פשקעוויל זה פאסה: מהם כלי התקשורת המובילים אצל החרדים?
למרות התדמית של קהילה סגורה הנחשפת לתכנים מבעד לאינטרנט הכשר, המגזר החרדי אוהב לצרוך ידע. מגוון האמצעים להעברת מידע הוא רחב, החל ממבחר עיתונים מודפסים, דרך אתרי אינטרנט, תחנות רדיו, מודעות רחוב, פשקווילים וקווי הנייעס, המעבירים ידיעות חמות ועדכונים באמצעות הטלפונים הנייחים והסלולריים.
למשתמשי הווטסאפ אף יש קבוצות חרדיות רבות כמו "החזית" "המוקד" ו"דוסינייעס" שבאמצעותן ניתן להתעדכן אונליין בכל התרחשות קטנה כגדולה. מלבדם, ישנם גם עיתונים שלמים שמופצים במייל, דוגמת עיתון "שחרית" אשר ברשימת התפוצה שלו 65 אלף כתובות מייל.
בשונה מהמתרחש בעולם המערבי, במגזר החרדי העיתונות הכתובה זוכה דווקא ליציבות, והקוראים שומרים לה אמונים. את זירת הפרינט מוביל השבועון "משפחה", אשר לפי סקר TGI שפורסם במרץ 2018, זוכה לנתח שוק של 21% מכלל המגזר החרדי, השקול לכרבע מיליון קוראים בישראל. העיתון מופץ גם בארה"ב, אנגליה, בלגיה וצרפת ומגיע בתפוצות לכרבע מיליון קוראים נוספים.
זירת התקשורת הדיגיטלית נמצאת בהתפתחות מתמדת. לפי שמחה מרגליות, מנכ"ל משרד הפרסום מהמגזר החרדי "מקס דיגיטל", מידי חודש אתרי החדשות המוגדרים כחרדים רושמים בין 400 ל-450 אלף יוניקים. אולם לדבריו, כלי התקשורת הדיגיטלי החזק במגזר החרדי הוא הווטסאפ שהתקבל כאמצעי יעיל ומהיר להעברת חדשות, אקטואליה ופרסומות.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשנים האחרונות נוספו במות תקשורתיות חדשות שעוסקות בתחומי עניין מגוונים המעסיקים את המגזר החרדי. כך למשל, אתר "צריך עיון" נחשב לאתר מוביל ביצירת שיח מעמיק סביב נושאים אקטואליים שעומדים במרכז סדר היום החרדי. באתר ישנם מאמרי דעה ארוכים ומפורטים על סוגיות כמו היחס לאקדמיה, מקומן של נשים בעשייה הציבורית ועוד. לדברי מנהל האתר, הרב יהשוע פפר, מידי חודש נרשמות כ-40 אלף כניסות לאתר. לפני כחודשיים נכנס האתר גם לתחום התקשורת המודפסת, והוציא לאור מגזין חדש בשם "המקום" המביא מגוון כתבות, טורים ומידע הרלוונטיים לחרדים המצויים בשוק העבודה.
אתר נוסף, המוביל בקרב שוחרי המדע במגזר החרדי וזוכה לאלפי כניסות בחודש הוא "רציו". האתר מתמקד בפילוסופיה, היסטוריה ומחקרים מדעיים שונים הקשורים ליהדות. "קו 400", אשר שמו לקוח ממספר האוטובוס בקו ירושלים – בני ברק, הינו אתר חדש נוסף שעלה לאחרונה למרשתת ומעניק במה לדעות, יצירה ושירה.
גם מקומם של בני הנוער לא נפקד מבין צרכני התקשורת במגזר החרדי; מלבד מגזינים שבועיים המספקים חומר קריאה עשיר המותאם לגילאי בני העשרה, נוספו בשנים האחרונות ירחונים כדוגמת "זמן" שזוכה לחשיפה מדהימה של כ-200 אלף קוראים, ו"מקיף" שזוכה גם הוא להצלחה רבה. הירחונים הללו מביאים ידע עשיר ומקיף על אירועים שהתרחשו מסביב לגלובוס בעבר הרחוק והקרוב, בפרטי פרטים ובליווי תמונות.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
למרות הפריחה התקשורתית, עולה הרושם כי הציבור החרדי עדיין רעב לעוד, ומוכן גם לצאת מהבית עבור זה: בשנים האחרונות זיהה "משפחה" ביקוש גובר להרצאות מפי מומחים בנושאי כלכלה, פוליטיקה ואקטואליה באופן המותאם למגזר החרדי. בעקבות זאת, בשיתוף בנק פאג"י, השבועון עורך מידי שנה אירוע בשם "מה שקורה עכשיו" בהשתתפות מומחי כלכלה, כתבים ופרשנים. האירוע זוכה להצלחה רבה, ומאות חרדים באים לשמוע מה קורה מאחורי הקלעים בפוליטיקה ובכלכלה העולמית והמקומית.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
