מאות השמעות רדיו בישראל ובעולם: TOY הדיח את 'הכל לטובה'

1,703 פעם הושמע השיר של נטע ברזילי מאז מארס, מתוכם 148 פעם בישראל ו-256 במדינות אחרות ביממה האחרונה. ואיך קובעים את גובה התמלוגים על ההשמעות?
אלכסנדר כץ |

הזכייה של נטע ברזילי באירוויזיון משתלמת מאד, גם בפן הכספי - כשהשיר המנצח הושמע אתמול (יום א') 148 פעמים בתחנות הרדיו הארציות והאזוריות בישראל. בסך הכל הושמע השיר מאז שיצא לראשונה ב-12 במארס, לא פחות מ-1,703 פעמים, כך על פי נתונים שסיפקה לאייס חברת Media Forest.

 

השיר TOY שבר את שיא ההשמעות היומי בתחנות הרדיו הארציות והאזורית, כשהשיא הקודם נרשם ב-22 באוקטובר 2017 על ידי סטטיק ובן אל תבורי, עם השיר 'הכול לטובה' שהושמע 85 פעמים באותו יום.

 

התמלוגים מתחלקים בין יוצר השיר, המבצע והתמלילן. לתאגיד השידור כאן אין אחוזים בשיר עצמו, כך לא יזכה להכנסות מאפיק זה. קשה לפרוט בשלב זה את הנתונים הללו לכסף, משום שגובה התמלוגים אינו אחיד לכל התחנות, ובעיקר הוא נגזרת מגובה ההכנסות של תחנות הרדיו מפרסום. יוריק בן דוד, מנכ"ל אקו"ם הפועלת לשמירת זכויותיהם של היוצרים הישראלים מתחומי המוזיקה, וגובה עבורם את התמלוגים, מסביר בשיחה עם אייס: "התמלוגים משולמים מדי חצי שנה, כאשר הסכום נקבע על פי מספר השירים שמושמעים באותה תחנה. באקו"ם בודקים את החלק היחסי של מספר ההשמעות הכללי של השיר ביחס לכלל השמעות השירים בכל תחנות הרדיו, וכך נקבע גובה התמלוגים".

 

Media Forest מנטרת מעל 1,000 תחנות רדיו ב-6 מדינות בנוסף לישראל (אנגליה, פורטוגל, אוסטריה, דנמרק, ספרד, אוסטרליה) – ורק בהן הושמע השיר של נטע ברזילי 256 פעם. ניתן להאריך שהוא הושמע עוד מאות פעמים גם במדינות אחרות. אקו"ם גובה גם את התמלוגים עבור השמעות של שירים ישראלים או של יוצרים ישראלים בחו"ל, במידה והם חברים באקו"ם, וזאת בהתאם להסכם שהוא חתום עם גופים מסוגו בכל רחבי העולם.

הפעילות שחשפה את השיר לגולשים

 

בנוסף למספר ההשמעות ברדיו, אסור לשכוח זרוע חזקה ופופולארית אחרת – יוטיוב. בתוך חודשיים רשם TOY כמעט 30 מיליון צפיות בעמוד היוטיוב הרשמי האירוויזיון, והוא ברשימת 10 השרים הנצפים ביותר בהיסטוריה של שירי האירוויזיון. חלק מההישג הזה יכול להיזקף לזכותה של אאוטבריין, שהעמידה לרשות הגולשים באירופה את האפשרות להיחשף באופן מסיבי לקליפ ב-50 אתרים המרכזיים ברחבי אירופה ביניהם, בהם הגרדיאן הבריטי, דר שפיגל הגרמני, סקיי, BBC, קוסמופוליטן, Elle, טלגרף ועוד.

 

במבחן התוצאה נרשמו כאמור יותר מ-29 מיליון צפיות במדינות אלה, הרוח הגבית הזו גם תרמה לקידום הקליפ באופן משמעותי בימים החשובים עוד טרום חצי הגמר הראשון בו עלתה נטע להתחרות ולמעשה יצרה קשר בלתי אמצעי וישיר בינה לבין הגולשים.

לקראת הגמר הגדול לאחר שהעפילה, הפעילות נמשכה במלוא החוזק ואף אפשרה לנבא מגמות שאכן התגשמו - שתיים מהמדינות שבהן בחרו מירב הגולשים לצפות בקליפ, ספרד וצרפת, היו גם אלו שהעניקו לשיר את מירב הנקודות האפשריות, בניגוד להחלטות השופטים הרשמיים.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.