הפגנת ערוץ 10
צילום: אלכסנדר כץ

יממה לדד-ליין: כ-200 איש חוסמים את צומת עזריאלי - "לא לסגור את ערוץ 10"

(עדכון) עפ"י סקר TNS, כ-61% מהנשאלים מעריכים שרה"מ רוצה בסגירת ערוץ 10 בשל התחקירים ששידר * לאייס נודע כי תיא תקשורת הודיעה לרשות ה-2 על רצונה להשקיע בערוץ, וביקשה פרטים על אפשרות לקבל רישיון
אלכסנדר כץ | (4)

(עדכון, 18:08) פחות מיום וחצי לפני פקיעת הזיכיון של ערוץ 10, וההנהלה והעובדים מעלים הילוך במאבק שהם מנהלים נגד ראש הממשלה נתניהו, שלדבריהם אינו פועל להצלת הערוץ. בשעה זו מפגינים כ-250 מפגינים, עובדי הערוץ ותומכיהם בצומת עזריאלי וחוסמים אותה במחאה על הכוונות לסגירת ערוץ 10. על השלטים אותם מניפים המפגינים נכתב: "רשיון או בזיון", "נלחמים על הפרנסה, מחזקים את העיתונות, מצילים את ערוץ 10", ו"לא נותנים תירוץ, לסגור את הערוץ".

בהודעה שפרסם מוקדם יותר היום ארגון העיתונאים נכתב כי "רגע האמת של עמיתינו מ'חדשות 10' הגיע. מחר בחצות ייסגר ערוץ 10 והם כולם ייזרקו למעגל האבטלה, וערב הבחירות ייסגר כלי תקשורת חשוב בישראל".

עוד נכתב כי "בדיוק בשביל דברים כאלה בחרנו להתאגד: אסור לנו לשתוק לנוכח סגירת כלי תקשורת. אסור לנו להפקיר את חברינו בשעתם הקשה... זה רגע האמת, ועלינו להיות מאוחדים למען המטרה".

בתוך כך, בסקר שערך מכון הסקרים TNS עבור ערוץ 10, עולה כי ל-60% יפריע ויפריע מאד אם ערוץ 10 יפסיק לגמרי את שידוריו. מאידך, ל-21% לא יפריע וכלל לא יפריע. התוצאות הן בקרב 500 משיבים בגילאים 18-65, בסקר שנערך אתמול.

עוד עולה מן הסקר כי כמעט 61% אוהבים ומאד אוהבים את הערוץ, מול 8% שלא כל כך אוהבים, וכלל לא אוהבים. ל-58% מהנשאלים ערוץ 10 ו'חדשות 10' מסקרים ומקדמים נושאים שחשובים להם כאזרחים, מול כ-11% שטוענים שהסיקור הוא במידה מעטה וכלל לא.

נתון מעניין עולה מהשאלה "האם לדעת ראש הממשלה נתניהו מעוניין או לא מעוניין לסגור את ערוץ 10? לטענת 42.8% אנו בחיוב, בעוד 22.4% טענו שהוא אינו מעוניין בסגירת הערוץ. 61.1% מהנשאלים מאמינים כי הסיבה שבגללה נתניהו מעוניין לסגור את הערוץ, נעוצה בתחקירים שהערוץ פרסם, ואילו 28.1% חושבים כי הסיבה היא אי תשלום חובות הערוץ.

