eBay מובילה בטבלת המכירות של עונת החגים

חג המולד מתקרב, ואתרי הקניות מתחרים על כיסם של הגולשים. אתר eBay הוא המנצח הגדול, לאחר שזכה ל-7.5 מיליון מבקרים יחודיים ביום אחד

eBay הייתה המנצחת הברורה בזירת הקניות ברשת ביום ו' האחרון, שמיד לאחר חג ההודיה - עולה מנתונים שפורסמו בסוף השבוע. אולם, בסך הכל היה הגידול בתנועה ברשת נמוך מזה שנרשם בשנה שעברה, ביום בו נוהגים "ציידי המציאות" לחפש גאדג'טים מבוקשים, לפני הפתיחה הבלתי רשמית של עונת הקניות, ביום ב' הקרוב.

התנועה הכוללת, כפי שנמדדה על ידי נילסן / נט-רייטינגס, שעוקבת אחר למעלה מ-120 אתרי קניות, עלתה ביום ו' שאחרי חג ההודיה ב-12% בהשוואה ליום המקביל בשנה שעברה - מסרה חברת המדידה. זאת בהשוואה לגידול של 29% שנרשם ביום זה בין השנים 2004 ו-2005, ובדומה לגידול שנרשם בין השנים 2003 ו-2004 - 11%.

השוק המקוון eBay היה הסואן ביותר מבין האתרים שנבדקו על ידי נילסן / נט-רייטינגס, וזכה ל-7.5 מיליון מבקרים ייחודיים ביום ו' שאחרי חג ההודיה. היה זה אחד הימים העמוסים ביותר בהיסטוריה של eBay. למקום השני הגיעה אמאזון, עם 3.4 מיליון מבקרים ייחודיים, ובמקום השלישי נמצא אתר וול-מארט עם 3.2 מיליון. אולם, לא כל ביקור מסתיים בקנייה, מזכירה נילסן / נט-רייטינגס.

רבים מהמבקרים באתרי הקניות ביקשו להניח יד על בובת T.M.X. Elmo של יצרנית הצעצועים מאטל - אחת המתנות המבוקשות ביותר בארה"ב השנה, עוד לפני הפתיחה הבלתי רשמית של עונת הקניות, ביום ב' הקרוב. eBay דיווחה על מכירה של 2,537 בובות T.M.X. Elmo ביום ו' האחרון, במחיר ממוצע של 70.10 דולרים ליחידה. מחיר המחירון של הבובה בוול-מארט הוא 39.97 דולרים ליחידה, ובאתר Shopping.com אפשר למצוא קישורים לרכישתה במחיר של עד 150 דולרים ליחידה.

להיטים נוספים שנרשמו ב-eBay לקראת הפתיחה של עונת הקניות היו קונסולות פלייסטיישן 3 של סוני - בשבוע שבין 17 בנובמבר ו- 24 בנובמבר נמכרו 14,675 יחידות במחיר ממוצע של 1,186,39 דולרים; וקונסולות Wii של נינטנדו, שהושקו ב-19 בנובמבר: 26,708 יחידות של Wii נמכרו עד כה ב-eBay, במחיר ממוצע של 412.53 דולרים ליחידה.

באתרי השוואת המחירים Shopping.com ו-Price Grabber.com נרשמה השנה עלייה של 40% עד 45% בתנועה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. ג'וש סילברמן, מנכ"ל Shopping.com, אומר שבחודש נובמבר האחרון נרשם גידול בעיקר במכירות של כלי בית והלבשה, אך לא במכשירי אלקטרוניקה דוגמת טלוויזיות פלאסמה וקונסולות של משחקי ווידאו. "אם לפני שלוש או ארבע שנים היו מרבית הקונים באינטרנט גברים צעירים, שמעדיפים מכשירי אלקטרוניקה, הרי שהיום למעלה ממחצית הקונים הם נשים, ודפוסי הקנייה ברשת מקבילים מאוד לדפוסי הקנייה בעולם הפיזי", אומר סילברמן.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".