בנק ישראל: נמשך הגידול בפעילות הכלכלית ברבעון ה-4

העליה נרשמה בכל ענפי המשק (למעט בניה) והיא ניזונה בעיקרה מעליות ביצוא, אך גם מעליות בפעילות לשוק המקומי. צופים להמשך הגידול גם ברבעון הראשון של 2006 בפעילות הסקטור העיסקי, ובמרבית הענפים הראשיים במשק
דרור איטח |

הפעילות הכלכלית במשק המשיכה לגדול במהלך הרביע הרביעי של 2005. כך עולה מסקר החברות והעסקים אשר נערך על ידי מחלקת המחקר בבנק ישראל, בו השתתפו 600 חברות ועסקים מכל ענפי המשק.

העליה נרשמה בכל ענפי המשק (למעט בניה) והיא ניזונה בעיקרה מעליות ביצוא, אך גם מעליות בפעילות לשוק המקומי. הציפיות ביחס לפעילות ברביע הראשון של שנת 2006 הן להמשך העליות בפעילות. המדד המוביל הצופה את מצב הפעילות ברביע הבא מצביע אף הוא על המשך התרחבות הפעילות של סך הסקטור העיסקי, ובמרבית הענפים הראשיים במשק. עוד עולה מן הסקר כי החברות לא ראו בפניהן מגבלות חמורות בביצוע הפעילות שתוכננה הן מצד הביקוש והן מצד ההיצע.

חברות התעשייה דיווחו על המשך העליות הגדולות בתפוקתן. העליה בתפוקה משקפת במיוחד עליות במכירות ליצוא. החברות צופות כי ברביע הבא ירשמו עליות גדולות בהזמנות ליצוא, לצד עליות קטנות יותר בהזמנות לשוק המקומי.

בנייה: ברביע הנסקר נרשמה התייצבות בפעילות בהמשך למגמה המסתמנת בשני הרביעים הקודמים. עם זאת הנתונים מצביעים על ירידות בעיקר בבניית תשתיות. ממיון החברות על פי מספר המועסקים עולה כי נרשמה עליה בפעילות של החברות הגדולות, לעומת המשך הירידות בפעילות של הקטנות והבינוניות. החברות הגדולות צופות עליות בפעילות ואילו החברות הבינוניות והקטנות צופות המשך הקפאון ואף ירידות מתונות בפעילות ברביע הבא.

החברות בענף המלונאות דיווחו על המשך עליה גדולה בפעילות שאפיינה את הענף גם ברביע הקודם. עליה זו משקפת את המשך העליה הניכרת במספר הלינות של תיירים מחו"ל, לצד יציבות בלינות של ישראלים. החברות צופות כי גם ברביע הראשון של שנת 2006 ימשכו העליות הגדולות בפעילותן.

ברביע הנסקר נרשמה עליה מתונה בפעילות התחבורה והתקשורת. ההתמתנות בפעילות משקפת ירידות קלות במכירת שירותים לזרים יחד עם ההאצה במכירות שירותים לישראלים.

ההתפתחויות בענפי המשנה של התחבורה לא היו אחידות-ירידות משמעותיות בתחבורה האוירית, ועליות מתונות בתחבורה היבשתית והימית. החברות צופות בסך הכל עליות מתונות בפעילות הכוללת שלהן ברביע הבא.

ממוצע הציפיות לאינפלציה ל-12 החודשים הקרובים (ינואר עד דצמבר 2006) נותר ללא שינוי ועמד על כ-2.6% בממוצע, בדומה לרביע הקודם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד. 

אלעד מקדסי. מנכ"ל משרד התקשורת. קרדיט: שלומי יוסףאלעד מקדסי. מנכ"ל משרד התקשורת. קרדיט: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ"ל משרד התקשורת: "95% ממשקי הבית בישראל כבר נגישים לסיבים אופטיים"

בשיחה עם ביזפורטל, אלעד מקדסי מציין כי ההשקעה האדירה בתשתיות, כ-10 מיליארד שקל בחמש השנים האחרונות - היא שאפשרה את ההישג, ומבהיר: "הביקוש למידע יגדל פי ארבע עד 2030, ואנחנו נערכים לסגור את רשתות הנחושת ולעבור לעידן הסיבים במלואו"

צלי אהרון |


במסגרת ועידת התשתיות של ביזפורטל, שוחחנו עם מנכ"ל משרד התקשורת, אלעד מקדסי, על המעמד של עולם התקשורת כתשתית לאומית קריטית ועל האתגרים שמחכים לנו בשנים הקרובות. מקדסי הציג תמונת מצב די מרשימה: שאמר כי כבר כיום, 95% ממשקי הבית בישראל נגישים לסיבים אופטיים - נתון חריג גם בהשוואה עולמית, ואת זה הוא מסביר הודות להשקעות עתק של כ-10 מיליארד שקל בחמש השנים האחרונות.

לדבריו, המשמעות רחבה הרבה יותר מאינטרנט מהיר בבית: תקשורת מתקדמת היא הבסיס לכלכלה מודרנית, החל מעבודה מרחוק ועד לצמצום פערים בין מרכז לפריפריה. מקדסי הזהיר כי עד שנת 2030 יזנק הביקוש למידע פי ארבע, ולכן נדרש להיערכות מיידית - לרבות סגירה הדרגתית של רשתות הנחושת הישנות ומעבר מלא לעידן הסיבים.

בשיחה שקיימנו הוא התייחס גם לתפקיד הקריטי של תקשורת בשעת חירום, להסרת חסמים בתחום חוות השרתים, למעמדה של ישראל כצומת תעבורת נתונים בינלאומית, וגם לסוגיות בוערות כמו ההפרדה המבנית בבזק וצפיפות אנטנות הסלולר.


איך אתה רואה את התקשורת כתשתית לאומית, ועד כמה היא קריטית בעיני הממשלה?

"בלי תקשורת אין משק מתקדם. זה לא רק שירותי גלישה – אלא היכולת לעבוד מהבית, לצמצם פערים בין מרכז לפריפריה, ולהבטיח צמיחה במשק מודרני. גם בהיבט הביטחוני מדובר בתשתית קריטית: מערכות מתקדמות רבות, שנראות במבט ראשון ביטחוניות בלבד, מבוססות בפועל על רשתות תקשורת. בשנתיים האחרונות ההיבט החירומי היה במוקד העבודה שלנו, ואנחנו פועלים כל הזמן מול גורמי הביטחון כדי להבטיח יציבות ועמידות של המערכות".

באילו הישגים מרכזיים אתה גאה, ומה עוד דורש שיפור?

"אני מחלק את זה לשני עולמות – תקשורת נייחת וניידת. בעולם הנייח, ההישג הגדול הוא פריסת הסיבים: כבר היום 95% ממשקי הבית נגישים לסיבים, וזה נתון חריג גם בקנה מידה עולמי. מדובר בהשקעות עתק של כ־10 מיליארד שקל בחמש השנים האחרונות. המטרה הבאה היא לא רק להסתפק בפריסת סיב אחד לכל בית, אלא להבטיח תחרות וריבוי תשתיות. לכן הפחתנו משמעותית את מחירי הגישה לתעלות, ואנחנו מקדמים מתווה לסגירת רשתות הנחושת – צעד שדוחף את כל השוק לעבור במהירות לעידן הסיבים".

מה התחזית שלכם לביקוש למידע בשנים הקרובות?