אתמול: פגישה בין הנהלת ערוץ 10 לתיא תקשורת

בתוך כך, המגעים בין ערוץ 10 לתיא תקשורת להכנסתה כמשקיע בערוץ, עולים שלב. אתמול התקיימה פגישה בהשתתפות מנכ"ל תיא תקשורת יואב פרץ , הבעלים עמי גניגר, מנכ"ל ערוץ 10 יוסי ורשבסקי, והיועצים המשפטיים. בפגישה הציג ערוץ 10 מצגות על מצבו הכלכלי.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

היום אחר הצהריים הודיע מנכ"ל תיא להנהלת ערוץ 10 כי על פניו הבדיקות השביעו רצון. "תיא תקשורת ואולפני הרצליה מעוניינים, בכפוף לקבלת כל האישורים הנדרשים כדין, להעמיד את המימון הנדרש להבטחת המשך פעילותו של ערוץ 10 בהתאם לתנאים שייקבעו במסגרת ההליך המתבצע בימים אלה", כתב פרץ לוורשבסקי.

במקביל, פנתה תיא במכתב לרשות השנייה בו הודעה כי החברה מעוניינת להשקיע בערוץ, וביקשה לקבל פרטים על אפשרות לקבל רישיון להפעלת הערוץ. הערכה היא כי 'תיא' כבר מוכנה לחתום על הסכם הבנות, לאחר שדירקטוריון החברה אישר להנהלה להמשיך במגעים.

ואולם, לא נראה כי הכניסה של תיא לערוץ 10 תעבור חלק. במסגרת המגעים כבר הובהר כי כניסה כזו, אם תתבצע, תעשה אך ורק שערוץ 10 יקבל רישיון, ואולם זה בדיוק אבן הנגף בפניה עומד הערוץ, שלא מקבל רישיון למרות שהשיג 36 מיליון שקלים עבור חובותיו לרשות השנייה. תנאי נוסף שהעבמידה תיא תקשורת הוא בדיקות נוספות שהחברה צריכה לבצע, למשל בדיקת נאותות ועוד.

איגוד השיווק לנתניהו: הצרכן ייפגע בלי תחרות

בתוך כך, איגוד השיווק הישראלי נרתם אף הוא למאמצים להשארת ערוץ 10 באוויר. היום (יום ג') העביר האיגוד פנייה לראש הממשלה בה הוא קורא למציאת פתרון מיידי להמשך פעילותו של ערוץ 10, יממה טרם החשכתו.

לדברי האיגוד: "המשך קיומו של ערוץ 10 הוא בעל חשיבות לאומית, והחשכתו תפגע פגיעה אנושה בתחרות החופשית בטלוויזיה המסחרית ובתקשורת הישראלית כולה . 24 שעות לפני החשכת הערוץ אנו קוראים לך למצוא פתרון דחוף, ללא השהיות נוספות, אשר יבטיח את המשך פעילותו של הערוץ. שתיקתך המתמשכת בנושא זה - רועמת באוזנינו".

עוד מוסיף האיגוד: "לא נוכל להגזים בנזק העצום שעלול להיגרם לתעשייה שלמה אם ערוץ 10 ייסגר, חלילה. בצד אובדן משרות רבות בענף, ומשבר עמוק בשוק התוכן וההפקות, הרי שלגבי המפרסמים בטלוויזיה, תהיה החשכת ערוץ 10 בבחינת נסיגה רבת שנים, חזרה לימי המונופול של ערוץ ברודקאסט אחד, והעדר תחרות. להעדר תחרות תהיה השפעה מידית על עליית מחירי הפרסום. רק החברות הגדולות תוכלנה לאפשר לעצמן לפרסם בטלוויזיה, והדבר יביא להחלשת העסקים הבינוניים והקטנים. מהעדר תחרות נפגע קודם כל ולפני כולם - הצרכן הישראלי".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אודי 31/12/2014 08:55
    הגב לתגובה זו
    חוץ מזה כשסגרו את ערוץ 7 איפה היו כל היפיי נפש? כולל ציפי ליבני
  • 3.
    שלמה 30/12/2014 18:27
    הגב לתגובה זו
    אף אחד לא מאמין לכם. את ישראל היום מותר לסגור וערוץ 10 לא ?
  • 2.
    סקר שקרי כיסוי מגמתי. הפגנת "ענק"? חחחחה (ל"ת)
    וצדק לכל 30/12/2014 17:52
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ולד 30/12/2014 16:54
    הגב לתגובה זו
    יש קרבה לישראל כץ
הפטריוטים, ערוץ 14. קרדיט: אתר C14הפטריוטים, ערוץ 14. קרדיט: אתר C14
רייטינג

האם הפטריוטים היא התכנית היציבה ביותר בטלווזיה?

