אזהרת רווח ראשונה לאמבלייז: המניה מתרסקת 26%

החברה צפויה לדווח על הפסד של עד 10 מיליון דולר בשנת 2006. ההערכות הן, כי כ-20 מיליון דולר שהיו צריכים לעבור לאמבלייז ב-2006 מעוכבים אצל רשויות המס
עפרה ברון |

חברת אמבלייז הישראלית, שנסחרת בבורסה הראשית בלונדון ושולטת בפורמולה, מפרסמת היום (ה') את אזהרת הרווח הראשונה בתולדותיה. על פי האזהרה שהוציאה, הרווח הנקי לשנת 2006 שיוצג בדוחות הכספיים של החברה, שיפורסמו באמצע חודש אפריל, יהיה שלילי, ויסתכם בהפסד של עד 10 מיליון דולר.

על פי דיווחי החברה, הסיבה להפסד הצפוי הינה ביטול החזרי המע"מ באופן גורף לחברות הסלולאר האנגליות על ידי רשויות המס באנגליה מזה כחצי שנה, על רקע הונאת רשויות המס בידי חלק מחברות הסלולאר, שדרשו החזרי מס על יצוא טלפונים סלולאריים שמעולם לא יוצאו.

עד עתה לא הסתיימה חקירת החברות המעורבות בהונאה, וכל עוד החקירות נמשכות - גם חברות שאינן מעורבות בפרשה כלל וכלל משלמות את המחיר בדוחותיהן הכספיים.

על פי ההערכות, החזרים בגובה של כ-20 מיליון שקל שאמבלייז הייתה צריכה לקבל בשנת 2006 כרגע מעוכבים אצל רשויות המס, מה שמוביל לירידה מרווח צפוי של 10 מיליון דולר, להפסד נקי של עד 10 מיליון דולר בשנת 2006.

בשל העיכוב הכספים אצל רשויות המס שמועד סיומו עדיין לא ידוע, אמבלייז לרשום בדוחותיה הכספיים של שנת 2006 הפרשת כספים למקרה שיתקיים אחד התרחישים הגרועים ביותר מבחינת החברה, ביותר, בו גם בשנת 2007 עדיין לא יוחזרו הכספים על ידי רשויות המס.

גובה הניכוי הצפוי יפורסם רק עם פרסום הדוחות הכספיים לשנת 2006 באפריל, ולפי ערכו ייקבע גובה ההפסד, שכאמור לא יעלה על 10 מיליון דולר.

יש לציין כי התוצאות הכספיות של אמבלייז לשנת 2006 כמעט ואינן מושפעות מרכישת השליטה בפורמולה כיוון שרכישת השליטה הושלמה בנובמבר אולם לחברה עדיין חסרים אחוזים כדי להגיע ל-50% שיאפשרו לה לאחד את התוצאות הכספיות. החברה כבר הגישה הצעת רכש לרכישת 5.3% נוספים בחברה אך ההצעה טרם אושרה, ומועד ההחלטה הצפוי בשאלה האם לאשרה הינו בעוד ארבעה ימים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


גלי צהל
צילום: צילום אלכסנדר כץ

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר

גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גלי צה"ל

אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.

"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"

בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.

לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.

שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.

התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ

לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.