אבי זיתן
צילום: יח"צ
טור

בכאוס של כל נקודות המגע והחשיפה - הנה המודל שיעזור לכם לבנות קשר עם הלקוח

אבי זיתן מונה את שלל נקודות החשיפה והמגע עם הלקוח ומנסה לעשות "סדר בבלאגן" באמצעות מודל שימושי בן 3 שלבים של מכון המחקר פורסטר
אבי זיתן | (1)
נושאים בכתבה אבי זיתן

מכונת הכביסה בת ה-20 שלכם התקלקלה. זה הזמן להיזכר בנוסטלגיה איך הסתובבתם בין חנויות החשמל, התקשרתם להתייעץ עם אמא ואבא או חברים, התלבטתם בין גרמנית לאיטלקית, שאלתם את דוד שלכם מהצבא אם יש לו הנחה דרך חבר. בסוף, הגעתם לחנות, ניסיתם קצת להוריד במחיר ורכשתם את מכונת הכביסה המיוחלת. עשיתם טוב כי המכונה החזיקה 20  שנה. בינתיים, מכונות הכביסה השתנו, ואנחנו, הלקוחות, השתנינו ללא היכר.

בעבר הלא כל כך רחוק, אנשי השיווק היו ממפים את נקודות החשיפה והמגע של הלקוח הפוטנציאלי עם המותג. פרסום, חנות, דיוור ישיר, פה לאוזן: אלו היו נקודות החשיפה העיקריות. המטרה של אנשי השיווק הייתה להצליח להעביר את הלקוח מיצירת המודעות ועד להתנסות במוצר והעדפתו. המטרה נותרה בעינה. מה שהשתנה באופן דרמטי היא כמות נקודות החשיפה וגם יחסי הגומלין שלהן האחת עם השניה.

נקודות החשיפה העיקריות היום מונות את אתר האינטרנט, הרשתות החברתיות, אתרי הדירוגים וחוות הדעת, מנועי השוואת המחיר, וכמובן, הפרסום והדיוור הישיר, פה לאוזן, המלצת המכרים, נקודת המכירה וערוצי ההפצה הישנים והטובים.

עבור הלקוח זה תהליך מיידי וזריז, עבור איש השיווק מדובר בפאזל מורכב

לא רק שכמות נקודות החשיפה גדלה באופן ניכר, גם האופי של המגע והחשיפה השתנה: נקודות המגע החדשות מתאפיינות במיידיות והדדיות. כלומר, בעודנו עושים חיפוש באינטרנט אחר מחיר של מכונת כביסה, אנו כבר מתחילים לקבל באנרים רלוונטיים של מכשירי חשמל. אנחנו נכנסים לקבוצה בפייסבוק שנותנת חוות דעת על מוצרי חשמל, וכבר מימין קופצת לנו רשת שמבטיחה לנו 5 שנות אחריות יצרן.

עבור הלקוח, תהליך איתור המידע הופך להיות מיידי וזריז. עבור איש השיווק: יש פאזל של אלפי חלקים שצריך להרכיב בכל יום מחדש, כדי ללוות את הלקוח בדרך אל הרכישה וההעדפה. הלכתם לאיבוד? לא רק אתם. פתרון יומי של הפאזל הזה מטריד היום את כל אנשי השיווק והייעוץ הבכירים בכל העולם.

מכון המחקר פורסטר הציע מסגרת חשיבה של שלושה שלבים פשוטים, שבעיקר מסייעת לעשות "סדר בבלאגן":

1. השלב הראשון: לזהות את 2 או 3 קהלי היעד העיקריים מבחינת רווחיות. המטרה, מדגישים בפורסטר, היא לא לרצות את כולם, רק את 2-3 קהלי היעד האלו.

2. השלב השני: שרטוט מפת המסע של הלקוחות האלו אליכם. אל תתמקדו בנקודות החשיפה, אלא במה שמחבר אותם.

3. השלב השלישי: נהלו את המעברים. התמקדו במה שקורה ללקוחות שלכם כשהם עוברים בין נקודות החשיפה השונות.

המודל של פורסטר הוא אחד מהכלים המסייעים לאנשי השיווק להתמודד עם אתגר נקודות החשיפה והמגע, הוא מדגיש את התהליך הדינמי שעוברים הלקוחות היום ומציב את עיקר הפתרון במעבר חלק ותומך בין נקודות החשיפה השונות. כשהלקוח נחשף במגוון דרכים אל המותג, ומקבל מסר אחיד ותומך בתהליך המכירה - אנשי השיווק השיגו את המטרה. שכחתם מה המטרה? התנסות והעדפה. זה לא השתנה. 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הכותב, אבי זיתן, הוא מומחה לשיווק ואסטרטגיה

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    זן מאסטר 03/09/2015 13:48
    הגב לתגובה זו
    כמה אנכרוניזם אפשר להכניס בכ"כ מעט שורות? די עם זה כבר!
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.