הפעם מכתשים אגן לא מפתיעה: הפסידה 38.5 מ' ד' ב-Q4

בדומה לאזהרת הרווח, מכתשים הפסידה 38.5 מיליון דולר ברבעון הרביעי לעומת רווח של 47 מיליון דולר ברבעון המקביל. החברה הודיעה על צעדי התייעלות
יוסי פינק |

מכתשים אגן, החברה הגנרית המובילה בעולם בתחום המוצרים להגנת הצומח והחברה המדורגת 7 בעולם בשוק האגרוכימיה, פרסמה לפני זמן קצר את תוצאותיה הכספיות לרבעון האחרון ולשנת 2006 כולה. אין ספק שאת שנת 2006 במכתשים אגן יירצו לשכוח. לאחר 3 שנים מצויינות, את שנת 2006 סיימה החברה עם קיטון של 60% בשורת הרווח לרמה של 83 מיליון דולר (אחרי הפרשות חד פעמיות). ההכנסות ב-2006 רשמו גידול קל של 2.2% לרמה של 1.78 מיליארד דולר.

ברבעון הרביעי טיפסו הכנסות החברה בשיעור של 3.4% לרמה של 419 מיליון דולר. לפני חודשיים אזהירה החברה כי תדווח על הפסד של 40-35 מיליון דולר בעקבות ההפרשות החריגות שיסתכמו ב-55-50 מיליון דולר. לפיכך, החברה עומדת היום בתחזיות המונמכות שלה מחודש ינואר.

בהתייחסו לתוצאות אמר אברהם ביגר, יו"ר מועצת המנהלים ומנכ"ל מכתשים אגן, "אני רואה כהישג את היכולת של החברה להציג צמיחה בשנה של תנאי שוק קשים בה התכווץ שוק האגרוכימיה בכ–4% בהשוואה לשנת 2005. במבט קדימה, ולאור הדגשים האסטרטגיים ותכנית השינוי וההתייעלות של החברה, אני צופה כי שנת 2007 תהיה שנת מפנה בהתפתחות החברה, אשר במסגרתה תפשט את מבנה פעילותה, תשפר את מבנה העלויות ותגדיל בהדרגתיות את רווחיה. החברה השלימה בהצלחה גיוס חוב ארוך טווח בסך של כ – 550 מיליון דולר, וכן מתכוונת להגיש תשקיף מדף לגיוס עתידי. פעולות אלה נועדו להגדיל את הגמישות הפיננסית של החברה למימון המשך צמיחתה וכן רכישות עתידיות".

רן מידן, סמנכ"ל הכספים של מכתשים אגן, ציין כי "מועצת המנהלים החליטה לשנות את מדיניות הדיבידנד בשיעור קבוע מהרווח ולהחליפה בבחינה מעת לעת של חלוקת דיבידנד בהתאם למדיניות ההשקעות ולצרכי החברה". כן מסר כי "הוחלט על רישום למסחר של אגרות החוב שהנפיקה החברה למשקיעים מוסדיים בדצמבר".

מכתשים אגן הודיעה עוד, על שינויים רה-ארגוניים בחברה. הדגשים האסטרטגיים של החברה מתמקדים בהשלמת הפיכתה ממוטת-יצור למוטת-שוק מבחינת דרכי קבלת החלטות, בהמשך פיתוח סל מוצרים מקיף ואטרקטיבי ללקוחותיה, ובשמירה על מבנה הוצאות נמוך וגמיש.

במסגרת תוכנית שינוי והתייעלות של החברה יינתן מרווח פעילות רחב יותר לאזורי השיווק המרכזיים ברחבי העולם, יאוחדו תחומי פעילות חופפים במטה החברה ובחברות הבת מכתשים ואגן, וישופרו תהליכי רכש ויצור. צמיחה במכירות:

כאמור, מכתשים אגן סיימה את שנת 2006 עם מכירות של 1.78 מיליארד דולר, גידול של 2.2% לעומת שנת 2005. הגידול במכירות הגיע בעיקר משוק צפון אמריקה שבו הסתכמו המכירות ב–349 מיליון דולר, עליה של 13%. עליה נוספת נרשמה במכירות לאמריקה הלטינית, אשר הסתכמו ב – 430 מיליון דולר לעומת 423 מיליון דולר בשנה הקודמת.

שחיקה ברווחיות:

באמצע ינואר הגישה החברה דוח מיידי בו הודיעה על פגיעה צפויה בתוצאות החברה שנובעת מחולשה של תנאי שוק האגרוכימיה ברבעון הרביעי וכן מגורמים נוספים אשר השפעתם תבוא לידי ביטוי בדוחות הכספיים לרבעון הרביעי של שנת 2006. בהתאם לכך, ביצעה החברה התאמות והפרשות חד פעמיות ברבעון הרביעי בסך כולל של כ–55 מיליון דולר (בניכוי מס).

הרווח הגולמי הסתכם ב-610 מיליון דולר (לפני הפרשות חד פעמיות) השנה לעומת 681 מיליון דולר ב-2005. הרווחיות הגולמית ירדה ל- 34.3% השנה לעומת 39.1% אשתקד. מהחברה נמסחר, כי הקיטון ברווח הגולמי ובשיעורו נבעו בעיקר מתנאי מזג אוויר קשים באירופה ובצפון אמריקה ומתנאי שוק קשים עימם מתמודדים החקלאים בברזיל. תנאים אלו גררו ירידה בביקושים למוצרי הגנת הצומח, אשר הגבירה את התחרות בין החברות המוכרות והובילה לירידת מחירים. בנוסף, נשחק הרווח הגולמי כתוצאה מעליית מחירי הנפט אשר גררה הן עלייה במחירי חומרי גלם והן עלייה בתעריפי ההובלה והאנרגיה.

הרווח התפעולי הסתכם בכ-223 מיליון דולר (לפני הפרשות חד פעמיות) המהווה 12.5% מן המכירות, בהשוואה ל- 330 מיליון דולר המהווה 19.0% אשתקד, קיטון של 107 מיליון דולר. EBITDA הסתכם בכ – 281 מיליון דולר (לפני הפרשות חד פעמיות) המהווה 15.8% מן המכירות, בהשוואה ל – 377 מיליון דולר המהווה 21.6% אשתקד, קיטון של 96 מיליון דולר.

לפני הפרשות חד פעמיות הסתכם הרווח הנקי בשנת 2006 ב-139 מיליון דולר, 7.8% מהמכירות, לעומת 205 מיליון דולר אשתקד, 11.8% מהמכירות, ירידה של 66 מיליון דולר. הקיטון ברווח הנקי ובשיעורו נובעים מהשחיקה ברווח הגולמי ועליה בהוצאות התפעול.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה