סיאנו: 3 חוזים חדשים עם חברות מובילות באסיה
סיאנו מובייל סיליקון, המפתחת שבבים לקליטה ישירה של שידורי טלוויזיה דיגיטלית במכשירים ניידים, הודיעה היום כי חתמה על הסכמי שתוף פעולה עם 3 חברות בשוק הטלוויזיה הדיגיטלית הניידת (MDTV) בעולם.
כל אחת מן החברות תחל בפיתוח מוצרים שיתבססו על שבב הסיליקון של סיאנו, SMS1000 , המאפשר קליטה של שידורי טלויזיה דיגיטליים במכשירים ניידים, במגוון סטנדרטים ותחומי תדרים.
סיאנו מציינים כי החברה היפנית אלפס אלקטריק (Alps Electric), הספקית הגדולה בעולם של התקנים לקליטת טלוויזיה (TV Tuner Modules), החלה בפיתוח סדרה של התקנים לקליטת טלוויזיה דיגיטלית ניידת.
ההתקנים מיועדים ללקוחותיה הגדולים של אלפס, ובהם יצרנים מובילים של טלפונים סלולריים. אלפס מוכרת כיום התקנים מיניאטוריים שונים לטלפונים סלולריים בכמויות של עשרות מיליוני יחידות בשנה, ובאחרונה קיבלה החלטה איסטרטגית להיכנס לשוק העתידי של טלוויזיה דיגיטלית ניידת, תוך הסתמכות על השבב של סיאנו.
החברה הטיוואנית קומפל קומיוניקיישנס (Compal Communications), יצרנית ה-ODM הגדולה בטיוואן של טלפונים ניידים, המייצרת תחת המותגים הידועים בעולם הסלולרי, החלה בהטמעת השבב של סיאנו בתוך המכשירים אותם היא מייצרת.
חברת אינושוס טכנולוגי'יס (Innoxius Technologies) הסינגפורית, המתמחה בהקמת רשתות תקשורת אלחוטיות, תשתמש בשבב של סיאנו במכשירים ניידים, במסגרת פרוייקטים להקמת רשתות שידור טלויזיה דיגיטלית ניידת במספר מדינות ברחבי אסיה, שהראשונה מביניהן צפויה להיות אינדונזיה.
לדברי החברה השבב מאפשר לראשונה קליטה איכותית ומאובטחת של שידורי טלוויזיה על מכשירי קצה ניידים. השבב תומך במגוון רחב של סטנדרטים וערוצי שידור עולמיים ביניהם DVB DVB-T, T-DMB ו-DAB/EDAB .
לדברי אלון עירוני, מנכ"ל סיאנו, שתוף הפעולה עם החברות הללו ממצב את סיאנו כספקית המובילה בעולם לשבבי סיליקון בשוק הטלוויזיה הדיגיטלית הניידת. הסכמים אלו מעידים כי שוק זה מתעורר במהירות, ומחזקים את הערכותינו כי בשנים הקרובות תהפוך קליטת טלויזיה דיגיטלית לפריט בסיסי בחלק ניכר מהמכשירים הניידים בעולם.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.44% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".