דווקא נוהגת בסדר הבצפר יום האישה
צילום: יח"צ

אתם דווקא שובניסטיים: תלמידי 'הבצפר' בקמפיין מעולה לקראת יום האשה

במקום הראשון, מבין עשרות עבודות שהוגשו, זכו אורן הרשטוג ואליהו ברוך עבור סדרת כרזות ה"דווקא"
משה בנימין | (2)
נושאים בכתבה הבצפר יגאל בראון

מסכנים הגברים, גם כשהם מנסים להחמיא הם יוצאים שובניסטיים וחסרי רגישות. קמפיין חדש של תלמידי הבצפר, קרן ברל כצנלסון וחברת האוטובוסים מטרופולין לקראת יום האשה ניגש לסוגיית העצמת נשים והפחתת סטיגמות נפוצות (גם כשהן לכאורה לא מכוונות) מכיוון מעניין מאוד סביב המלה "דווקא" - זו שמחמיאה ולמעשה פוגעת כשהיא מצביעה על היוצא מן הכלל שמעיד על הכלל. 

סטודנטים ובוגרים של בית הספר ללימודי פרסום הבצפר עיצבו כרזות פרסום שיופיעו על גבי אוטובוסים של חברת מטרופולין. המודעות מעלות לדיון סוגיות הקשורות בהדרת נשים וביחס מפלה לנשים, והן נבחרו לעלות דווקא על גבי אוטובוסים במטרה לחשוף את המסרים היכן שלא פעם עולים סטראוטיפיים בעייתיים על נשים - בכביש. במקביל, יעלה הקמפיין גם בפייסבוק וברשתות החברתיות. העבודה המצטיינת תזכה לחשיפה תזכה את יוצריה במלגה על סך 3,000 שקלים שתוענק על ידי קרן כצנלסון.

 

במקום הראשון, מבין עשרות עבודות שהוגשו, זכו אורון הרשטיג ואליהו ברוך עבור סדרת כרזות ה"דווקא": "היא דווקא נוהגת בסדר", "היא דווקא חונה מעולה", "היא דווקא מבינה בספורט", "היא דווקא ממש מצחיקה", היא דווקא מרוויחה יפה" - כותרות שיופיעו על גבי שילוט האוטובוסים.

 

יגאל בראון, מנכ"ל הבצפר: "שיתוף הפעולה שלנו עם קרן ברל כצנלסון כבר הופך למסורת. בכל הזדמנות שבה ניתן לרתום את המוחות הקראטיביים של הסטודנטים שלנו לטובת קידום רעיונות חברתיים או למען הקהילה, הקרן הופכת לשותפה טבעית שלנו, ו"דווקא" כשמדובר בקידום מעמד האישה".

ערן חרמוני מקרן ברל כצנלסון: "הרשתות החברתיות, בראשן הפייסבוק, הן השופר המרכזי להסתה וקריאה לאלימות. כחלק מפעילויות הקרן, אנו משתדלים להציב מראה אל מול פניה של החברה הישראלית, באמצעות פרוייקט דו"ח השנאה, שמנטר אחר גזענות, הסתה והדרה ברשת. הגיע הזמן שאנו כחברה נתקדם ביחס שלנו לנשים. בפרוייקט הזה ביקשנו לשים מראה לנגד עיני הציבור דווקא על עניינים מחיי היום יום שנובעים מאי השוויון החברתי בין המינים".

 

ליבנת כהן דן, מנהלת שיווק וקשרי לקוחות במטרופולין: "אנו גאים לקדם נושא בעל משמעות חברתית כה חשובה. עוצמתן של הכרזות שנבחרו בכך שהן מפנות את תשומת ליבנו לשימוש בשפה שממקמת נשים בעמדת נחיתות, בייחוד בכל הקשור לעולם הנהיגה והכביש. מטרופולין מעסיקה עשרות נשים כנהגות אוטובוסים, שעושות עבודה מצוינת ומקבלות הערכה רבה גם מהנוסעים. העסקת נשים במקצועות שעדיין נחשבים כ"גבריים", היא בוודאי דרך אחת לשנות תפיסות ולקדם שוויון".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אורה לוי 04/03/2016 08:35
    הגב לתגובה זו
    ראיתי את הכרזות, עצוב. יש לי את היכולת להסביר למה עצוב וכן-להפיק, עם הסטודנטים והסטודנטיות שלכן כרזות לביטוי השיויון המיגדרי המיוחל. צלצלו: 0504808714
  • 1.
    אייל 03/03/2016 14:44
    הגב לתגובה זו
    אורן ואליהו - אחלה עבודה. אהבתי. שלחו לי קורות חיים ותיק עבודות ל[email protected]
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.