התחרות העזה בין מהדורות החדשות, הן מבחינת רייטינג והן מבחינת השקפת עולם ממשיכה להתבטא במשך כל רצועות היום; בפריים טיים הצפייה היתה יחסית מאוזנת

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 17% רייטינג ו-442 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 8.5% רייטינג ו-253 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.9% רייטינג ו-114 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 107 אלף צופים ו-4% רייטינג.


פריים טיים 

תחרות בפריים טיים זה תמיד טוב, ואמש התחרות היתה יחסית מאוזנת, אם כי "נוטוק" של רועי עידן שמשודרת בקשת היתה בראש עם רייטינג של 12.9% רייטינג ו-337 אלף צופים, אבל הפער בינה ובין אלו שאחריה לא היה גדול, כפי שקורה בשידורי ריאליטי גדולים, ואחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים" שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, שהונחתה אתמול על ידי יותם זמרי, ועמדה על 8.2% רייטינג עם 233 אלף צופים. במקום השלישי היתה "משחקי השף" ריאליטי אוכל של רשת, שעמד על 8% רייטינג ו-213 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד הציבורי, ועמד על 6.7% רייטינג ו-162 אלף צופים.

תכניות הבוקר והצהריים

מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 4.6% ו-100 אלף צופים, במקום השני חלקו ערוץ 13 ורשת, כשמהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עמדה על 2.6% רייטינג ו-48 אלף צופים ואילו העולם הבוקר הייתה עם רייטינג דומה  ו-50 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, ומשדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.5% ו-60 אלף צופים, ואילו אחריו היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.8% רייטינג ו-37 אלף צופים. "על הבוקר" של ערוץ 14 היה אחרון עם 1.1% רייטינג, ו-28 אלף צופים.

בצהריים, האולפן הפתוח של עם בועז גולן היה בראש, עם 2.8% רייטינג ו-58 אלף צופים, אחריו היה 14 בצהריים של חדשות 12, שעמדה על 2.7% ו-66 אלף צופים, אחריה היה , ואת הרשימה סגרה רשת עם "הדוח היומי" שהיה עם 1.7% רייטינג ו-36 אלף צופים בלבד.

גמר האח הגדול, מתוך השידור ברשת 13גמר האח הגדול, מתוך השידור ברשת 13

5 עובדות על איך מודדים את הרייטינג וכמה הוא שווה לערוצי החדשות

הרפורמה של שר התקשורת שלמה קרעי למדידת הרייטינג נמצאת הרבה בכותרות ומרעישה בעיקר את העיתונאים ואנשי הברנז'ה. אז מה המשמעות של מדידת הרייטינג? כמה כסף הרייטינג שווה לערוצי הטלוויזיה? מה הבעייתיות בשיטה הנוכחית ומה מתכנן קרעי? 5 עובדות על שיטת הרייטינג בישראל.

הדס ברטל |


מדי יום אנחנו מביאים בפניכם את נתוני הרייטינג. כולנו יודעים להבין מי מקום ראשון מי שני, מי לשמאל מי לימין, את מי אנחנו מעדיפים ואת מי לא. אבל איך מדידת הרייטינג עובדת, איך נקבעים המספרים שכל ערוץ חי על פיהם, צובר כוח מהם ומרוויח בעקבותיהם עשרות מיליוני שקלים? מדד הרייטינג מכיל בתוכו הרבה מאוד כוח ויכולת השפעה ולא פלא ששר התקשורת, שלמה קרעי, שם לעצמו למטרה לקדם חקיקה שתשנה את שיטת המדידה. אך לפי מבקריו, הרפורמה שלו באה להיטיב עם הערוצים שנוטים פחות לבקר את הממשלה ובעצם לקחת שיטה פגומה ובמקומה לשים שיטה מוטית. אז למה מדידת הרייטינג חשובה? הנה 5 עובדות על מדידת הרייטינג שינסו לענות על כך:

