גוגל: ההכנסות הרבעוניות עלו ב-67% והסתכמו ב-3.21 מיליארד דולרים; הרווח הנקי עלה פי 3
בדו"חות הכספיים שפרסמה חברת גוגל שלשום (ד') נרשם גידול של כמעט פי שלושה ברווחים של ענקית החיפוש. הגידול ברווחים מיוחס לירידה בשיעורי המס ולפיקוח ההדוק על ההוצאות. העלייה בהכנסות, מצד שני, הייתה פחות מרשימה. ברבעון הרביעי עלו הכנסותיה של גוגל בשיעור של 67% והסתכמו ב-3.21 מיליארד דולרים, לעומת הכנסות של 1.92 מיליארד דולרים ברבעון המקביל אשתקד ובהשוואה לתחזיות שדיברו על עלייה של 64% והכנסות של 3.14 מיליארד דולרים. מסכום ההכנסות יש להפחית 976 מיליון דולרים שמעבירה גוגל לאתרים שחברים ברשת הפרסום שלה.
הרווח הנקי של גוגל עלה ל-1.03 מיליארד דולרים, שהם 3.29 דולרים למניה, גידול של פי 2.77 בהשוואה ל-372.2 מיליון דולרים, שהם 1.22 דולרים למניה, בתקופה המקבילה אשתקד. בתום יום המסחר, לאחר שפרסמה גוגל את הדוחות הכספיים, ירד השער של מניותיה בשיעור של 3.5%. מעריכים כי הירידה התמתנה בעקבות הודעה של מנהלי גוגל על כך שבכוונתם להוסיף ולהשקיע בחברה על מנת להגדיל את ההכנסות.
"בכוונתנו להוסיף ולבצע השקעות הון גדולות", אמר אריק שמידט, מנכ"ל גוגל. לדברי שמידט, מרוויחה כיום גוגל סכומים גבוהים יותר מפרסום של פחות מודעות, כאשר הפרסום ממוקד בקהלי יעד מוגדרים היטב. גוגל מתכוונת לצמוח גם במדינות נוספות, מעבר לארה"ב ובריטניה, להרחיב את שיתופי הפעולה ולהשקיע בפרסום ברדיו, וידיאו וטלפונים סלולריים. בעקבות הרכישה של YouTube, אמר שמידט, תבחן גוגל אפשרות לשלב פרסום ממוקד בתוכניות טלוויזיה.
אולם, נראה כי השוק ציפה בכל זאת ליותר. "הירידה בשער המניה מוסברת בכך שגוגל לא התעלתה עוד יותר על הציפיות", סבור מרטין פיקונן, אנליסט של Global Crown Capital. הגידול בהכנסות של גוגל ברבעון מיוחס לעלייה בפרסום לקראת עונת הקניות של חג המולד וכן לגידול בהוצאות הפרסום בגרמניה ובצרפת.
גוגל מדגישה כי שיעור הלחיצה על הקישורים בתשלום - שהם למעשה הבסיס העיקרי להכנסותיה - עלה ב-61% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. שיעור ההכנסות של גוגל מפעילות בינלאומית הגיע ל-44% מסך כל ההכנסות, בהשוואה לשיעור של 38% בתקופה המקבילה אשתקד.
לדברי אנטוני נוטו, אנליסט מחברת גולדמן זקס, "נתונים אלה מחזקים את הערכתנו כי התחזית על פיה בשנת 2007 יעלו ההכנסות של גוגל בשיעור של 50% הייתה שמרנית". אולם, התחזית הממוצעת בשוק צופה לגוגל צמיחה של 44% בשנת