חברות מזון ישראליות השקיעו 200 מיליון דולר בחו"ל

התאחדות התעשיינים: יצוא ענף המזון גדל בשנת 2005 ב-14% בהשוואה ל-2004, והסתכם ב-683 מליוני דולרים. היצוא לאיחוד האירופי גדל ב-13.8% והיצוא לארה"ב גדל ב-2005 ב-26.2% בהשוואה ל-2004
ענת שגב |

חברות מזון ישראליות מתרחבות לחו"ל. בשנת 2005 השקיעו מפעלי המזון כ-200 מליון דולרים בהקמה ורכישה של חברות בחו"ל. כך מסר רוני קוברובסקי, יו"ר איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים.

קוברובסקי ציין, כי בתהליך הקמת מפעלים בחו"ל השקיעו אשתקד חברות המזון הישראליות יותר מ-100 מיליון דולר, בעיקר במזרח אירופה.

בנוסף, חברות המזון הישראליות גם הגבירו בשנת 2005 את רכישת המניות בחברות מובילות בתחומן בעולם ובכך הן צפויות להגביר את כושר החדירה לשוקי יעד אלו.

על פי הפרסומים, שטראוס עלית מתרחבת בפולין, סרביה ומונטנגרו. הקבוצה ביצעה במדינות אלו רכישות בהיקף של 57 מיליון יורו. כן רכשה הקבוצה את הבעלות על סברה בארה"ב תמורת 8.7 מיליוני דולרים, ומיזגה את חברת הקפה הברזילאית טרס קורסאואס שבבעלותה עם חברת סנטה קלרה ותחזיק 50% מהחברה הממוזגת.

טבעול, מקבוצת אסם, תקים על פי הפרסומים מפעל בצ'כיה בהשקעה של 30 מליוני דולרים. כמו כן, רכשה טבעול את Halsans Koks - החברה השנייה בגודלה בשוק תחליפי הבשר בשוודיה תמורת 3.1 מיליון יורו.

על פי הפרסומים, תנובה מקימה מחלבה ברומניה בהשקעה של 66 מיליוני דולרים ובוחנת השקעות במקומות נוספים במזרח אירופה וחברת מי עדן רכשה נכסים מחברה לשיווק והפצה של מים מינרלים בבריטניה תמורת 7.1 מיליוני יורו.

חברת מחלבות גד מנהלת מו"מ עם שתי חברות אמריקאיות המתמחות בייצור מוצרי חלב להקמה במשותף של מפעל לייצור מוצרי מחלבות גד בארה"ב. המפעל יוקם בניו ג'רזי בהשקעה מדווחת של כ-4 מיליון דולרים.

כמו כן, חברת מבושלת הקימה על פי הפרסומים, מרכז לוגיסטי בפולין להפצה ארוחות כשרות וחברת ויסוצקי שוקלת על פי הפרסומים, הקמת מפעל ברוסיה.

קוברובסקי מציין, כי יצוא ענף המזון גדל בשנת 2005 ב-14% דולרית בהשוואה ל-2004, והסתכם ב-683 מליוני דולרים.

היצוא הישראלי לאיחוד האירופי גדל ב-13.8% והסתכם ב-302 מליוני דולרים, היצוא לארה"ב גדל בשנת 2005 ב-26.2% בהשוואה ל-2004 והסתכם ב-85 מליוני דולרים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אמיר ירון בנק ישראל
צילום: World economic forum
מאקרו כלכלה

בנק ישראל מדבר על ירידה משמעותית בריבית, אבל יש נתון שעשוי לקלקל את התחזית

ריבית, אינפלציה וצמיחה - כל הפרמטרים האלו קשורים אחד לשני ומשפיעים אחד על השני. התחזית של בנק ישראל להורדת ריבית ועלייה בצמיחה, לצד ירידה באינפלציה - היא אתגר גדול. בצמיחה גבוהה לא מורידים ריבית. שאלות ותשובות 

מנדי הניג |

בנק ישראל פרסם תחזיות לפיהן תהיה אינפלציה מתונה יחסית, ריבית בירידה וצמיחה גבוהה. הבורסה מתמחרת אופטימיות וציפייה לסיום המלחמה ולתקופת שגשוג. אלא שצמיחה גבוהה ומהירה לא משתלבת עם ריבית נמוכה ולרוב גם לא עם ירידה באינפלציה. האם התחזיות של בנק ישראל להורדת ריבית ולצמיחה מוגזמות?   


איך מתומחרת כיום האינפלציה בשוק?
פערי תשואות באג"ח משקפים אינפלציה צפויה של כ־2% לשנים הקרובות, אך בפועל היא נעה כבר זמן רב סביב 3%.

למה בנק ישראל צופה אינפלציה נמוכה יותר?
הבנק מעריך ירידה באינפלציה בזכות התמתנות בצריכה וצמצום גיוסי המילואים, שיפחיתו לחצי שכר. אלא שתחזית כזו מתעלמת מלחצים מבניים כמו מחירי הדיור ושוק עבודה הדוק.

מה מייצר את הלחצים האינפלציוניים?
שוק עבודה חזק עם שיעור אבטלה נמוך, עליות חדות בשכר דירה בעקבות פגיעה בהיצע דירות במרכז הארץ, והצפי לזרימת תקציבי עתק לשיקום ולפיתוח - כולם תורמים לעליית מחירים.

מה המשמעות עבור משקיעים באג"ח?
בתנאים כאלה, אג"ח צמודות קצרות עשויות להעניק תשואה עודפת של עד אחוז וחצי בשנה הקרובה, לעומת אג"ח שקליות, משום שהן מתממשקות טוב יותר עם סביבת אינפלציה גבוהה.

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".