"לא נגמר מתכניות ריקודים או בישול; הדרך לספר סיפור צריכה להיות חדשה"
3 שעות אחרי האזעקה בבוקרו של יום רביעי השבוע, לודוביק אטאל מחכה נינוח בלובי של מלון דיוויד אינטרקונטיננטל, לקראת תחרות formagination שבה ישפוט. לידו יושב אורח אחר המתעדכן באפליקציית צבע אדום ומדווח על אזעקות בדרום. אטל, מנהל הפיתוח של חברת ההפקות של הערוץ המסחרי הגדול בצרפת TF1, הגיע לוועידת MAD לשיווק, פרסום, דיגיטל ותקשורת של גלובס. כמי שמכיר טוב את העיר (אחותו גרה בתל אביב), הוא לא ראה סיבה לחשוש מלהגיע גם השבוע.
אטל אחראי על רכש התוכן עבור חברת ההפקות של TF1, שרכשה והפיקה את רוקדים עם כוכבים, סלבריטי ספלאש, וכן על הפיתוח הפנימי בערוץ. formagination ואנשיו פיתחו, יחד עם ארמוזה פורמטס, פורמטים כמו בחזרה לדייט של מיכל ינאי ורוני קובן.
לשאלה איזו פורמטים החברה שלו מחפשת, הוא עונה כי המטרה היא גם לפתח פורמטים, ולא רק לרכוש אותם. בכל מקרה, מדובר על "פורמט שיענה על צרכי הערוץ שלנו: פריים טיים עם אלמנטים סלולאריים. מה שעבד מעולה אצלנו בשנה שעברה זה פורמטים גדולים כמו 'רוקדים עם כוכבים' ו-The voice. אנחנו מחפשים פורמט מבוסס סטודיו, שיש בו סיפור שיחזיק 10 או 12 שבועות, עם אלמנטים ויזואליים חזקים. אנחנו מחפשים את הטוויסט".
-מה זה בדיוק הטוויסט הזה?
תראי את 'סלברטי ספלאש' למשל - פורמט של הרבה טאלנטים עם שינוי. אני לא חושב שהדבר החדש הוא תחום חדש לגמרי. הטוויסט מגיע מדרך חדשה לספר את הסיפור. אני חושב ששיתוף הפעולה עם ארמוזה מביא אותנו למצוא תכניות כאלה.
- נטפליקס חותמת על הסכם היסטורי עם רשת TF1 הצרפתית לשידור טלוויזיה מסורתית
- 'החופשה המושלמת' תופק ע"י ערוץ NT1 הצרפתי - ותהיה גם גיחה לישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אטל מדבר על שיתוף הפעולה המתקיים כבר 3 שנים בין TF1 לבין 'ארמוזה פורמטס', לפיתוח תוכן משותף. במסגרת עבודת הפיתוח, ארמוזה ו-TF1 מפתחים יחד רעיונות לתכניות טלוויזיה בצוותים קריאטיביים משותפים.
-לא נמאס כבר מתכניות שירה או בישול?
ממש לא. אי אפשר להגיד שנגמר לנו מתכניות ריקודים או בישול או שירה. אני לא חושב שהנושאים האלה מוצו. אני חושב שהדרך לספר את הסיפור בהן צריכה להיות חדשה. הדרך שקיימת עכשיו קצת מיושנת. אם נראה משהו כמו The voice - אז תודה, כבר יש לנו את זה. אם לא מביאים טוויסט לאופן שבו מספרים את הסיפור, זה עדיין אותו דבר.
-אבל מה זה בדיוק הטוויסט?
למשל, I can do that של ארמוזה מביא את הטוויסט - סלברטיז לומדים מאנשים לא מפורסמים. הטוויסט הוא הדרך החדשה לספר את הנרטיב.
-ישראל מאד חזקה בשוק הפורמטים בשנים האחרונות. האם המצב הפוליטי והמלחמה ישנו את המצב?
ישראל עדיין בטופ של המדינות שמוכרות פורמטים, וכולם יודעים שבתחום הדרמה - יש פה כישרונות גדולים. בתחום הפורמטים הלא מתוסרטים, זה קורה בשנתיים-שלוש האחרונות, לרוכשים בינ"ל יש בה עניין גדול. עד לפני שנתיים-שלוש הפורמטים הלא-מתוסרטים מישראל, היו בעלי זווית פסיכולוגית שפחות מעניינת את השוק האירופאי, אבל מאז הפורמטים הם יותר של בידור בינ"ל.
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- איך עדן חסון גדל מהכנסות קטנות למיליוני שקלים בשנה?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?
