שיווק גרילה - הדרכים הלא שגרתיות כדי לייצר תוצאות עסקיות

לא כל פעילות פרסומית חייבת להישען על השקעה עצומה של תקציבים - יש גם דרכים לא קונבנציונליות שיכולות להביא לתוצאות מרשימות. ניר בן לביא מסביר על פעילות גרילה ושת"פ אסטרטגי בין עסקי
ניר בן לביא |

כותרות העיתונים, המבשרות על נפילת הדולר ועל השלכותיה השליליות על תעשיינים ויצואנים, מעלות את השאלה באם אכן "מצבים נואשים דורשים צעדים נואשים" (desperate measures (for desperate times.

ניסיוננו והניסיון המצטבר בעולם מראים כי ההפך הוא הנכון: דווקא במצבים נואשים ובעתות משבר, הכרחי ואפשרי לנקוט בצעדים מושכלים, חכמים ואפקטיביים ליציאה ממשבר.

לעומת שני מיתוסים הרווחים בתחום העבודה השיווקית, אני טוען כי ניתן לקדם מכירות ולהגיע לשוק ולמודעות הלקוחות ללא תקציבי פרסום כבדים, וכן כי שיתופי פעולה חכמים מאפשרים להגיע ללקוחות נוספים.

"peace, love and linux"

באפריל 2001 הוצפו סן-פרנסיסקו ושיקגו בכתובות גרפיטי בהן נכתב " Peace, Love and Linux". כתובת הגרפיטי כללו את סמל השלום, לב ואת הפינגווין המחייך - הלוגו של לינוקס וזאת ללא אזכור כלשהוא של IBM. (אחד ממרססי הגרפיטי נעצר בשעת מעשה על ידי משטרת שיקגו).

חברת בורגר קינג השיקה באירופה קמפיין חסכוני וממזרי ובו נראה רונלד מקדונלד, הליצן המוכר של רשת "מקדונלד" קונה בבורגר קינג בתוספת הכיתוב "It just tastes better”.

דוגמאות אלה ורבות אחרות ממחישות כי בניגוד למיתוס על פיו "תקציבי פרסום כבדים הם תנאי הכרחי להגיע למודעות הלקוחות ולייצור מכירות נוספות", הרי שהשימוש ב"שיווק גרילה" (Guerilla Marketing) מהווה גישה חכמה, חסכונית ואפקטיבית לייצור תוצאות עסקיות.

גרילה - מלחמה שיכולה להתאים גם כטקטיקה שיווקית

משמעות המושג "שיווק גרילה", המגיעה מתחום החשיבה הצבאית, היא שימוש במסרים - מילוליים וויזואליים, המאופיינים בהיותם שערורייתיים, חצופים וכיו"ב בדרך לייצור דיון ציבורי, גינויים, מחאה ותשומת לב לנושא העומד במרכז קמפיין הגרילה.

מאמצים שיווקיים המושתתים על פעילות גרילה נותנים דגש על עבודה מקדמית מעמיקה המיועדת לבנות מערכת מסרים המייצרת את תשומת הלב המבוקשת. שתי הערות נוספות שמן הראוי להעיר: הראשונה, מטבע הדברים, רבים ממסעי הפרסום הבנויים בצורה כזו לא מצהירים על עצמם ככאלה.

הערה שנייה: רעיון טוב אחד יכול להניב שפע של כיסוי תקשורתי ודיון ציבורי וזו היא העוצמה הכלכלית האמיתית של שיווק הגרילה: ייצור כותרות החוסכות את הצורך בתקציבי פרסום.

גם שיתופי פעולה בין עסקים יכולים להיות גרילה מוצלחת

באופן דומה, גם השימוש בשיתופי פעולה עסקיים יכול לשמש ככלי לייצור תוצאות עסקיות מהירות, תוך חריגה מהגישה בנוסח "תפנה אלי לקוח ואפנה אליך חזרה". המושג "שיתוף פעולה", בין חברות עסקיות, מפורש במקרים רבים בהפניית לקוחות הדדית וזאת תוך זיכוי הצד המפנה בעמלה מסוימת עבור הלקוח החדש (יצוין כי לעתים מבוצעות הפניות ללא כל גמול הנלווה אליהן).

שיתופי פעולה איכותיים ומניבים מייצגים יחסי Win-Win-Win, לכל הצדדים המעורבים ובכך מגבירים את הסיכוי כי יאריכו ימים. כמו כן, חיבור היכולות של הצדדים (סינרגיה, בלעז) מאפשר ליצור ולהציע ללקוחות ערכים מוספים שלא התקיימו לפני כן, שירותים ומוצרים חדשים, מחירים עדיפים ואיכות גבוהה יותר, בהתאם לצורכי הלקוחות.

