המשאבים שלא היו
לא צריך להמתין לישיבה הדרמטית שמתוכננת להבוקר (ג') בוועדה לביקורת המדינה בנושא דו"ח המבקר בנושא תפקוד הרשויות והממשלה בתקופת המלחמה, כדי לדעת שהעורף הופקר בזמן המלחמה. זו אינה הדלפה סודית מדו"ח שעדיין אסור לפרסום, אלא תובנה אליה יכול להגיע בקלות כל אזרח במדינה. לא צריך לקרוא 600 עמודים כדי לדעת שחלק גדול מהליקויים שייחשפו בדו"ח, טמונים באותם משאבים שלא עמדו לרשותן של הרשויות השונות, כאשר המשאב העיקרי שהיה חסר הוא המידע. המדובר באותו מידע שהיה חיוני לכל כך הרבה אנשים שהיו קבורים מתחת לאדמה, במקלטים, מבלי שאיש הסביר להם על מה ולמה, ומבלי שתהיה להם אינפורמציה בסיסית הדרושה כל כך לחיי היום-יום.
בזמן רגיעה, קוראים לכל אותם כלים בשמות כמו "ממשל זמין", "עירייה ישירה", "רשות אינטראקטיבית" וכו', אך ספק אם מישהו בשלטון המרכזי, לרבות הרשויות המקומיות, נתן את דעתו והבין איזה תפקיד חשוב יש לכל אותן מערכות וכלים בחירום. כשהחלו הטילים לעוף מעל לראשיהם של תושבי הצפון, זה היה קצת מאוחר מדי. במצבן העגום של הרשויות המקומיות, ההשקעה במשאבי מיחשוב ומערכות מידע נראית לרבים מראשי הרשויות כהוצאה מיותרת. הם יציגו - ובצדק - רשימה ארוכה לא פחות של דברים חיוניים ביותר, שאין להם כסף לממן עבור תושביהם. אך במלחמה הזו התגלה עד כמה חשוב התיאום והחיבור שחייב להתקיים בין הרשויות לממשלה, בעיקר בכל מה שקשור לתשתיות IT. החוסר של שיתוף זה, הביא לליקויים חמורים בהעברת מידע חיוני, בטיפול בנפגעי המלחמה ובתשלומי הפיצויים.
השורה התחתונה
הליקוי העיקרי שצריך לעלות מדו"ח המבקר, קשור במשאבים שלא היו. לכן, הוא צריך להופיע בפרק ההמלצות והמסקנות. המדובר, כמובן, במשאבי מיחשוב, מערכות מידע, אתרי אינטרנט פעילים, מוקדים עירוניים שערוכים היטב לשעת חירום, בעלי תפקידים שמכירים היטב את המוטל עליהם ויודעים לתקשר אחד עם השני ובתי חולים שיידעו למסור מידע עדכני על הפצועים וההרוגים חלילה שהגיעו אליהם. בכך, יאפשרו לכל הגורמים האחרים לפעול בזמן.
יש לקוות שמעבר לבוץ ולחילופי ההאשמות שדו"ח זה יצור בציבור, נמצא בו גם מסקנות המתייחסות להבט הזה של ניהול העורף בזמן חירום, אותו עורף שלמעשה הושלך אל תוך המלחמה מבלי יכולת אמיתית של המדינה להגן עליו. מידע הוא כלי הנשק הבסיסי של כל אזרח בעת מלחמה. עליו להשמע להוראות השלטונות, ולכן זכאי לדעת מה קורה ומה יקרה.
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

הצעה: עסקים עד מחזור של 300 אלף שקל לא ידווחו למס הכנסה; מה הסיכויים שזה יקרה?
כיום עסקים במחזור של 120 אלף שקל לא מדווחים לרשות המס; המטרה להגדיל את התקרה; למה זה טוב לכולם: לנישומים וגם לרשות המס?
עסקים במחזור של עד 120 אלף שקל לא מדווחים לרשויות המס. הפטור הזה ניתן לפני כשנה והוא מסתמן כהצלחה גדולה. מדובר במעל 150 אלף נישומים שחוץ מלהכביד על התשתיות של רשות המסים, לא באמת הצדיקו את הטיפול בהם. הגבייה באזור אפס, והטפסים והבירוקרטיה לקחו המון זמן ומשאבים גם לנישומים וגם לפקידי מס הכנסה.
ההחלטה הקודמת (הרחבה: רפורמת ה-"עוסק זעיר" כבר עובדת עבור עשרות אלפי ישראלים) היתה פשוטה כי גביית המס כאמור היתה אפסית. כעת מציע שי אהרונוביץ' להרחיב את התוכנית לעסקים עד מחזור של 300 אלף שקל. במספרים האלו כבר יש מס, אם כי, ברוב המקרים נמוך.
עסקים מדווחים לרשויות המס על חברות מס לפי הכנסות בניכוי הוצאות. בעסקים שעד מחזור של 120 אלף שקל (שעם הצמדה זה כבר קרוב ל-130 אלף שקל) רשות המס מגדירה הוצאות לפי שיעור המחזור, בלי הוכחת תשלום ובלי לשבור את הראש עם איסוף חשבוניות. יש כאלו שזה מתאים ונוח להם. אלו שיש להם יותר הוצאות יכולים להגיש אותם, אבל גם ככה הם לא עומדים ברף המס.
עסקים עם מחזור של 300 אלף, אמורים לקבל שיעור הוצאות מסוים כמוכר מבלי להוכיח זאת, אבל נראה שבמקרה הזה יהיו הרבה שיש להם יותר הוצאות. הם ידווחו במסלול הרגיל. כלומר, רשות המס תבטיח את עצמה על ידי כך שתאשר הוצאות אבל לא בסכום משמעותי מדי. וככה תהיה חבות מס לעסקים האלו.
- גם בצפון: בכל עסק שלישי נתפסו ליקויי ספרים - האם זה קל מידי?
- משבר מתמשך: העסקים הקטנים בסין עדיין מתקשים להתאושש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ולכן, יפנו אליה, רק כאלו שבאמת אין להם הוצאות משמעותיות. כל תוכנית כזו מקלה על המערכת, מקלה על הנישומים, וצריך לזכור שגם אין כאן פתח למילוט, הונאות, שקרים, ושמרווח הביטחון של רשות המס הוא גדול, תשלום המס במספרים האלו בהינתן הוצאות הוא נמוך מאוד, במקרה המקסימלי כמה אלפים בודדים בחודש.
מצד שני מדובר על כמות גדולה של נישומים. על פי ההערכות יש כמה מאות אלפים שנופלים בקטגוריה הזו.