למען הדורות הבאים - דור ווב 2.0 משתלט על התוכן
אתרי הווב 2.0, הדור השני של אתרי האינטרנט כבר כאן, ובישראל כמו בישראל, כולם פונים עכשיו לקהילות. השינויים הדרמטיים ברשת מחזקים את הצורך של הגופים הגדולים בהסתגלות מהירה למציאות וירטואלית משתנה. זו הסיבה לגידול בביקוש למנהלי תוכן מקצועיים.
מי שעוקב ולו מעט אחר המתרחש בשוק הווירטואלי המקומי, יתקשה להחמיץ את ה"טרנד" הישראלי החדש: קהילות, קהילות ועוד קהילות. מדי יום צצים בישראל עוד ועוד אתרי קהילות או בשמם המקצועי - ווב 2.0 (Web 2.0). הכוונה היא לאתרי הדור השני של רשת האינטרנט, השונים מהותית מהאתרים ה"מסורתיים" בהם הורגלנו עד כה: לא עוד אתרים המתהדרים בתכנים ייחודיים להם, אלא ההפך הגמור. מה שיותר שיתופי, יותר טוב.
מגמת הווב 2.0 החלה כבר לפני כמה שנים בארה"ב, ובישראל, כמו תמיד, אומצה המגמה בחום. פתאום כולם מדברים על מהפיכת הווב 2.0, רוצים להיות שם כשזה קורה.
טייקוני התקשורת בישראל ממהרים להקים לעצמם אתרי משנה קהילתיים: הנה, למשל, ממש באחרונה התבשרנו על הקמתו של אתר שיתופי ליצירות אנימציה Aniboom מבית היוצר של אורי שנער, לשעבר נשיא "קשת", בעוד ש"קשת" עצמה מיהרה להשיק את "האמבטיה" לשיתוף קבצי וידאו. והרשימה, מותר להניח, תתארך בחודשים הקרובים.
השינויים הדרמטיים ברשת, דוגמת מהפכת הקהילות, מחייבים את הגופים העסקיים הרציניים להיות כל העת עם היד על הדופק, ולהסתגל במהירות למציאות וירטואלית משתנה. איך עושים את זה? התשובה לכך טמונה כנראה בממצאי סקר שביצעה לא מכבר חברת Talent Zoo האמריקאית שפורסמו גם בישראל.
מהסקר עלה, כי בשנה האחרונה חל גידול דרמטי בביקוש למקצועני אינטרנט בקרב חברות הפרסום בארה"ב, שבא לידי ביטוי בזינוק של כ-60 אחוז במשכורות המומחים הללו. ובמלים אחרות: הדרך להסתגל למציאות המשתנה ברשת, היא דרך "מקצועני תוכן" על רבדיו השונים, כאלה שיידעו לזהות את המגמות ולהתמודד עמן בזמן אמת.
גם בישראל מבינים כיום יותר ויותר גופים, כי ניהול תוכן אתרים הוא עניין למקצוענים. בעוד שבעבר ניהול תוכן היה מטלה משנית של עובד זה או אחר, כיום הולכת וגוברת בקרב המגזר הציבורי והעסקי כאחד דרישה למנהלי תוכן מקצועיים, המועסקים במשרה מלאה. בחלק מן המקרים כבר מדובר בכמה אנשי תוכן, המהווים מחלקה. תפקידם של מקצועני התוכן הללו, מעבר לתפעול השוטף של האתר, הינו "לחיות" את הרשת ומגמותיה, להיות מוכנים לכל מהפכה.
נראה כי חלקו של מנהל התוכן בעידן הווב 2.0, יהיה אף משמעותי יותר מאשר כיום. הצורך בשירותי עריכת תוכן, קידום אתרים, שיווק באינטרנט ואלמנטים נוספים בתחום יישאר כמובן. אליהם יתלווה מרכיב מרכזי נוסף - הצורך להיות חלק מן הקהילות ולהכיר היטב את מאפייני חבריהן על מנת להפוך את האתר פונקציונאלי וידידותי לצרכיהם.
בשנים הקרובות אנשי תוכן לא רק ינהלו את האתרים, בחלק מן המקרים הם גם ישמשו ככותבים עבור הקהילות. כבר עתה ישנם בלוגרים מקצועיים המועסקים על ידי גופים עסקיים. בעתיד יהיה תפקידם של אלה ואחרים להפיץ ברחבי הרשת מסר שיווקי שייקבע על ידי מעסיקיהם.
הדור השני של אתרי האינטרנט כבר כאן וזוהי כנראה רק ההתחלה. מנהל תוכן מקצועי הינו המתכון הנכון להצלחה ברשת - למען ההווה ולמען הדורות הבאים.
* הכותב הוא מרצה במכללת הי-טק, מרכז הדרכה ללימוד מקצועות האלקטרוניקה והמחשבים.