-אבל כשאתה מגיע לוועידה כזאת בתקופת מלחמה, זה לא גורם לך לחשוש לפורמטים ישראלים יהיו סחורה פחות מבוקשת באירופה?
כלל וכלל לא. זה בכלל לא קשור. כשאנחנו באים לפה, אנחנו מסתכלים על ישראל כעל מדינה קריאטיבית, ולא על הנושא הפוליטי.
-חששת לבוא?
לא. באופן אישי ממש לא, כי אני מכיר את המדינה.
-קולגות ביטלו, חששו?
ברור. אתה נוסע למדינה במלחמה ויש סיכון, אבל המטרה המקצועית שלי היא למצוא את הרעיונות הטובים לקבוצה שלי, ובשביל זה אני בא.
-דיברת על האלמנט הסלולרי - אתה יכול להרחיב?
מה שעשו בהכוכב הבא מאד מעניין. לא קנינו את זה כי יש לנו את The voice, אבל היכולת לשלב תוכן טלוויזיוני עם פעילות סלולרית, היא משהו שאנחנו הולכים אליו.
-אז איך מושכים את הצופים להיות מעורבים ופעילים סלולרית?
חשוב לציין שהתוכן בטלוויזיה הוא הכי חשוב. חייבים להמשיך לספר את הסיפור הכי טוב שאפשר. מבחינת הטכנולוגיה, מה שחשוב זה שהצופים לוקחים חלק בתכנית, לא רק בהצבעות ובסמסים כמו פעם, עכשיו הם יוצרים מה שהם יראו על המסך, וזה הדבר החדש.
-זה לא מסוכן? אולי הצופים ישפיעו כך על הנרטיב שהסיפור הטוב ייפגע?
הצופים לא מנהלים את הסיפור, אלא יוצרי התכנית. הם אלה שעורכים את החומר שהצופים יצרו.
-אלו תוכניות ישראליות אהבת בתקופה האחרונה?
'הכוכב הבא' ובום של 'קשת', מחוברים ומחוברות, חטופים, בני ערובה, תא גורדין וחברות.
-מה מאפיין פורמטים ישראלים בעיניך?
בתחום המתוסרט - זה קונספט דרמטי חזק וסיפור מסופר בדרך מתוחכמת ופסיכולוגית, ודמויות מאד עמוקות, כמו 'חטופים' למשל. בפורמטים הלא מתוסרטים - כל פורמט חדש בא עם זווית חדשה וקונספט עמוק של איך לספר את הסיפור. 'מחוברים/מחוברות' למשל שינה את הדרך שבה מספרים את הסיפור היומיומי של אנשים בעזרת היומן הדיגיטלי. מאז נולדו לו המון צאצאים בשוק וחיקויים. גם העריכה הייתה חדשה. בקרוב אהבה למשל - לקח מזה הרבה.
-מה אתה יכול לספר על הפורמט החדש שאתם מפתחים עם 'ארמוזה פורמטס'?
אני לא יכול לספר כמעט כלום. אנחנו עובדים עליו כמה חודשים. הפרויקט הזה הוא ענקי, לא מתוסרט מתחום הבידור. אנחנו מפיקים טריילר ואנחנו מתכוונים למכור אותו בצרפת קודם כל, ואז בעולם. בראש הצוות הקריאטיבי עומדים עמוס נוימן ונחמה כהן מ'ארמוזה'. אנחנו עובדים עליו במקביל בפריז ובתל אביב וביחד, בעזרת סקייפ וכו'. על התוכן אני לא יכול להגיד כלום, רק שזה מאד חדשני ומבוסס על טכנולוגיה. אבל יותר מהטכנולוגיה, זה פורמט בידורי, והטכנולוגיה היא רק הדרך לספר את הסיפור. בעוד כחודש נצלם את הטריילר.
******
ויש גם מנצח: שי ברמלי זכה בתחרות ב- formagination
תחרות הפורמטים formagination מיסודה של 'ארמוזה פורמטס', הכריזה על שי ברמלי כזוכה בתחרות לשנה זו, לאחר שניצח את 5 הפורמטים שעלו לגמר - לשלב הפיצ'יניג. מעל 130 הצעות הוגשו לתחרות.
ברמלי הציג את הפורמט Family Drop - שעשועון אולפן בו המשתתף נדרש להשליך את בני משפחתו התלויים מהתקרה בתוך מתקנים עגולים (ובטוחים) על לוח משחק משובץ. בכל משבצת מספר המסמל סכום כסף ועל המתמודד להפיל את בני משפחתו על המשבצות, על מנת לזכות בסכומים אלו.
