מוטי זיסר מוכר את קניון ארנה בהרצליה לג'קי בן זקן

החלטתו של זיסר למכור את הקניון נובעת מהעובדה כי הקניון פתוח בשבת וזיסר, כאדם דתי, חש אי נוחות עם המצב הנתון
אפרת אדיר |

חברת מנופים פיננסים לישראל (מפל) הנמצאת בבעלותם של ג'קי בן זקן, אברהם נניקשוילי וחיים רביבו רוכשת את קניון "ארנה" במרינה בהרצליה מאלביט הדמיה, הנמצאת בבעלות איש העסקים מוטי זיסר. שווי העסקה 546 מיליון שקל.

בהודעה שיצאה היום (ד') לבורסה הודיעה מנופים פיננסים לישראל (מפל), כי חתמה על מסמך עקרונות עם חברת "אלביט הדמיה", לרכישת מלוא מניותיה בקניון "ארנה".

בהתאם למסמך העקרונות, נקבע כי מנופים פיננסים תשלם עבור הנכס 546 מליון שקל, ביצוע העסקה כפוף לבדיקת נאותות. קניון ארנה נחשב לאחד מהקניונים היוקרתיים בישראל ועל קנייתו התמודדו גם נוחי דנקנר, יצחק תשובה ולואי נוי.

עופר דרי, מנכ"ל מנופים פיננסים לישראל: "רכישת קניון ארנה תואמת את אסטרטגית ההשקעות של החברה ואת פעילותנו הנדל"נית בישראל ובחו"ל. בכוונתנו לממש את הפוטנציאל הגלום בקניון ובכך להגדיל את התשואה".

למנופים פיננסים נכסים בארץ ובחו"ל, החברה רכשה לאחרונה את הזכויות על אחד מבנייני המשרדים היוקרתיים בדאלאס ארה"ב, בעלות של 242 מיליון דולר. בבעלות מנופים פיננסים גם המרכז המסחרי הענק "סטאר סנטר" באשדוד אשר בימים אלו מקים את שלב ב'. בסיום שלב ב' עתיד להיות ה"סטאר סנטר" המתחם המסחרי הגדול ביותר בישראל ויכלול 44,000 מ"ר שטחי מסחר על שטח כולל של 107 דונם.

מוטי זיסר, יו"ר דירקטוריון אלביט הדמיה, מסר: "מנופים רוכשת את הקניון היפה ביותר שבנינו ואין לי ספק שתוך זמן קצר הוא יהיה הקניון הטוב ביותר בארץ. לאור העובדה כי הקניון פעיל בשבת, אני חש מזה זמן רב, כאדם דתי, כי איני רוצה לחצות גבולות הנוגדים את אמונתי וחינוכי ועם כל הכאב הכרוך בכך והאהבה הרבה שיש לי לקניון זה, החלטתי להיפרד ממנו. אמשיך לעקוב אחר התפתחותו והצלחתו".

נוסף על כך שזיסר מתייסר עם פתיחת חנויות הקניון בשבת, קיימות הערכות בשוק כי הקניון לא נחל הצלחה מרובה כפי שייחל זיסר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".