גידול של 1.5% במספר המשרות בענפי המסחר והשירותים

מנתונים שמפרסם אגף הכלכלה באיגוד לשכות המסחר עולה כי בחודש מאי חל גידול של כ- 16 אלף משרות, בענפי המסחר והשירותים, בהשוואה לאפריל. צופים כי בסוף 2005 תרשם עליה של 5% במספר משרות שכיר
דרור איטח |

במאי 2005 נרשם גידול של 1.5% במספר המשרות, גידול של כ- 16 אלף משרות, בענפי המסחר והשירותים, בהשוואה לאפריל. מספר המשרות בענפים אלה הגיע ל-1.1 מיליון. כך מסר היום אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, בהסתמכו על סקירה חודשית שערך אגף הכלכלה באיגוד.

לין צופה כי בסוף 2005 תרשם עליה של 5% במספר משרות שכיר בענפי המסחר והשירותים בהשוואה לשנת 2004. מספר המשרות בענפים אלו צפוי לעלות בכ-50 אלף משרות לכ-1.12 מיליון משרות בסוף 2005 לעומת 2004. בענפי התעשייה צפוי גידול של 1.5% במספר משרות השכיר, עליה של כ-5,000 משרות, שיעמדו בסוף 2005 על כ-339 אלף משרות.

בהתייחסו לנתונים אמר לין כי יש להתמיד במדיניות הכלכלית שמעודדת את המגזר העסקי על כל ענפיו, ללא העדפות סקטוריאליות, כפי שבאה לידי ביטוי ברפורמות במס בשנתיים האחרונות.

מסקירת אגף הכלכלה עולה עוד כי המגזר העסקי התרחב במאי 2005 בכ-18 אלף משרות, גידול של 1%, לעומת אפריל. בענפי התעשייה נרשמה עליה של כ-1,900 משרות, גידול של 0.6%, שהגיע לכ-338.7 אלף משרות. בענף הבניה ובמינהל הציבורי מספר משרות השכיר נשאר כמעט ללא שינוי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנק לאומי
צילום: Bizportal

קנס של 2.1 מיליון שקל על בנק לאומי בגין הפרת הוראות איסור הלבנת הון

בנק ישראל קנס את בנק לאומי ב-2.1 מיליון שקל בשל כשלים במערכות הניטור של הבנק, אחרי שבביקורת התגלו עשרות הפרות של הוראות איסור הלבנת הון; בבנק טוענים כי מדובר במקרים טכניים בודדים ואין שום קשר למימון טרור

מנדי הניג |
נושאים בכתבה לאומי בנק ישראל

ועדת העיצומים לתאגידים בנקאיים קבעה כי בנק לאומי לישראל בע"מ יישא בעיצום כספי בסך 2.1 מיליון שקל, אחרי שהפר שורה של הוראות מכוח חוק איסור הלבנת הון. ההחלטה התקבלה לאחר ביקורת של הפיקוח על הבנקים, שהעלתה ליקויים מהותיים במערכות הניטור ובנהלי הכרת הלקוח של הבנק.

הוועדה ייחסה לבנק לאומי 11 הפרות של סעיף 9 לצו איסור הלבנת הון, הנוגע לדיווח על פעולות בלתי רגילות לרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור. לפי הוועדה, הכשל המרכזי נבע מהגדרות שגויות במערכת הניטור, שהובילו לכך שפעולות חריגות לא זוהו ולא דווחו במועד. בנוסף, נמצאו 10 הפרות של סעיף 2א לצו, הקובע את החובה לעדכן את הליך הכרת הלקוח (KYC). לפי הממצאים, הבנק לא הבחין באנומליות בפעילות לקוחותיו ולא ביצע את ההתאמות הנדרשות על בסיס הערכות סיכון וסקירות תקופתיות.

במסגרת החלטתה, הדגישה הוועדה כי מערך הניטור מהווה "בריח תיכון" במשטר איסור הלבנת הון, ולכן כל כשל בתפעולו מערער את יכולת הפיקוח על פעילות חריגה. עוד נמסר כי החובה לעדכן את הליך הכרת הלקוח איננה מותנית באיתור חריגות בפועל, אלא נדרשת כתהליך שיטתי המבוסס על ניהול סיכונים.

הוועדה ציינה כי סכום הקנס הופחת ביחס לתקרה המקסימלית הקבועה בחוק (2.26 מיליון שקל לכל הפרה), בין היתר לנוכח שיתוף הפעולה שהפגין הבנק עם צוותי הביקורת והצעדים שתיקן בהמשך. לצד זאת, הוועדה קיימה שימוע לבנק טרם מתן ההחלטה.

מלאומי נמסר: "מדובר במקרים טכניים בודדים של דיווח אודות הפקדות מזומן בסכומים קטנים שבוצעו בעבר, ובאף אחד מהם אין קשר למימון טרור או חשד להלבנת הון. בנוסף, בזכות העובדה שהבנק טיפל לאורך השנים בכל הליקויים, סכום העיצום הופחת משמעותית".

לבנק לאומי עומדת זכות ערעור לבית משפט השלום בתוך 30 ימים ממועד ההחלטה.