ברמלי יזכה בחוזה פיתוח והפצה ב'ארמוזה פורמטס' ובתקציב של 50 אלף דולר, שנועד לאפשר הפקת פיילוט בעל פוטניציאל ממשי להפצה בינ"ל.
הפרס השני הוענק לאודליה יקיר על הצגת הפורמט Marry me now! המלווה נשים שנמאס להן לחכות שבן זוגן יציע להן נישואין לאחר שנות זוגיות רבות. כוכבות התכנית מחליטות לעשות את הצעד בעצמן ומתכננות הצעות נישואין מקוריות, כשעל החתן המיועד והמופתע להשיב אל מול המצלמות ואם תשובתו חיובית - להתחתן למחרת. יקיר זכתה במלגה לסמינר הטלוויזיה הבינ"ל ENTERTAINMENT MASTER CLASS.
פרס חביב הקהל ניתן לרודריגו גונזלס שהציג את הפורמטTHE SUMMER OF MY LIFE המפגיש בני נוער הסובלים מבעיות שונות, כמו למשל לא מקובלים, קשיים בלימודים, משבר משפחתי ועוד, עם סלב שמגיע מרקע דומה, ומסייע להם לצאת מהמשבר במסגרת מחנה קיץ. גונזלס זכה בכרטיס כניסה לשוק הטלוויזיה MIPCOM שיתקיים באוקטובר השנה.

אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
הרייטינג של מהדורות החדשות כמעט ואינו משתנה במהלך השבוע. חדשות 12 של קשת תמיד במקום הראשון ולרוב גם הרייטינג וגם כמות הצופים היא פי שתיים מהמתחרות שלה, אבל אתמול למעט השידור הציבורי, חדשות 14, עם 6.7% רייטינג ו-165 היו לבדם עם יותר ממחצית הצופים של קשת, וזו בשורה אמיתית. אחריהם, בהפרש לא גדול, היו חדשות 13 עם רייטינג של 5.6% ו-142 צופים. להבדיל, חדשות התאגיד הציבורי ממשיכות לאבד צופים והשאלה לגבי הנחיצות שלו רלבנטית מתמיד, לאור 2.1% ו-52 אלף צופים בלבד. אם עד כה מהדורת כאן11 נאבקה על להישאר במסגרת של מאה אלף צופים, אנחנו רואים ירידה דרמטית ובמסגרתה המספרים הולכים ומתקרבים לשידורי נישה, כמו ערוץ 9.
בפריים טיים, גם השקת המותג האהוב של קשת, "מאסטר שף", לא מצליחה להדיח את הלהיט של רשת, "האח הגדול". "מאסטר שף" היתה עם 13.9% בלבד ו-353 אלף צופים, בעוד ש-"האח הגדול" נותר בראש, יהיו המתחרים אשר יהיו, ועמד על 17.3% רייטינג ו-416 אלף צופים. בערוץ 14, “הפטריוטים” יציבה וחזקה, עם קהל צופים נאמן ו-6.6% רייטינג ו-159 אלף צופים. לעומתם, טאבו של כאן11עם חנוך דאום עסקה בהתמודדות עם אנורקסיה, אך הרייטינג היה נמוך, עם 2.7% בלבד ו-64 אלף צופים.
בוקר, אמצע היום ולייט נייט
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.4% ו-87 אלף צופים, במקום השני היתה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-39 אלף צופים, ובמרחק לא רב היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 1.6% רייטינג ו-30 אלף צופים.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה יואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.4% ו-64 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-74 אלף צופים, ואחריהן מאחור נמצא המשדר של ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1% בלבד
ו-25 אלף צופים בלבד.
- תכנית הפרשנות של "האח הגדול" מתקרבת למספר הצופים של חדשות 12
- הריאליטי תמיד מנצח: חתונה ממבט שני בראש הפריים טיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כאמור, קשת מובילה במהלך היום כולו, ו-“חמש עם רפי רשף” רושמת 6.5% רייטינג ו-169 אלף צופים, הרבה מעל ערוץ 14, עם "17 עם דנה ורון" שעמד על 2.9% ו-59 אלף צופים. את הרשימה סגר "שיחת היום" של רשת עם 2.4% ו-52 אלף צופים. “שש עם” מטפסת ל-6.5% ו-179 אלף, "ריקלין ושות" של ערוץ 14 אחריו עם 3.8% ו-99 אלף צופים ואילו שוב רשת אחרונה במשדרי החדשות, עם "חדשות שש" שזכתה ל-2.5% רייטינג בלבד ו-50 אלף צופים.