פרסומת עיתון הארץ
צילום: צילום מסך
TV

סערת סרטון הסקס של 'הארץ': הפרסומאים מבקרים, העיתונאים תוקפים

הפרסומאים טוענים כי מדובר בפרובוקציה בכוח ובהעלבת קוראים, העיתונאים יוצאים בעצומה: מתביישים להיות עובדי העיתון. וגם סגנית יו"ר הכנסת נכנסה לתמונה. בתוך 24 שעות, כבר 70 אלף צפיות לסרטון, והברנז'ה סוערת

הרוחות ברחוב שוקן ממשיכות לסעור בעקבות הפרסומת הפרובוקטיבית ששוגרה אתמול (יום א') לרשת. עובדי הארץ החלו בשעה האחרונה להפיץ עצומה בה הם מביעים את התנגדותם לפרסומת.

אבל עוד לפני כן, גם שוק הפרסום לא רווה נחת מהפרסומת שרשמה ביממה האחרונה כ-70 אלף צפיות. "הסרט לא נעשה בטעם טוב, גם אם ברמה המקצועית זה לא חובבני", מסביר עידו קריב, סמנכ"ל הקריאייטיב של משרד הפרסום אברהם. "את יצירת השיחה והעניין סביב המותג הוא עשה - אם זה הכיוון שמהדורת האונליין רוצה ללכת אליו - להגיד שהיא כאילו משהו אחר מהעיתון השמאלני הכבד, אז היא עשתה את העבודה ביצירת הבידול מהפרינט שהוא לכאורה לאשכנזים שמאלנים בני 60, והאונליין שהוא בניגוד, הגירסה שפונה לקהלים אחרים קצת".

לדברי קריב, "כשהבעלים של אמאזון (ג'ף בזוס, מ"ב) קונה את הוושינגטון פוסט, אז אתה מבין שישי שינוי בעולם העיתונות הכתובה. את המטרה של להביא לכך שידברו עליהם - הם השיגו, השאלה היא האם אלו הערכים החדשים שהם רוצים לנכס לאתר האינטרנט שלהם. אם כן, זהו מהלך טוב ואם לא אז הוא בעייתי מאוד".

קריב הוסיף עוד כי "זה קצת ליצור פרובוקציה כמעט בכוח, וזה מקום שכבר היינו בו בעבר באינטרנט. זה מאוד מפתיע שזה מגיע מהם, ויכול להיות שזה בדיוק מה שהם ניסו לעשות כדי להפתיע ולהפריד בין גרסת האונליין לפרינט".

לסמנכ"ל הקריאייטיב במקאן אריקסון טל רביב, יש רגשות מעורבים לגבי הפרסומת: "אני חושב שזה אחלה קריאייטיב, אבל למוצר הלא נכון", הוא אומר בשיחה עם אייס. "יש כל כך הרבה דברים יותר חכמים ש'הארץ' היה יכול לעשות, כי בעיניי זה העיתון היחיד במדינה שהוא מעמיק ויש בו כתבות מעשירות עם זווית אחרת, אפילו שהוא מנוגד לדעותיי הפוליטיות. יש כל כך הרבה דברים טובים לעשות, ומה שנבחר הוא לא קריאייטיב רלוונטי לבראנד. הבעיה היא מה נשאר לך בסוף הקמפיין - האם אתה אומר 'אני אקח את העיתון ליד, כן או לא? 'והתשובה היא לא, כי זה לא מתאים".

אתי עבדי, סמנכ"ל פלנינג במקאן אריקסון, התייחסה אף היא לסרט ואמרה לאייס: "זהו מותג שהוא אחת השמורות האחרונות האליטיסיטות שנשארו בישראל, כשהכל כל כך נמוך והנה, גם 'הארץ' הולך לשם". לדבריה, "הקהל של 'הארץ' מצפה למטאפורות גבוהות יותר מסקס. יש כאן מתח גבוה בין הקהל עם היומרות האינטליגנטיות הגבוהות לסרט שהוצג".

