלאך? ולמה? למה יש אנשים ששואלים איפה היה האלוקים בשואה ולא שואלים את השאלות האלו?התשובה ברורה אין צורך להגיב.
- 2.סיפורים מרגשים. (ל"ת)שרב 16/04/2015 11:52הגב לתגובה זו
- 1.בא 16/04/2015 10:43הגב לתגובה זוהשואה נתנה לרעיון הציוני רוח גבית חזקה . גם משפחתי ניצולי שואה .
- קליפ 17/04/2015 09:25הגב לתגובה זונפש מטומטמת ועלובה. כל השורדים גיבורים.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
מנתוני האוצר עולה כי כ‑76% מהגמלאים של מערכת הביטחון חוזרים לשוק העבודה, מתוכם כ‑26% חוזרים לשירות הציבורי. ותחת הנתונים האלו - האם מוצדק להעניק קצבה מלאה, כבר מגיל 45, כאשר העובד בפועל מרוויח מצוין, ואפילו כפול?
ההצעה של האוצר מתייחסת לפורשים שעובדים בשירות המדינה. הכוונה לקצץ את קצבת הפנסיה כאשר סכום הכנסת העבודה והקצבה יחד גבוה מהמשכורת האחרונה שקיבל הגמלאי לפני פרישתו משירות הקבע בכוחות הביטחון. אבל, יש כאן איפה ואיפה. מה אם אותם פורשים שמשתכרים בשוק הפרטי? איך ניתן להעביר הצעה שנראית על פניו אפילו "לא חוקית".
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
