יום היסטורי בבורסה: מחזור עתק וירידות חדות שהתמתנו

תם עידן רה"מ שרון מבחינת הבורסה. ראש הממשלה בפועל הוא אהוד אולמרט. הבורסה שפתחה בנפילה הבוקר מיתנה את הירידות לקראת הסיום. הדולר מיתן את הזינוק במהלך המסחר ושערו היציג נקבע בעליה של אחוז בלבד
דרור איטח |

יום מסחר היסטורי עבר על הבורסה בת"א. היום נרשמו ירידות חדות בכל המדדים, על רקע מצבו של רה"מ שרון. שרון עבר אירוע מוחי קשה. לפי שעה, מצבו של ראש הממשלה בלתי הפיך וככל הנראה לא ישוב לתפקד שוב כראש הממשלה. אך מבחינת הבורסה, תם עידן אריאל שרון בתפקיד ראש הממשלה.

מניות הבנקים רשמו את ירידות השערים החדות ביותר על רקע מצבו של ראש הממשלה, שכן עיקר פעילותן מקומית. המניות של החברות שעיקר פעילותן בחו"ל סבלו פחות. מחזור המסחר רשם שיא כל הזמנים והסתכם במעל ל-4 מיליארד שקל.

בזירת המט"ח, גם הדולר הגיב למצבו של רה"מ. תגובת המטבעות הבוקר בטרם נפתח שוק המניות המקומי הייתה חריפה יותר כשהדולר והאירו זינקו בכ-1.5% ו-1.7% בהתאמה. לקראת הסגירה התמתנו העליות, הדולר עלה ב-1.11% ושערו היציג של הדולר נקבע על 4.628 שקל. האירו זינק בכ-1.25% ושערו היציג נקבע על 5.599.

מדד ת"א 25 ירד ב-3.90% ל-816.09 נקודות, מדד ת"א 100 השיל 3.93% מערכו ל-822.76 נקודות, מדד התל טק ירד ב-2.23% ל-415.08 נקודות. מדד הבנקים איבד 6.21% מערכו ל-1259.24 נקודות.

יו"ר דירקטוריון בנק הפועלים, שלמה נחמה, הגיב היום ומסר כי "המשק הישראלי יוכל להתמודד עם המשבר שפקד אותו". הוא הוסיף כי "אני משוכנע שההלם הראשוני הנובע ממצבו של ראש הממשלה, הלם שהוא צפוי ומובן, ואני שותף לו, יחלוף".

מנכ"ל ד"ש אייפקס הולדינגס, ויקטור שמריך, מסר ל-Bizportal כי "יחסית לגודל הטראומה השוק נהג בסבירות". לדבריו, "השוק רוצה מישהו שיגיד לו שהכל בסדר". הוא ממליץ לאולמרט להעזר בנגיד פישר להרגיע את השווקים. שאלת המפתח מבחינת השוק לדברי שמריך היא הודאות.

האנליסט רן ישראלי מכלל פיננסים בטוחה מסר לנו כי להערכתו הכלכלה המקומית תנצח לבסוף. לדבריו, רבות תלוי במצבה של המפה הפוליטית בארץ. בסוף הבחירות, ייבחר ראש ממשלה בצורה מסודרת ואז נחזור לבסיס שהוא הכלכלה הישראלית, המצויה בתקופה מצויינת.

בבית ההשקעות אינפיניטי הגיבו היום על אי הודאות הפוקדת השוק בשל מצבו של רה"מ. אמיר איל מבית ההשקעות אמר כי במידה והמדיניות הכלכלית תשמר- למרות מצבו של שרון, המגמה העסקית החיובית תימשך.

פעילות ערה נרשמה היום בקרב המשקיעים הזרים. משקיעים אלו נתנו את הטון בשנה האחרונה, כשהביעו אופטימיות רבה לגבי שוק ההון המקומי במיוחד על רקע הערכתם לבחירתו של שרון לקדנציה נוספת.

את הירידות הובילו מניות הבנקים שרשמו ירידות שערים חדות ביותר במחזורים גבוהים במיוחד. הפועלים צנחה ב-6.29%, לאומי ירדה בכ-6.66%. דיסקונט איבדה ב-5.6% המזרחי ירדה ב-5.51% והבינלאומי ירדה ב-4.92%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?