האמירה המוכרת על פיה עבודת השיווק מאפשרת לחבר בין צרכים (של הלקוח) למענים (המוצעים על ידי הפירמה) אין בה כדי לחדש. לכאורה, ברור כי ארגון המתמודד עם בעיה כלשהי הוא בהכרח בעל צורך וכי אם מקבלי החלטות יופגשו עם מענה לאותו צורך, גדולים הסיכויים שהמענה המוצע יאומץ. ולסיום, חשוב להבין: ארגונים ואנשים קונים תועלות - ולא תכונות ושואפים לבחור במענים הנותנים להם את התועלת המרבית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

רוני גרפונקל, יור ארגון עובדי בנק הפועלים. קרדיט צילום: ענבל מרמרירוני גרפונקל, יור ארגון עובדי בנק הפועלים. קרדיט צילום: ענבל מרמרי

סכסוך העבודה בבנק הפועלים: 8,000 עובדים בשביתות אזוריות ללא הגבלת זמן

העיצומים בבנק הפועלים מתרחבים, כאשר עובדי הבנק פותחים בשביתות אזוריות ללא הגבלת זמן במחאה על תוכנית קיצוצים נרחבת שמקדמת ההנהלה, שלטענתם תפגע בעובדים, בלקוחות ובעתיד הבנק

אדיר בן עמי |

סכסוך העבודה בבנק הפועלים פועלים -1.54%  מחריף. לאחר השביתה שהתקיימה היום (שני), ארגון עובדי הבנק הודיע על החרפת הצעדים החל ממחר. 8,000 עובדי הבנק יקיימו שביתות אזוריות ללא הגבלת זמן, כאשר בכל יום יושבת אזור אחר. מחר יושבתו כל סניפי איזור המרכז, המוקד הטלפוני הארצי וחטיבת השווקים הפיננסיים.


השביתות הן תגובה לתוכנית קיצוצים דרמטית שמקדמת הנהלת הבנק תחת ניהולו של המנכ"ל ידין ענתבי. התוכנית כוללת ביטול של כ-770 תקנים באמצעות אי איוש ואיחוד משרות, וניוד כפוי של מאות עובדים תוך פגיעה בשכרם ובאופק הקידום שלהם. העובדים מתנגדים לצעדים שהם מגדירים כ"כוחניים וחד-צדדיים". העיתוי של הקיצוצים מעורר זעם מיוחד בקרב העובדים. הבנק ממשיך לרשום רווחי שיא של מיליארדי שקלים, מה שגורם לעובדים לראות בקיצוצים צעד בלתי מוצדק. לדבריהם, זה סותר את הרווחיות הגבוהה של הבנק ופוגע בעובדים שתרמו להצלחה זו לאורך השנים.


רוני גרפונקל, יושב ראש ארגון עובדי בנק הפועלים, מתח ביקורת חריפה על ענתבי: "התוכנית הדורסנית והמנותקת שמוביל מנכ"ל הבנק תפגע בעתיד הבנק, בעובדים ובלקוחות. ענתבי שכח שהוא כבר לא נער אוצר שרק מחפש סעיפים לקיצוץ בתקציב, אלא מנכ"ל של ארגון חיוני שמשרת מיליוני לקוחות ועושה זאת בהצלחה במשך עשרות שנים".גרפונקל הוסיף והאשים את ענתבי בחוסר אחריות ניהולית: "במקום לנהוג באחריות ניהולית ובחזון ארגוני, הוא מקדם צעדים כוחניים, חד-צדדיים ואטומים, שנועדו לשרת את שורת הרווח בלבד - על חשבון הלקוחות והעובדים".


העובדים טוענים שהם כבר מתמודדים עם עומסי עבודה חסרי תקדים כתוצאה מקיצוצים קודמים ושינויים במצבת כוח האדם בשנים האחרונות. לדבריהם, הקיצוצים הנוספים יחמירו את המצב ויפגעו גם בשירות ללקוחות. ארגון העובדים מדגיש שהמחאה נועדה להגן לא רק על זכויות העובדים אלא גם על עתיד הבנק ועל איכות השירות שהוא מעניק ללקוחותיו. 


השביתות האזוריות מתוכננות להמשיך ללא הגבלת זמן עד להגעה להסכמה. מחר כאמור יושבתו סניפי איזור המרכז כולל תל אביב, בקעת אונו, רמת גן, גבעתיים ופתח תקווה. המהלך צפוי לפגוע בשירותי הבנק ללקוחות ולהגביר את הלחץ על ההנהלה להגיע להסכמה עם נציגי העובדים.