81% ממשקי הבית רוכשים מזון תינוקות תוצרת ישראל

כ-81% ממשקי הבית קונים יינות מתוצרת כחול-לבן, זאת בהשוואה לכ-78% לפני 4 שנים. לראשונה - מרבית הציבור בארץ מעדיף משקאות חריפים מתוצרת ישראלית - 54% כיום, לעומת 36% לפני 4 שנים
שי פאוזנר |

81% ממשקי הבית רוכשים מזון לתינוקות מתוצרת הארץ. מדובר בגידול של 17% לעומת הרכישות לפני 4 שנים (69%). כך מסר אברהם קרינגל, יו"ר ועדת השיווק של איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים, בהסתמכו על סקר שערך לאחרונה האיגוד. על פי הנתונים שפרסם, כ-10% קונים מזון לתינוקות תוצרת חוץ וכ-3% קונים גם וגם.

מהסקר מתברר עוד, כי 95% ממשקי הבית רוכשים מוצרי חלב וגבינות מתוצרת כחול לבן. זאת, בהשוואה ל-93% לפני 4 שנים, 0.4% בלבד רוכשים מוצרי חלב וגבינות מתוצרת חוץ, כ-4% רוכשים גם מתוצרת הארץ וגם מתוצרת חוץ. עוד מתברר מהסקר, כי כ-94% מהציבור מעדיף לרכוש משקאות קלים מתוצרת כחול-לבן, זאת בהשוואה ל-84% שהעדיפו כך, לפני 4 שנים. 2.3% רוכשים משקאות קלים תוצרת חוץ, 1.5% רוכשים גם מתוצרת הארץ וגם מתוצרת חוץ.

עוד מתברר, כי 93% מעדיפים לקנות ירקות קפואים מתוצרת הארץ, זאת בדומה ל-2002, כ-2% בלבד קונים ירקות קפואים מתוצרת חוץ, אחוז דומה קונה "גם וגם".

90% מהציבור בישראל קונה מוצרי בשר מעובד מתוצרת הארץ - זאת לעומת 93% לפני 4 שנים 2% קונים בשר מעובד מתוצרת חוץ, כ-3% "גם וגם". כ-86% ממשקי הבית רוכשים שימורי פירות וירקות מתוצרת הארץ, זאת בהשוואה לכ-76% לפני 4 שנים. כ-5% ממשקי הבית קונים שימורי פירות וירקות מתוצרת חוץ, 4% קונים "גם וגם".

כ-67% קונים בירה מתוצרת הארץ, זאת בהשוואה ל-60% לפני 4 שנים, כ-19% קונים בירה מתוצרת חוץ, 10% קונים "גם וגם".

עוד מתברר מסקר איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים שנערך באמצעות מכון המחקר גאוקרטוגרפיה, כי 76% ממשקי הבית קונים דברי מתיקה מתוצרת כחול-לבן, זאת לעומת 65% לפני 4 שנים, כ-7% קונים דברי מתיקה מתוצרת חוץ; כ-15% קונים גם מתוצרת הארץ וגם מתוצרת חוץ.

כן מתברר, כי כ-88% ממשקי הבית בישראל קונים גלידות ושלגונים מתוצרת הארץ, זאת בהשוואה לכ-83% לפני 4 שנים, כ-4% קונים מתוצרת חוץ, כ-6% קונים גם וגם. כ-81% ממשקי הבית קונים יינות מתוצרת כחול-לבן, זאת בהשוואה לכ-78% לפני 4 שנים כ-7% קונים יינות מתוצרת חוץ וכ-9% קונים יינות גם מתוצרת הארץ וגם מתוצרת חוץ.

92% מהציבור קונה שמן זית מתוצרת הארץ, זאת בהשוואה ל-84% לפני 4 שנים; כ-3% קונים שמן זית מתוצרת חוץ וכ-2% קונים "גם וגם". 79% ממשקי הבית בישראל קונים תה וקפה מתוצרת הארץ, זאת לעומת 70% לפני 4 שנים, 11% קונים תה וקפה מתוצרת חוץ ו-9% קונים "גם וגם". יו"ר ועדת השיווק בהתאחדות התעשיינים מציין, כי 91% ממשקי הבית בישראל קונים מרקים מתוצרת הארץ, זאת בהשוואה ל-86% לפני 4 שנים, כ-4% קונים מרקים מתוצרת חוץ ואחוז דומה קונה "גם וגם".

בקטגוריות החטיפים - מעדיפים 94% מהציבור חטיפים מתוצרת כחול-לבן, כ-2% בלבד קונים חטיפים מתוצרת חוץ, כ-3% קונים "גם וגם". קרינגל מציין, כי לראשונה - מרבית הציבור בארץ מעדיף משקאות חריפים מתוצרת ישראלית - 54% כיום, לעומת 36% לפני 4 שנים. 34% קונים תוצרת חוץ ו-8% גם וגם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד. 

שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.