-אולי מדובר בניסיון של 'הארץ' להרחיב את מעגל הקוראים, לגנוב קוראים מ'ידיעות אחרונות', מ'מעריב' שמאבד את הקהל וכן הלאה?

"אני בטוחה שכן, אבל 'הארץ' חייב למשוך אנשים למה שהוא. זה טריק שפוגע במהות המותג, אפשר להיות פופוליסטי אבל צריך לעשות את זה נכון. אחד הקמפיינים הכי ידועים של 'האקונומיסט' בריטניה, התייחס לקהל היעד שלו כשהעלה שלט חוצות ובו נכתב ש"ניתן לקרוא על שלט חוצות רק מספר קטן של מילים, אך המודעה הזאת מופנית לקהל אחר, של האקונומיסט". אז תחשוב שאם הארץ הוא האקונומיסט שלנו - הוא העליב את קהל היעד שלו".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

מימין לשמאל: עידו קריב, טל רביב ואתי עבדי

-המהלך התקשורתי הזה זה יפגע בעיתון בסופו של יום?

רביב מציין כי "אני לא חושב שמעט הלקוחות שעוד נשארו אותו ינטשו אותו", ולדברי עבדי שמגדירה עצמה כקוראת הדוקה של העיתון "המוצר עצמו כל כך חזק, שהפעילות התקשורתית שלו לא תפגע בו".

רביב מוסיף עוד כי "הקמפיין היה צריך להיות על 'חזק יתרונותיך'. גם אם רוצים למשוך קהל חדש, לא עושים קמפיין שהוא 'ניתוח לשינוי מין' כדי להביא לקוחות חדשים".

עצומת העובדים: "מתביישים היום לעבוד בעיתון"

"אנחנו, עובדי קבוצת 'הארץ', מוחים בתוקף על הפרסומת החדשה לאתר העיתון שהופצה אתמול", כתבו עובדים בעיתון 'הארץ' בעקבות סרטון הפרסומת. "גילינו שדווקא העיתון שאנחנו גאים בו כל כך בוחר לפרסם את עצמו באחת הפרסומות הסקסיסטיות והדוחות שיצאו כאן בזמן האחרון. פרסומת שבמסווה של 'תעוזה' ופנייה לקהל צעיר מקדמת תכנים פורנוגרפים וגרוע מכך - עושה הקבלה מכוערת ופוגענית בין אישה למוצר".

העובדים כתבו עוד כי "אנו מתביישים היום לעבוד בעיתון שתחת כסות של אירוניה ותחכום (שאיכותם נתונה בספק) מציג אישה שותקת בתפקיד אובייקט מיני ואת חוויית המשתמש בה, באותו אופן שבו היה בוחן את ביצועיו ואיכותו של סמארטפון, מכונית, אתר אינטרנט או כל מוצר אחר שיש לו משתמש, ובכל אופן - לא אדם...". לדבריהם, "האמירות שהוא (הארץ, א"כ) מקדם הוא מרחיק מנויות ומנויים פוטנציאליים ופוגע בעובדות ובעובדי העיתון. גם בעידן הרשתות החברתיות יש דבר כזה פרסום רע - והוא יכול לגרום לו נזק עצום".

עד כה חתמו על העצומה כ-20 עובדים, בהם שמות מוכרים כגון ניר חסון, הילה רז, אור קשתי, כתב התקשורת נתי טוקר, ויו"ר ועד העובדים בעיתון אריאל גוטליב.

ח"כ פנינה תמנו-שטה: "תפיסות שוביניסטיות וסקסיסטיות"

בתוך כך, גם סגנית יו"ר הכנסת ח"כ פנינה תמנו-שטה (יש עתיד), מתערבת בסוגיה, וביקשה ממו"ל 'הארץ' עמוס שוקן להסיר את הפרסומת, לצד פרסות התנצלות. "ההשוואה בין אישה ואקט מיני עמה, לאתר אינטרנט סתמי חושפת 'פנים מכוערות' של 'הארץ' שמתיימר לשקף יושרה, כנות ומקצועיות ונתפס לא פעם כעיתון איכותי", כתבה תמנו-שטה.

