עמית סגל מרצה בפני קהל חרדי
צילום: עיתון משפחה
טור אורח

פשקעוויל זה פאסה: מהם כלי התקשורת המובילים אצל החרדים?

במגזר החרדי הפרינט לא מת - הוא דווקא חי ובועט. איזה שבועון נקרא על ידי 21% מהציבור וכמה יוניקים רושמים אתרי החדשות?
יהודה אייזיקוביץ |

למרות התדמית של קהילה סגורה הנחשפת לתכנים מבעד לאינטרנט הכשר, המגזר החרדי אוהב לצרוך ידע. מגוון האמצעים להעברת מידע הוא רחב, החל ממבחר עיתונים מודפסים, דרך אתרי אינטרנט, תחנות רדיו, מודעות רחוב, פשקווילים וקווי הנייעס, המעבירים ידיעות חמות ועדכונים באמצעות הטלפונים הנייחים והסלולריים.

למשתמשי הווטסאפ אף יש קבוצות חרדיות רבות כמו "החזית" "המוקד" ו"דוסינייעס" שבאמצעותן ניתן להתעדכן אונליין בכל התרחשות קטנה כגדולה. מלבדם, ישנם גם עיתונים שלמים שמופצים במייל, דוגמת עיתון "שחרית" אשר ברשימת התפוצה שלו 65 אלף כתובות מייל.

בשונה מהמתרחש  בעולם המערבי, במגזר החרדי העיתונות הכתובה זוכה דווקא ליציבות, והקוראים שומרים לה אמונים. את זירת הפרינט מוביל השבועון "משפחה", אשר לפי סקר TGI שפורסם במרץ 2018, זוכה לנתח שוק של 21% מכלל המגזר החרדי, השקול לכרבע מיליון קוראים בישראל. העיתון מופץ גם בארה"ב, אנגליה, בלגיה וצרפת ומגיע בתפוצות לכרבע מיליון קוראים נוספים.

זירת התקשורת הדיגיטלית נמצאת בהתפתחות מתמדת. לפי שמחה מרגליות, מנכ"ל משרד הפרסום מהמגזר החרדי "מקס דיגיטל", מידי חודש אתרי החדשות המוגדרים כחרדים רושמים בין 400 ל-450 אלף יוניקים. אולם לדבריו, כלי התקשורת הדיגיטלי החזק במגזר החרדי הוא הווטסאפ שהתקבל כאמצעי יעיל ומהיר להעברת חדשות, אקטואליה ופרסומות.

בשנים האחרונות נוספו במות תקשורתיות חדשות שעוסקות בתחומי עניין מגוונים המעסיקים את המגזר החרדי. כך למשל, אתר "צריך עיון" נחשב לאתר מוביל ביצירת שיח מעמיק סביב נושאים אקטואליים שעומדים במרכז סדר היום החרדי. באתר ישנם מאמרי דעה ארוכים ומפורטים על סוגיות כמו היחס לאקדמיה, מקומן של נשים בעשייה הציבורית ועוד. לדברי מנהל האתר, הרב יהשוע פפר, מידי חודש נרשמות כ-40 אלף כניסות לאתר. לפני כחודשיים נכנס האתר גם לתחום התקשורת המודפסת, והוציא לאור מגזין חדש בשם "המקום" המביא מגוון כתבות, טורים ומידע הרלוונטיים לחרדים המצויים בשוק העבודה.

אתר נוסף, המוביל בקרב שוחרי המדע במגזר החרדי וזוכה לאלפי כניסות בחודש הוא "רציו". האתר מתמקד בפילוסופיה, היסטוריה ומחקרים מדעיים שונים הקשורים ליהדות. "קו 400", אשר שמו לקוח ממספר האוטובוס בקו ירושלים – בני ברק, הינו אתר חדש נוסף שעלה לאחרונה למרשתת ומעניק במה לדעות, יצירה ושירה. 

גם מקומם של בני הנוער לא נפקד מבין צרכני התקשורת במגזר החרדי; מלבד מגזינים שבועיים המספקים חומר קריאה עשיר המותאם לגילאי בני העשרה, נוספו בשנים האחרונות ירחונים כדוגמת "זמן" שזוכה לחשיפה מדהימה של כ-200 אלף קוראים, ו"מקיף" שזוכה גם הוא להצלחה רבה. הירחונים הללו מביאים ידע עשיר ומקיף על אירועים שהתרחשו מסביב לגלובוס בעבר הרחוק והקרוב, בפרטי פרטים ובליווי תמונות.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

למרות הפריחה התקשורתית, עולה הרושם כי הציבור החרדי עדיין רעב לעוד, ומוכן גם לצאת מהבית עבור זה: בשנים האחרונות זיהה "משפחה" ביקוש גובר להרצאות מפי מומחים בנושאי כלכלה, פוליטיקה ואקטואליה באופן המותאם למגזר החרדי. בעקבות זאת, בשיתוף בנק פאג"י, השבועון עורך מידי שנה אירוע בשם "מה שקורה עכשיו" בהשתתפות מומחי כלכלה, כתבים ופרשנים. האירוע זוכה להצלחה רבה, ומאות חרדים באים לשמוע מה קורה מאחורי הקלעים בפוליטיקה ובכלכלה העולמית והמקומית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקומתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקו

רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב

במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג

הדס ברטל |

מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות. 

המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים. 

פריים טיים

הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.


ינון מגל בשידורי הפטריוטים מתוך אתר ערוץ 14
ינון מגל בשידורי הפטריוטים - קרדיט: מתוך אתר ערוץ 14


תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.

הארץ מערכת
צילום: אלכסנדר כץ

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים

ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה

הדס ברטל |

טאבולה Taboola -0.25%  מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר הארץ באנגלית, אתר TheMarker והאפליקציות שלהם. ההסכם יאפשר לקבוצת הארץ לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל את הכנסותיהם באופן משמעותי מתוכן ממומן ומודעות וידאו. 

הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.

גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."


״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״