רווחי הרבעון השני בקבוצת דלק יצמחו משמעותית

כך מעריכים בבית ההשקעות אקסלנס-נשואה. הרבעון השני יכלול רווח של 102 מיליון דולר מהנפקת מניות דלק ארה"ב. הרווח הנקי מבית הזיקוק צפוי לעלות בכ-100 מיליון שקל
דרור איטח |

קבוצת דלק שבשליטת איש העסקים יצחק תשובה הציגה רווחי שיא ברבעון הראשון של 2006, אשר הסתכמו בכ-310 מיליון שקל. בבית ההשקעות אקסלנס-נשואה מעריכים כי רווחי הרבעון השני של השנה יהיו גבוהים משמעותית מרווחי הרבעון הראשון. האנליסט ירון זר מונה מספר סיבות לתחזית האופטימית של בית ההשקעות.

בבית ההשקעות מספרים כי רווחי הרבעון השני יכללו רווח של 102 מיליון דולר בגין הנפקת 23% ממניות דלק ארה"ב לפי שווי "לפני הכסף" של כ-630 מיליון דולר.

בנוסף, ברבעון השני הרווח הנקי מבית הזיקוק צפוי לעלות בכ-100 מיליון שקל לעומת הרבעון הקודם, זאת לאור עליית מרווחי הזיקוק (ברבעון השני מרווח הזיקוק צפוי להיות גבוה משמעותית מאשר ברבעון הראשון בפער של כ-8-6 דולר), וכן ניצול כמעט מלא של יכולת הייצור (כ-60 אלף חביות ביום) בעוד שברבעון הראשון בוצעו שיפורים בבית הזיקוק שגרמו למכירה של כ-54.3 אלף חביות בממוצע יומי.

כמו כן, קבוצת דלק תהנה מעליית רווחיות שצפויה להציג דלק נדל"ן. לאור הצפי לעליית הרווח הנקי תביא חלוקת מחצית מהרווח לדיבידנד בתשואה של מעל ל-4% ברבעון.

בהתייחסו לחברת הבת - דלק נדל"ן, סבור זר כי‏ קיים פוטנציאל להצפת ערך במידה שחברת הבת דלק בלרון (המחזיקה בנכסים בחו"ל) תונפק בבורסה הראשית בלונדון (LSE‏). דלק בלרון צפויה להנפיק בספטמבר-אוקטובר לפי שווי "לפני הכסף" של מעל 900 מיליון דולר בעוד שדלק נדל"ן נסחרת כיום בשווי במונחי אירו של כ-740 מיליון דולר. בהתייחס לפעילותה הריאלית, מסביר זר, כי דלק נדל"ן ממשיכה בהתרחבות מהירה תוך שהינה נהנית מעלייה חדה שחלה בשערי החליפין של הליש"ט והאירו ביחס לשקל.

בבית ההשקעות סבורים כי שוק ההון מייחס משקל יתר לסיכונים של דלק רכב. באקסלנס נשואה מאמינים שהעלאת שווי השימוש ברכבי ליסינג מהווה יותר הזדמנות מאשר איום, וזאת לאור ההנחות הניתנות לחברות הליסינג. בנוסף, מכירות החברה השנה מתקדמות בקצב נאה כשבשנת 2007 תשיק החברה מספר רב של דגמים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".