לדברי ח"כ תמנו-שטה, "הפרסומת הזו מייצגת תפיסות שוביניסטיות וסקסיסטיות שפוגעות באופן ברור במעמד האישה ומהווה נדבך נוסף בהחפצה של גוף האישה".

סרטון הפרסומת של הארץ זכה לביקורת גם מצד ארגוני נשים כדוגמת ויצו ישראל שהעבירה לידי הנהלת עמוס שוקן, מו"ל העיתון פנייה ובה דרישה להסרת הפרסומת מהרשת: "מדובר בפרסומת, אשר לוקה בטעם רע ועושה נזק ושירות רע לציבור הצרכניות והצרכנים שלכם, בעבר ובעתיד. אנו מוחות על הסגנון הפרסומי כמו גם על המסרים המיושנים והפוגעניים שעולים ממנו. גופה של האישה איננו מוצר צריכה, הפיכת מיניותה של אישה ל"חווית משתמש בעיתון" הוא מסר חברתי רע, שיש בו נזק והוא מצעיד את החברה לאחור במקום קדימה".

תגובות לכתבה(34):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    18/08/2013 13:25
    הגב לתגובה זו
    מביכים אתם
  • 19.
    אילת לניאדו שיף 16/08/2013 18:51
    הגב לתגובה זו
    אולי זה הגיל, אולי התרגיל, אבל לא הבנתי את ההקשר.ולמה לאשה אין מה להגיד חוץ מ כן כן.. צייתני.אכן הגבר כרגיל יודע כל. אמשיך לקרוא את העיתון. סתם סרות טעם. תרגעו.
  • 18.
    בנצי נתניה 13/08/2013 13:03
    הגב לתגובה זו
    תצפו בסרטים בכבלים גם ביס וגם בהוט שמוגדרים לילדים מעל 14 ותראו איזו אלימות איזה גוגל נפש של איברים נכרתים דף ניתז בגועל וגילויי שינאה ורפש שרצים שם ועל תזדעקו יא קובץ של צבועים מתלהמים שרוצים לעשות רעש רק בכדי לקבל פירסום.
  • 17.
    הבחור בכלל נראה גיי. ואז זה ברור (ל"ת)
    מני 13/08/2013 09:25
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    מותו של עיתון. למה אני לא עצוב? (ל"ת)
    נפיחת העמירה 13/08/2013 09:24
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    גועל נפש. (ל"ת)
    12/08/2013 22:36
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    סוף עידן התחכום ,סוף עידן (הארץ) (ל"ת)
    דניאלה 12/08/2013 17:27
    הגב לתגובה זו
  • את דניאלה עקיבא? (ל"ת)
    12/08/2013 21:40
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    לא הבנתי 12/08/2013 16:44
    הגב לתגובה זו
    היא נראית לי נהנית. והוא גם לא אומר עליה שום דבר.
  • 12.
    עדי 12/08/2013 16:11
    הגב לתגובה זו
    כשמישהו לא מגניב, מנסה להיות מגניב, זה יוצא ממש לא מגניב.
  • מדויק. יצאו לא מגניבים (ל"ת)
    12/08/2013 17:21
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    רוברט 12/08/2013 16:09
    הגב לתגובה זו
    אחרי שראיתם את הפרסומת, שלחתם אותה בקבוצת וואטסאפ שלכם, הראתם לחבר בעבודה ואמרתם "איזה חוסר טעם טוב", "לא להאמין שהארץ עשה את הפרסומת", כל אחד שמכיר פרסום ומבין פרסום, יודע שזאת פרסומת יוצאת דופן, וזה הדבר הכי טוב שהארץ יכל היה לעשות כדי לגייס דם חדש.
  • - 12/08/2013 16:58
    הגב לתגובה זו
    אני לא שלחתי אותה לאף אחד, בדיוק מהסיבה הזו. המסר מעניין אבל מועבר בצורה שגויה. למשל - הפרסומת השניה שנעשתה (עם האמא והתינוק), מעבירה את אותו דבר בצורה הרבה יותר ברורה, ולא מעליבה.
