בכאוס של כל נקודות המגע והחשיפה - הנה המודל שיעזור לכם לבנות קשר עם הלקוח
מכונת הכביסה בת ה-20 שלכם התקלקלה. זה הזמן להיזכר בנוסטלגיה איך הסתובבתם בין חנויות החשמל, התקשרתם להתייעץ עם אמא ואבא או חברים, התלבטתם בין גרמנית לאיטלקית, שאלתם את דוד שלכם מהצבא אם יש לו הנחה דרך חבר. בסוף, הגעתם לחנות, ניסיתם קצת להוריד במחיר ורכשתם את מכונת הכביסה המיוחלת. עשיתם טוב כי המכונה החזיקה 20 שנה. בינתיים, מכונות הכביסה השתנו, ואנחנו, הלקוחות, השתנינו ללא היכר.
בעבר הלא כל כך רחוק, אנשי השיווק היו ממפים את נקודות החשיפה והמגע של הלקוח הפוטנציאלי עם המותג. פרסום, חנות, דיוור ישיר, פה לאוזן: אלו היו נקודות החשיפה העיקריות. המטרה של אנשי השיווק הייתה להצליח להעביר את הלקוח מיצירת המודעות ועד להתנסות במוצר והעדפתו. המטרה נותרה בעינה. מה שהשתנה באופן דרמטי היא כמות נקודות החשיפה וגם יחסי הגומלין שלהן האחת עם השניה.
נקודות החשיפה העיקריות היום מונות את אתר האינטרנט, הרשתות החברתיות, אתרי הדירוגים וחוות הדעת, מנועי השוואת המחיר, וכמובן, הפרסום והדיוור הישיר, פה לאוזן, המלצת המכרים, נקודת המכירה וערוצי ההפצה הישנים והטובים.
עבור הלקוח זה תהליך מיידי וזריז, עבור איש השיווק מדובר בפאזל מורכבלא רק שכמות נקודות החשיפה גדלה באופן ניכר, גם האופי של המגע והחשיפה השתנה: נקודות המגע החדשות מתאפיינות במיידיות והדדיות. כלומר, בעודנו עושים חיפוש באינטרנט אחר מחיר של מכונת כביסה, אנו כבר מתחילים לקבל באנרים רלוונטיים של מכשירי חשמל. אנחנו נכנסים לקבוצה בפייסבוק שנותנת חוות דעת על מוצרי חשמל, וכבר מימין קופצת לנו רשת שמבטיחה לנו 5 שנות אחריות יצרן.
עבור הלקוח, תהליך איתור המידע הופך להיות מיידי וזריז. עבור איש השיווק: יש פאזל של אלפי חלקים שצריך להרכיב בכל יום מחדש, כדי ללוות את הלקוח בדרך אל הרכישה וההעדפה. הלכתם לאיבוד? לא רק אתם. פתרון יומי של הפאזל הזה מטריד היום את כל אנשי השיווק והייעוץ הבכירים בכל העולם.
מכון המחקר פורסטר הציע מסגרת חשיבה של שלושה שלבים פשוטים, שבעיקר מסייעת לעשות "סדר בבלאגן":
1. השלב הראשון: לזהות את 2 או 3 קהלי היעד העיקריים מבחינת רווחיות. המטרה, מדגישים בפורסטר, היא לא לרצות את כולם, רק את 2-3 קהלי היעד האלו.
2. השלב השני: שרטוט מפת המסע של הלקוחות האלו אליכם. אל תתמקדו בנקודות החשיפה, אלא במה שמחבר אותם.
3. השלב השלישי: נהלו את המעברים. התמקדו במה שקורה ללקוחות שלכם כשהם עוברים בין נקודות החשיפה השונות.
המודל של פורסטר הוא אחד מהכלים המסייעים לאנשי השיווק להתמודד עם אתגר נקודות החשיפה והמגע, הוא מדגיש את התהליך הדינמי שעוברים הלקוחות היום ומציב את עיקר הפתרון במעבר חלק ותומך בין נקודות החשיפה השונות. כשהלקוח נחשף במגוון דרכים אל המותג, ומקבל מסר אחיד ותומך בתהליך המכירה - אנשי השיווק השיגו את המטרה. שכחתם מה המטרה? התנסות והעדפה. זה לא השתנה.
- האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הכותב, אבי זיתן, הוא מומחה לשיווק ואסטרטגיה
- 1.זן מאסטר 03/09/2015 13:48הגב לתגובה זוכמה אנכרוניזם אפשר להכניס בכ"כ מעט שורות? די עם זה כבר!
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
