פשקעוויל זה פאסה: מהם כלי התקשורת המובילים אצל החרדים?
למרות התדמית של קהילה סגורה הנחשפת לתכנים מבעד לאינטרנט הכשר, המגזר החרדי אוהב לצרוך ידע. מגוון האמצעים להעברת מידע הוא רחב, החל ממבחר עיתונים מודפסים, דרך אתרי אינטרנט, תחנות רדיו, מודעות רחוב, פשקווילים וקווי הנייעס, המעבירים ידיעות חמות ועדכונים באמצעות הטלפונים הנייחים והסלולריים.
למשתמשי הווטסאפ אף יש קבוצות חרדיות רבות כמו "החזית" "המוקד" ו"דוסינייעס" שבאמצעותן ניתן להתעדכן אונליין בכל התרחשות קטנה כגדולה. מלבדם, ישנם גם עיתונים שלמים שמופצים במייל, דוגמת עיתון "שחרית" אשר ברשימת התפוצה שלו 65 אלף כתובות מייל.
בשונה מהמתרחש בעולם המערבי, במגזר החרדי העיתונות הכתובה זוכה דווקא ליציבות, והקוראים שומרים לה אמונים. את זירת הפרינט מוביל השבועון "משפחה", אשר לפי סקר TGI שפורסם במרץ 2018, זוכה לנתח שוק של 21% מכלל המגזר החרדי, השקול לכרבע מיליון קוראים בישראל. העיתון מופץ גם בארה"ב, אנגליה, בלגיה וצרפת ומגיע בתפוצות לכרבע מיליון קוראים נוספים.
זירת התקשורת הדיגיטלית נמצאת בהתפתחות מתמדת. לפי שמחה מרגליות, מנכ"ל משרד הפרסום מהמגזר החרדי "מקס דיגיטל", מידי חודש אתרי החדשות המוגדרים כחרדים רושמים בין 400 ל-450 אלף יוניקים. אולם לדבריו, כלי התקשורת הדיגיטלי החזק במגזר החרדי הוא הווטסאפ שהתקבל כאמצעי יעיל ומהיר להעברת חדשות, אקטואליה ופרסומות.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשנים האחרונות נוספו במות תקשורתיות חדשות שעוסקות בתחומי עניין מגוונים המעסיקים את המגזר החרדי. כך למשל, אתר "צריך עיון" נחשב לאתר מוביל ביצירת שיח מעמיק סביב נושאים אקטואליים שעומדים במרכז סדר היום החרדי. באתר ישנם מאמרי דעה ארוכים ומפורטים על סוגיות כמו היחס לאקדמיה, מקומן של נשים בעשייה הציבורית ועוד. לדברי מנהל האתר, הרב יהשוע פפר, מידי חודש נרשמות כ-40 אלף כניסות לאתר. לפני כחודשיים נכנס האתר גם לתחום התקשורת המודפסת, והוציא לאור מגזין חדש בשם "המקום" המביא מגוון כתבות, טורים ומידע הרלוונטיים לחרדים המצויים בשוק העבודה.
אתר נוסף, המוביל בקרב שוחרי המדע במגזר החרדי וזוכה לאלפי כניסות בחודש הוא "רציו". האתר מתמקד בפילוסופיה, היסטוריה ומחקרים מדעיים שונים הקשורים ליהדות. "קו 400", אשר שמו לקוח ממספר האוטובוס בקו ירושלים – בני ברק, הינו אתר חדש נוסף שעלה לאחרונה למרשתת ומעניק במה לדעות, יצירה ושירה.
גם מקומם של בני הנוער לא נפקד מבין צרכני התקשורת במגזר החרדי; מלבד מגזינים שבועיים המספקים חומר קריאה עשיר המותאם לגילאי בני העשרה, נוספו בשנים האחרונות ירחונים כדוגמת "זמן" שזוכה לחשיפה מדהימה של כ-200 אלף קוראים, ו"מקיף" שזוכה גם הוא להצלחה רבה. הירחונים הללו מביאים ידע עשיר ומקיף על אירועים שהתרחשו מסביב לגלובוס בעבר הרחוק והקרוב, בפרטי פרטים ובליווי תמונות.
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
למרות הפריחה התקשורתית, עולה הרושם כי הציבור החרדי עדיין רעב לעוד, ומוכן גם לצאת מהבית עבור זה: בשנים האחרונות זיהה "משפחה" ביקוש גובר להרצאות מפי מומחים בנושאי כלכלה, פוליטיקה ואקטואליה באופן המותאם למגזר החרדי. בעקבות זאת, בשיתוף בנק פאג"י, השבועון עורך מידי שנה אירוע בשם "מה שקורה עכשיו" בהשתתפות מומחי כלכלה, כתבים ופרשנים. האירוע זוכה להצלחה רבה, ומאות חרדים באים לשמוע מה קורה מאחורי הקלעים בפוליטיקה ובכלכלה העולמית והמקומית.

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.