עוד דור ליאונד
צילום: יחצ
טור אורח

זכויות יוצרים - ענין של גישה: על התביעה של זיר"ה נגד טלגרם

התביעה לחסום את טלגרם בישראל אינה פשוטה. מכיוון שהפרת זכויות היוצרים נעשית על ידי צד שלישי, התובעות ביקשו רק את סגירת הקבוצות המפרות. השאלה המעניינת היא איך והאם טלגרם בכלל תגיב

תביעת זכויות היוצרים שהוגשה השבוע על ידי ארגון זיר"ה כנגד "טלגרם", בדרישה לחסום את הגישה לאפליקציה לתושבי ישראל, תאפשר לעקוב אחר יישום הוראות חדשות שנוספו לאחרונה לחוק זכות יוצרים, שבמרכזן הסעד של "צו הגבלת גישה למקור תוכן". מדובר בסעד בעל חשיבות דרמטית, ומטבע הדברים האפשרות לקבלו בפועל, ודאי באופן גורף, אינה פשוטה כלל ועיקר.

 

כאמור, במסגרת תיקון מס' 5 לחוק זכות יוצרים, שנכנס לתוקף לפני כשנה, מוסמך בית המשפט, על פי בקשה של בעל זכות יוצרים, לתת צו המופנה כלפי ספק גישה שיורה לו להגביל את הגישה למקור תוכן. "מקור תוכן" הוא למעשה כל אמצעי מבוסס תוכנת מחשב הפועל על גבי רשת תקשורת אלקטרונית, לרבות אתר אינטרנט.

 

מאחר שמדובר בסנקציה חמורה שעשויה לטמון בחובה השלכות רוחב של פגיעה בחופש הביטוי, חופש העיסוק וכיו"ב, קבע המחוקק שורה של שיקולים שעל בית המשפט לשקול בעת מתן הצו וקביעת תנאיו. השיקול הראשון הוא מידת ההשפעה על הציבור כתוצאה מהחלטת בית המשפט, וזאת לצד חומרת ההפרה הנטענת, ומידת חיוניות הצו למניעת הפרה של זכות יוצרים. עוד נדרש בית המשפט לשקול יעילותם של סעדים אחרים העומדים לרשות בעל זכות היוצרים ובכלל זה פנייה למפר, אם זהותו ידועה או אם ניתן לאתרו בשקידה סבירה, מידת הפגיעה הצפויה בגישה למקורות תוכן אחרים וכן פוטנציאל הנזק הצפוי לפרטיות של משתמשי האינטרנט.

 

במקרה של "טלגרם", דומה כי הפעולה המפרה עצמה של העלאת היצירות המוגנות מסוג סדרות טלוויזיה וסרטי קולנוע, לא נעשית ישירות על ידי "טלגרם", אלא על ידי גורמים עלומים הפועלים תחת מעטה האנונימיות באינטרנט. שונה היה המצב לו "טלגרם" בעצמה היתה מעודדת באופן ישיר ויזום את הפעילות המפרה, למשל על ידי פרסום קישורים לתוכן המפר בחשבון ה"טוויטר" של "טלגרם", או שיווק האפליקציה ככזו שבה ניתן להיחשף לתכנים המפירים.

 

על כל פנים, במצב בו לא ניתן לתבוע את מי שהעמיד את היצירות לרשות הציבור, וכאשר יש צורך בהפסקת הנזק הנגרם לבעל זכות היוצרים בשל המשך הפעילות המפרה, יכול הנפגע לפנות להוראה חדשה בחוק זכות יוצרים בדבר "הפרה עקיפה של זכות היוצרים להעמדה לרשות הציבור". בסעיף 48א לחוק נקבע כי בנסיבות בהן נעשתה פעולה שיש בה כדי להקל את הגישה של הציבור ליצירה שהועמדה בהפרה, על ידי מי שעושה זאת על דרך העיסוק ובמטרה להפיק רווח, הרי שמדובר בהפרה עקיפה המזכה את הנפגע בסעדים הקבועים בחוק.

 

אחריות במקרה של הפרה עקיפה, מתגבשת לא רק במקרה של ידיעה בפועל, אלא גם אם ייקבע שהאחראי לה צריך היה לדעת על קיומה.

הטענה של העותרים, ובהם חברות תקשורת וטלוויזיה וזכיינית שידורי לווין, היא ש"טלגרם" ובעליה מאפשרים במודע למשתמשי האפליקציה להפעיל את קבוצות הטלגרם המפרות, ומלינים על כך שאין מניעה וסינון של התכנים המפרים שמופצים באפליקציה זו, דבר העולה לשיטתם עד כדי הפרה תורמת.

 

העובדה כי אפליקציית "טלגרם" הינה אפליקציה פופולארית למסרים מיידיים, המשמשת ציבור רחב לפעילות לגיטימית ותקינה לחלוטין ללא קשר לפעילות המפרה, מקשה כמובן על מתן צו גורף לחסימת גישה לכלל שירותיה בישראל. לכן העותרים בחרו להסתפק בדרישה לחסום רק קבוצות ספציפיות שהוגדרו כקבוצות מפרות ב"טלגרם", ודרשו כסעד חלופי, צו גורף נגד "טלגרם" במידה וראשיה לא "יקיימו את החלטות בית המשפט", "ולא יותירו ברירה אלא למנוע את פעילותם בישראל". 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

מעניין יהיה להמשיך ולעקוב אחר התפתחותו של הליך זה, וכן אחר האופן בו הסעד למניעת גישה למקור תוכן ישלח שורשיו בפסיקה הישראלית בשנים הקרובות.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הבחור נטחן? (ל"ת)
    גברי 40 24/02/2020 20:26
    הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.