עיוור כלב נחיה נכות
צילום: Getty images Israel

לא רואה ממטר: לא תאמינו את מי רשות השידור הטרידה - כדי שישלם אגרה

ביהמ"ש דרש מהרשות לבטל דרישות אגרה מעיוור? אז מה - הרשות המשיכה בשלה * מבקר המדינה: "היא הטרידה אדם נכה ועיוור". הרשות: "שונו נהלים" * בשנת 2013 הוגשו נגד הרשות 407 תלונות, 54.7% מהן נמצאו מוצדקות
אלכסנדר כץ | (4)

רשות השידור נאלצה לפצות עיוור לאחר שדרשה ממנו במשך תקופה ארוכה, תוך שהיא מטרידה אותו, לשלם אגרת טלוויזיה ואיימה עליו בנקיטת הליכי גבייה נגדו. כך עולה מהדוח שנתי ה-40 של נציב תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה, שהוגש היום (יום ג') על ידי המבקר השופט בדימוס יוסף חיים שפירא, ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין.

על פי הדוח, עולה כי נגד רשות השידור התקבלו ב-2013 לא פחות מ-407 תלונות, מקום חמישי בקרב הגופים הציבוריים נגדם הוגשו תלונות, ו-54.7% נמצאו מוצדקות.

על פי התלונה, מדובר באדם בעל נכות קשה שכבר עתר לבית המשפט בטענה כי בשל מצבו הבריאותי, הוא אינו חייב לשלם אגרת טלוויזיה. למרות זאת, רשות השידור המשיכה לשלוח לו דרישות לתשלום אגרה שנתית ואף שולחת לו התראות לפני נקיטת הליכי גבייה.

למרות החלטת בית משפט השלום בתל אביב בשנת 2009 כי הוא אינו צריך לשלם אגרת טלוויזיה, ולאחר שהאיש ובאי כוחו הודיעו על כך לרשות שידור באמצעות מספר רב של מכתבים, הרשות המשיכה לדרוש ממנו תשלום ולשלוח לו התראות.

האיש אף טען בתלונתו לנציב כי במשך השנים עשתה הרשות שימוש ב-3 משרדי עורכי דין כדי לדרוש ממנו תשלום. הראשון דרש ממנו תשלום עבור השנים 2002 עד 2006 ואף הגיש נגדו תביעה ב-2007. בינואר 2009 הגיש האיש מסמכים רפואיים המעידים על עיוורונו. כעבור מספר חודשים, לאחר שהרשות לא הגיבה על הדברים בבית המשפט, קבע השופט כי "נדחית התביעה (של רשות השידור, א"כ) ללא צו הוצאות".

ולמרות זאת, המשיכה רשות השידור לדרוש ממנו תשלום אגרת טלוויזיה, באמצעות משרדי עורכי דין שדרשו אף תשלום שכר טרחה, למרות שהאיש ובאי כוחות פנו מספר רב של פעמים לרשות כדי להזכיר לה על החלטת בית המשפט.

בדצמבר 2011 נראה היה כי ברשות מתחילים להתעשת, ואולם - לא צריך להגזים, האיש המשיך לסבול מהטרדות: הרשות אמנם ביטלה את חובו של האיש לשנים 2004 עד 2012, ואולם משנה זו היא דרשה ממנו להמציא לה תעודת עיוור, הגם שהציג בפניה ובפני בית המשפט הוכחות רפואיות למצבו. רק בעקבות התערבות הנציבות, קבעה הרשות בחודש יולי 2012 כי המתלונן זכאי לפטור מאגרה גם לעתיד לבוא.

נציב תלונות הציבור, המבקש שפירא, ביקר קשות את התנהלות הרשות, כשקבע כי "לא זו בלבד שהרשות לא פעלה בהתאם לאמור, אלא שלאחר מתן פסק הדין היא אף נקטה צעדי אכיפה חמורים יותר נגד המתלונן בכך ששלחה לו באמצעות 2 משחרדי עורכי דין עשרות דרישות תשלום והתראות".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

לדבריו, "הרשות התעלמה מפסק דין מחייב של בית המשפט והמשיכה במשך שנים להטריד את התלונן, אדם נכה ועיוור". בשל כך, קבע השופט בדימוס שפירה כי על הרשות לפצות את האיש ב-5,000 שקלים. הרשות שילמה את הפיצוי.

מרשות השידור נמסר: "סמנכ"ל הגבייה בפועל יואב אשכנזי מסר כי עקב תלונת הלקוח התקבלה החלטה ברשות בהסתמך על המלצת מבקר המדינה ובכפוף לחוות דעת משפטית, להעניק פטור מאגרת הטלוויזיה לכל עיוור ללא קשר לגילו. בהתאם לכך שונו נהלי האגף והעובדים תודרכו בהתאם למדיניות החדשה. רשות השידור, כגוף ציבורי, תמשיך לפעול ככל שניתן, על מנת להקל על אוכלוסיית העיוורים בחברה הישראלית".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    להקדים את סגירת רשות השידור!!! (ל"ת)
    א 29/06/2014 09:40
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מיכאל 25/06/2014 21:58
    הגב לתגובה זו
    בקרוב בעזרת השם אתם מובטלים
  • 2.
    שיתחילו לחייב את המנכל לשלם מהכיס שלו ואז לסג (ל"ת)
    תום 25/06/2014 11:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אחד, לא עיוור 24/06/2014 22:11
    הגב לתגובה זו
    בקרוב לא תהיה לכם עבודה ולא תוכלו להטריד אף אחד. אתם חבורת זבל אמיתית והמחלקה שלכם צריכה למות בייסורים על כל הסבל שגרמתם במשך שנים לאלפי אנשים תמימים ! הלוואי שתסבלו כל חייכם כמו שאחרים סבלו בגללכם !!
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.