רשתות חברתיות פייסבוק גוגל
צילום: Istock

ימי ה-GDPR: הרגולציה בצרפת קנסה את גוגל ב-50 מיליון אירו

הקנס הושת בגין הידע הלוקה בחסר של הגולשים על היקף איסוף המידע וברירת המחדל הקבועה של גוגל על פרסום פרסונלי אותה הגולש חייב לשנות באופן יזום 
משה בנימין |

הרשות לאבטחה והגנה על מידע פרטי בצרפת ה-CNIL מענישה את גוגל וקונסת אותה ב-50 מיליון אירו בגין אי עמידה בכללי ה-GDPR General Data Protection Regulation.

על פי הודעת הרשות הצרפתית המפקחת על גוגל, הקנס הושת על החברה משום שזו כשלה בהוכחת בסיס חוקי-משפטי להתאמת הפרסום הפרסונלי שהיא מבצעת עבור המפרסמים, בשימוש במידע שהיא אוספת על גולשים. גוגל שמסתמכת על הסכמת הגולשים לעיבוד המידע שאותו הם "משאירים" בזמן גלישה, שמוביל לפרסונליזציה שלהם, הואשמה שהיא עושה זאת באופן לא חוקי, על ידי הרגולציה בצרפת, מ-2 סיבות.

ראשית, אותה הסכמת גולשים שמשמשת כתנאי א-פריורי לכל פעילותה אינו ברור מספיק ואינו מובהר דיו לגולשים. לדברי ה-CNIL, המידע על אותם תנאים, כפי שהוא מוצג, אינו מגלם במלואו את היקף איסוף המידע. לדוגמה, בקטגוריית "קוסטומיזציה של פרסומות" הגולשים אינם יכולים להיחשף לרמת הפירוט של איסוף המידע מאתרים, אפליקציות ושירותים נוספים שכלולים באותה הגדרה, כגון: יוטיוב, גוגל HOME, גוגל MAPS, פלייסטור, גוגל תמונות ועוד. 

הטענה השנייה כלפי גוגל נוגעת לכך שלמרות שלגולשים ישנה האפשרות לשנות את הגדרות השימוש, האופציה הזו אינה ברורה דיו. ב-CNIL מסבירים כי בזמן שגולש פותח חשבון בגוגל הוא יכול לשנות את ההגדרות באמצעות כפתור ה-More Options. לדברי הרשות, הגדרות ה-GDPR אינן מכובדות במקרה זה מכיוון שהגולש מחויב לפעול באופן אקטיבי כדי להגיע לאזור שבו הוא שולט בהגדרות ואם הוא אינו עושה זאת, ברירת המחדל פועלת כנגד האינטרס שלו ומסומנת כ"פרסום פרסונלי". 

בשונה מ"גרירת הרגליים" בשוק הישראלי, עת רשות ההגבלים העסקיים מפרסמת קול קורא לחברות היי-טק ואינטרנט כדי להבין מהם את מידת השפעתן של גוגל, פייסבוק, אמזון ותאגידי אינטרנט נוספים על השוק המקומי - באיחוד האירופי מצליפים בחברות אלו ללא הרף. גוגל כבר ספגה קנס אסטרונומי מהאיחוד האירופי במהלך 2018 בגין פגיעה בתחרות, כך שהקנס הנוכחי הוא עוד מכה בכנף. מנגד, אם מדינות נוספות באירופה יאמצו את המודל הצרפתי, החזית המאוחדת כבר תייצר עבור גוגל בעיה אחרת.

הקנסות המוטלים על גוגל ופייסבוק עשויים לשמש כמודל שאפשר לאמץ בישראל. בזמן שרשות המסים מנהלת עם תאגידי האינטרנט הליכי שומה מתקדמים ייתכן שהדרך היעילה יותר היא לקבוע את הגדרות האבטחה וההגנה על חופש המידע בישראל וכך לפקח עליהן ולהעניש במידת הצורך. פרשות כגון קיימברידג' אנליטיקה בפייסבוק וממשק המשתמש העמום של גוגל על שלל האפשרויות המוסתרות כפי שה-CNIL מוצא בו הם כר פורה להכנסה עבור המדינה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

ארץ נהדרת
צילום: מסך קשת 12
רייטינג

השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות

האם אנחנו לקראת רפורמה מקיפה בשידורי הטלוויזיה? לאחר שחוק השידורים עבר בקריאה ראשונה, ייתכן ונראה שינוי אמיתי באופן שבו מודדים את נתוני הצפייה בטלוויזיה; עד אז, נסתמך על הנתונים הקיימים, שמראים נפילה של ערוץ 13 והתגברות התחרות בין 12 ל-14

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

אחרי שחוק השידורים של שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, עבר לפני יומיים בקריאה ראשונה בכנסת, ייתכן ואנחנו לקראת מהפיכה של ממש. מעבר לשינויים דרמטיים שכוללים את הפחתת רגולציה ופתיחת השוק לתחרות, החוק ישנה את האופן בו נמדד הרייטינג כיום, ממערכת שמבוססת על הערכות, ויהפוך אותו למבוסס על נתוני אמת. במסגרת החוק, ספקי התכנים יידרשו לפרסם באתר האינטרנט את התפלגות נתוני הצפייה בזמן אמת. עד אז, נמשיך להסתמך על המערכת האנכרוניסטית ועל הנתונים שיש בידינו כיום. ספרו לנו בתגובות אם אתם או חברים שלכם אי פעם השתתפתם במדגם המייצג ה-People Meter, השיטה המקובלת כיום, שבה מותקנים מכשירים אלקטרוניים על כל מקלטי הטלוויזיה בבתיהם של המשתתפים בפאנל, המונה 700 משקי בית, וכ-2,200 פרטים, המהווים מדגם מייצג של אוכלוסיית בעלי המקלטים בישראל.

המשמעות היא אדירה, היות וההכנסות מפרסומות מתבססות, בחלקן לפחות, על נתוני הצפייה. אם נשווה בין שלושת הגופים המסחריים לאורך כל רצועות השידור, על פי הנתונים הנוכחיים, נראה תמונת מצב, שהפערים שמוצגים בה אמורים להשתקף בתקציבי הפרסום של הערוצים השונים. 


בכל אופן, מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.7% רייטינג ו-400 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 8.1% רייטינג ו-249 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5% רייטינג ו-119 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 94 אלף צופים ו-3.8% רייטינג.

פריים טיים והנפילה של ערוץ 13

אחת התכניות הותיקות בישראל, "ארץ נהדרת" היא אחד ממנועי הרייטינג של קשת, וגם אמש, כששודרה, היתה בראש, מעל כולם, עם רייטינג של 19.1% רייטינג ו-488 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים" שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, ועמדה אמש על 8.5% רייטינג עם 286 אלף צופים. כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד הציבורי, עמדה על 8.1% רייטינג ו-186 אלף צופים, ואילו ערוץ 13 היה עם מספרים כמעט לא רלבנטיים לערוץ מסחרי, ו-"צומת רבין" עמדה על רייטינג של 1.3% ו-26 אלף צופים בלבד.