1 # איך בכלל נמדד הרייטינג בישראל

בישראל מופעלת מערכת מדידת הרייטינג על ידי "ועדת המדרוג", גוף המייצג את הערוצים, המפרסמים וחברות המדיה. המדידה מתבצעת באמצעות "מד רייטינג" או כפי שאנחנו מכירים בשמו הלועזי, הפיפל מיטר (People meter) והוא מותקן בכ-700 עד 800 מאות בתי אב בישראל המייצגים את כלל האוכלוסייה. המכשיר מזהה באיזה ערוץ צופים בכל רגע, ונתוני הצפייה נשלחים למרכז איסוף בזמן אמת שמפלחים את הנתונים ומפרסמים אותם מדי יום. הנתונים שנאספים משמשים להסקת תמונת צפייה כוללת: כלומר, מה אחוז הצופים בכלל האוכלוסייה שצפו בתוכנית מסוימת. חשוב להבין שמדובר במדגם סטטיסטי בלבד, ולכן תמיד יש טווח סטייה, גם אם קטן יחסית.

2 # איך נקבע הרייטינג ולמה המספרים לא תמיד אומרים הכול

הרייטינג נמדד באחוזים מתוך כלל משקי הבית בישראל. עם זאת, יש הבדל בין מספר הצופים בפועל לבין שיעור הצפייה היחסי. ייתכן מצב שבו ערוץ יקבל רייטינג גבוה יותר מערוץ אחר, אבל בפועל יהיו לו פחות צופים, אם סך הצפייה באותו ערב קטן יותר. כלומר, המדידה מתייחסת לשיעור מתוך כלל הצפייה באותו זמן, ולא למספר מוחלט של אנשים. ישנה גם ביקורת על כך שכמה מאות בתי אב בישראל לא יכולים לייצג את כלל הציבור, שכן מספיק צופה אחד כדי להקפיץ את הרייטינג של ערוץ מסוים. המדידה גם לא מתייחסת בכלל לצופי הטלוויזיה במגזר הערבי, אלא מפלחת רק צופים יהודים. כמו כן באפשרותם של אותם בתי אב לא להפעיל את ה-people meter בזמן הצפייה וכך היא לא מדווחת לוועדת המידרוג. סוגיה קריטית נוספת היא שהמד לא בודק צפייה בשירותי סטרימינג ו-VOD.

3 # רפורמת הרייטינג של השר שלמה קרעי

שר התקשורת, שלמה קרעי, מקדם רפורמה מקיפה במדידת הרייטינג, שלדבריו נועדה להגביר את השקיפות ולשבור את המונופול של ועדת המדרוג. בפועל היא תבטל את ועדת המידרוג ותעביר לשר התקשורת את היכולת לקבוע את הרייטינג של הערוצים, מה שישים בידיו כוח עצום. הרעיון המרכזי הוא לאפשר כולל מדידה דיגיטלית של צפייה בסטרימינג ובצפייה נדחית (VOD).
קרעי טוען שהוא בא להגביר את האמינות אך מצד שני רבים בתחום חשובים שאין מקום להתערבות פוליטת במדידת הרייטינג במיוחד כאשר לפוליטיקאים יש מה להרוויח מדיווח אוהד, וערוצי הטלוויזיה חוששים מהשלכות על חלוקת תקציבי הפרסום אם יהיו כמה מקורות נתונים שונים.

חדשות היום בערוץ 12, קרדיט: מתוך השידור החי
חדשות היום בערוץ 12 - קרדיט: מתוך השידור החי