פשקעוויל זה פאסה: מהם כלי התקשורת המובילים אצל החרדים?
למרות התדמית של קהילה סגורה הנחשפת לתכנים מבעד לאינטרנט הכשר, המגזר החרדי אוהב לצרוך ידע. מגוון האמצעים להעברת מידע הוא רחב, החל ממבחר עיתונים מודפסים, דרך אתרי אינטרנט, תחנות רדיו, מודעות רחוב, פשקווילים וקווי הנייעס, המעבירים ידיעות חמות ועדכונים באמצעות הטלפונים הנייחים והסלולריים.
למשתמשי הווטסאפ אף יש קבוצות חרדיות רבות כמו "החזית" "המוקד" ו"דוסינייעס" שבאמצעותן ניתן להתעדכן אונליין בכל התרחשות קטנה כגדולה. מלבדם, ישנם גם עיתונים שלמים שמופצים במייל, דוגמת עיתון "שחרית" אשר ברשימת התפוצה שלו 65 אלף כתובות מייל.
בשונה מהמתרחש בעולם המערבי, במגזר החרדי העיתונות הכתובה זוכה דווקא ליציבות, והקוראים שומרים לה אמונים. את זירת הפרינט מוביל השבועון "משפחה", אשר לפי סקר TGI שפורסם במרץ 2018, זוכה לנתח שוק של 21% מכלל המגזר החרדי, השקול לכרבע מיליון קוראים בישראל. העיתון מופץ גם בארה"ב, אנגליה, בלגיה וצרפת ומגיע בתפוצות לכרבע מיליון קוראים נוספים.
זירת התקשורת הדיגיטלית נמצאת בהתפתחות מתמדת. לפי שמחה מרגליות, מנכ"ל משרד הפרסום מהמגזר החרדי "מקס דיגיטל", מידי חודש אתרי החדשות המוגדרים כחרדים רושמים בין 400 ל-450 אלף יוניקים. אולם לדבריו, כלי התקשורת הדיגיטלי החזק במגזר החרדי הוא הווטסאפ שהתקבל כאמצעי יעיל ומהיר להעברת חדשות, אקטואליה ופרסומות.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשנים האחרונות נוספו במות תקשורתיות חדשות שעוסקות בתחומי עניין מגוונים המעסיקים את המגזר החרדי. כך למשל, אתר "צריך עיון" נחשב לאתר מוביל ביצירת שיח מעמיק סביב נושאים אקטואליים שעומדים במרכז סדר היום החרדי. באתר ישנם מאמרי דעה ארוכים ומפורטים על סוגיות כמו היחס לאקדמיה, מקומן של נשים בעשייה הציבורית ועוד. לדברי מנהל האתר, הרב יהשוע פפר, מידי חודש נרשמות כ-40 אלף כניסות לאתר. לפני כחודשיים נכנס האתר גם לתחום התקשורת המודפסת, והוציא לאור מגזין חדש בשם "המקום" המביא מגוון כתבות, טורים ומידע הרלוונטיים לחרדים המצויים בשוק העבודה.
אתר נוסף, המוביל בקרב שוחרי המדע במגזר החרדי וזוכה לאלפי כניסות בחודש הוא "רציו". האתר מתמקד בפילוסופיה, היסטוריה ומחקרים מדעיים שונים הקשורים ליהדות. "קו 400", אשר שמו לקוח ממספר האוטובוס בקו ירושלים – בני ברק, הינו אתר חדש נוסף שעלה לאחרונה למרשתת ומעניק במה לדעות, יצירה ושירה.
גם מקומם של בני הנוער לא נפקד מבין צרכני התקשורת במגזר החרדי; מלבד מגזינים שבועיים המספקים חומר קריאה עשיר המותאם לגילאי בני העשרה, נוספו בשנים האחרונות ירחונים כדוגמת "זמן" שזוכה לחשיפה מדהימה של כ-200 אלף קוראים, ו"מקיף" שזוכה גם הוא להצלחה רבה. הירחונים הללו מביאים ידע עשיר ומקיף על אירועים שהתרחשו מסביב לגלובוס בעבר הרחוק והקרוב, בפרטי פרטים ובליווי תמונות.
- הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
למרות הפריחה התקשורתית, עולה הרושם כי הציבור החרדי עדיין רעב לעוד, ומוכן גם לצאת מהבית עבור זה: בשנים האחרונות זיהה "משפחה" ביקוש גובר להרצאות מפי מומחים בנושאי כלכלה, פוליטיקה ואקטואליה באופן המותאם למגזר החרדי. בעקבות זאת, בשיתוף בנק פאג"י, השבועון עורך מידי שנה אירוע בשם "מה שקורה עכשיו" בהשתתפות מומחי כלכלה, כתבים ופרשנים. האירוע זוכה להצלחה רבה, ומאות חרדים באים לשמוע מה קורה מאחורי הקלעים בפוליטיקה ובכלכלה העולמית והמקומית.
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS
פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים
ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור.
גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון.
דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.
קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
- התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
- פטריק דרהי פושט רגל בצרפת – וטייקון בישראל; איך זה מסתדר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים
הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים.
