שלמה קרעי הליכוד
צילום: הגר כהן

בשורה לצרכנים: שר התקשורת מתכוון לאסור על גביית עמלות בגין שימוש בהוראות קבע לצורך רכישת שירותי תקשורת

ד״ר שלמה קרעי, שר התקשורת, פרסם שימוע במסגרתו מוצע לאסור גביית עמלות נוספות בגין תשלום בהוראת קבע, במקום תשלום בכרטיס אשראי. המשלמים בהוראת קבע הם אלו שאין באפשרותם להנפיק כרטיסי אשראי
חיים בן הקון | (1)

העמלות הנגבות כיום פוגעות באוכלוסיות שאין באפשרותן להנפיק כרטיסי אשראי, ונאלצות לשלם לעתים עשרות אחוזים יותר מיתר הלקוחות, על אותו השירות. המרוויחים: למעלה מ-10% מהמנויים בשוק התקשורת שמשלמים תוספת עמלה של עד עשרות אחוזים מהמחיר החודשי.

משרד התקשורת מפרסם שימוע להערות הציבור במסגרתו מוצע לאסור על גביית עמלות בגין תשלום באמצעות הוראות קבע בנקאית הנגבות מצרכני תקשורת פרטיים ומגיעות בחלק מהחברות לכדי תוספת של עד עשרות אחוזים מהמחיר החודשי.

כיום, צרכנים שמשלמים באמצעות הוראת קבע בנקאית את חשבון התקשורת שלהם נאלצים לעתים לשלם לעיתים עשרות שקלים בעת הקמת הוראת הקבע (עד 50 שקל) ועוד תוספת חודשית בגין קיום הוראת הקבע (עד 12.90 שקל בחודש). זאת, בזמן שהמשלמים באמצעות כרטיסי אשראי לא מחויבים כלל בעמלות אלו.

על פי הערכות, רבים מהצרכנים המשלמים את חשבונות התקשורת שלהם באמצעות הוראת קבע בנקאית הם מודרי אשראי. בשל הפרקטיקה הזו, דווקא אוכלוסיות אלו משלמות מחיר גבוה יותר על חשבונות שירותי התקשורת שהינו מוצר צריכה בסיסי וחיוני מאד.

לאחר שהתקבלו במשרד התקשורת תלונות בנושא, והמשרד פנה בחודש פברואר 2024 לחברות התקשורת על מנת שיפעלו למיגור התופעה באופן וולונטרי, אך הנושא טרם הוסדר - הוחלט שהמשרד יוביל את המהלך באמצעות קביעת איסור על גביית עמלות שיעוגן בתקנות. באסדרה המוצעת, מוצע לאסור על גביית עמלות בגין תשלום באמצעות הוראות קבע, לצד מתן אפשרות לחברות התקשורת לגבות מהמנוי מראש את עלות חבילת שירותי התקשורת, באופן שיאפשר להם לצמצם את הסיכון שעשוי לנבוע משימוש באמצעי תשלום זה. 

שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי: ״שירותי התקשורת הם לא רק זכות בסיסית – הם המנוע של החברה, המאפשר חיבור, צמיחה ושוויון הזדמנויות לכל אזרח. לא אתן שיפגעו בשכבות המוחלשות. אמשיך לפעול בנחישות בעזרת השם על מנת להבטיח שכל אזרחי ישראל יוכלו ליהנות משירותים איכותיים ונגישים. אני מצפה שהבשורה הזו תגיע בקרוב לעוד מגזרים במשק הישראלי. נגן על אנשי העמל מפני הטייקונים דורשי העמלה.״

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בשורה לישראלים תהיה שהמוקיון קרעי פוטר (ל"ת)
    השר לסתימת פיות 28/11/2024 11:03
    הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.