אירועי השבוע הבא: הריבית על הדולר תקבע ביום ג'

מעבר לכך צפוי מבול של נתוני מאקרו בארה"ב. הכנסים והאירועים צפויים להמשך כהרגלם. מעל הזירה המקומית תרחף עננת נצחון החמאס ברשות, ומערכת הבחירות אצלנו תספק כותרות
חזי שטרנליכט |

שבוע המסחר הבא ייפתח בסימן הזירה הפוליטית המתחחמת בישראל, וברשות הפלשתינית. כיצד תעכל המערכת הפוליטית שלנו, הלוהטת ממילא, את תפוח האדמה הלוהט של נצחון החמאס ברשות הפלשתינית. הבורסה עשוייה להגיב בעצבנות על ה"פרטנר" שקם בצד השני. בארה"ב תתקבל ההכרעה על גובה הריבית על הדולר ביום שלישי.

יום ראשון 29/01/06

הלמ"ס תפרסם בירושלים את מדד הרכישות של הישראלים בכרטיסי אשראי לסיכום שנת 2005. החיבה של הצרכן המקומי לשימוש בפלסטיק עשויה לתת אינדיקציה מהימנה לביצועי המשק והכלכלה בשנה שחלפה.

יום שני 30/01/06

פירמת רואי החשבון KPMG סומך חייקין תקיים כנס בנושא "ממשל תאגידי בישראל, מהלכה למעשה". הכנס ייערך במלון הילטון בתל אביב ויעסוק בהשלכות ועדת גושן ומשמעות הדוח של הועדה בבחינת הקוד לממשל תאגידי בישראל.

בארה"ב יתפרסמו היקפי ההשתכרות של האמריקנים בחודש דצמבר וסך ההוצאה הממוצעת על מוצרי מתכלים וברי-קיימא. לנתון עשויה להיות השפעה על השווקים, ואיתות על היקפי הצריכה של האמריקני.

יום שלישי 31/01/06

נגיד הבנק הפדראלי בארה"ב צפוי להכריז על גובה הריבית על הדולר היום. בתום ישיבת ה-FOMC יוכרע מה גובה הריבית, וההשלכות הגלובליות (שווקי האג"ח והמניות) צפויות בהתאם. ההערכות גורסות כי צפויה העלאה נוספת ברבע אחוז של הריבית.

הלמ"ס תפרסם את ריכוז האינדיקטורים הכלכליים במשק הישראלי בחודשי נובמבר-דצמבר 2005. למכלול הנתונים יכולה להיות תובנה מעניינת על מצב המשק.

בארה"ב מתפרסם מדד בטחון הצרכן (קונסומר קונפידנס) ומדד עלויות העובד. שני נתוני המאקרו הללו עשויים לשפוך אור, כל אחד מצידו, על ביצועי המשק האמריקני בעת האחרונה.

יום רביעי 01/02/06

הכינוס השנתי של איגוד האינטרנט הישראלי, יתקיים בת"א. מדובר בכינוס ה-10 של האיגוד שמעניק לרוכשי הדומיין co.il נוכחות בזירת הרשת. צפויים לנאום אישים רבים מתחום הרשת, ה-VC והאקדמיה.

מבול נתוני מאקרו צפוי במשק האמריקני היום: היקפי הוצאות הבנייה, יפורסמו לאחר פתיחת המסחר (17:00, ישראל), כאשר ההשלכות שלהם בעידן בועת הנדל"ן חשובות. סקר מכון הייצור (ISM) צפוי להתפרסם, מדד העיכוב במכירות הבתים יפורסם, ודו"ח מלאי הדלק השבועי.

כן לוהט או לא, שוק הנדל"ן המקומי יתעניין בהיקפי המכירות של הדירות החדשות בישראל במגזר הפרטי בחודש נובמבר 2005.

יום חמישי 02/02/06

המאקרו האמריקני ממשיך בכל עוזו: דו"ח התעסוקה של חברת ההשמה מונסטר יפורסם, היקפי קיצוצי המשרות (דו"ח צ'לנג'ר), עלויות התפוקות של העובד האמריקני, מכירות רשתות השיווק, ובאירופה יחליט הבנק המרכזי על גובה ריבית האירו (ה-ECB).

יום שישי 03/02/06

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".