  • 10.
    אליעזר 12/08/2013 15:59
    הגב לתגובה זו
    יאללה, עמוס, תודו שנכשלתם ולכו הביתה.
  • 9.
    אריק 12/08/2013 15:45
    הגב לתגובה זו
    חבורת מתחסדים, חובבנים ובינוניים. מתי הקמפיין שלך טל הביא 80 אלף צפיות ביומיים? אולי ב-2002. לא מספיק מתוחכם בשבילכם? חחח... טל, מבחינתך זה העיתון היחידי המעמיק במדינה, ובאותה נשימה אתה אומר שלא נשארו לא קוראים... אז אולי לעשות שינוי זה לא כל כך רע? טל, יש לי רעיון - מחזמר! זה בטוח יעבוד... וואו אתי, קמפיין של האקונטמיסט... איך עלית על זה? אחת השמורות האליטיסטיות האחרונות? כבר עשית לייק על העמוד של העילאיים ומתנשאים? בתוך יומיים המותג הארץ הפך להיות יותר רלוונטי ממה שהוא היה בעשר שנים האחרונות. ועוד מילה לעובדים - אתם מתביישים בעיתון? תתפטרו. בלי שינוי קיצוני גם ככה יסגרו את הארץ בתוך שנה.
  • יוסי 12/08/2013 20:07
    הגב לתגובה זו
    שיכנעת את הבוסים שלך לעשות את הקמפיין העלוב הזה. עכשיו אתה מתגאה שמדברים עליו ושיש מלא צפיות. הנזק שהדבר הזה גורם רק מתעצם בכל אחד שרואה את הדבר הירוד הזה. ואתה כנראה תחפש בקרוב עבודה.
  • אריק 13/08/2013 14:21
    על איזה נזק בדיוק אתה מדבר? איזה נזק יכול להיגרם למותג הארץ יותר מהנזק שכבר נגרם לו? עוד רגע סוגרים את הארץ. רק צעד קיצוני יכול לעשות פה שינוי. ונראה שבארץ לפחות משתדלים - גם מודל התמחור וגם הקמפיין הזה מראים שמישהו שם לפחות מנסה. אני מצטער אבל באמת שאין לי קשר לקמפיין הזה. אני יודע שבענף הפרסום כל מי שמפרגן לקמפיין של אחרים נתפס כבעל אינטרס. אולי זו עוד בעיה של הענף העלוב הזה.
  • אתי 12/08/2013 18:22
    הגב לתגובה זו
    שההורים שלך הם בני דודים.
  • אל תדברו עם אריק (ל"ת)
    שלומי שבן 13/08/2013 16:24
  • 8.
    הצלחתם לעבוד עלי זה עירום זה?? אבל ראיתי (ל"ת)
    HAKY1 12/08/2013 15:35
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    תגובתי. אני מבטל את המינוי לעיתון חד וחלק (ל"ת)
    דני 12/08/2013 15:19
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    לשמאלנים מותר הכל, (ל"ת)
    ערן 12/08/2013 15:16
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    בושה כמעט כמו רשימת המשפיעים בתרבות של ליסה (ל"ת)
    קורא לא הדוק 12/08/2013 15:05
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אחד שחושב 12/08/2013 15:01
    הגב לתגובה זו
    א. הפעם האחרונה שהמותג "הארץ" זכה לכזו התייחסות מסיבית מכל כיוון הייתה... אף פעם. ב. כשאתה רוצה להגיד: "אני משהו אחר", הדרך הגרועה ביותר לעשות את זה היא להגיד: "אני אחר". רוצה לומר, אין דבר יותר מפתיע מלראות את "הארץ" מתפלש בפורנו סקסיסטי מהזן הנחות ביותר. (ועדיין, לרפי השכל שביניכם הוא אומר את זה גם מילולית, "אני אחר"). ג. לא מדובר פה בניסיון לשכנע את המשוכנעים (קרי: קוראי הארץ אליטיסטיים בעיני עצמם שימשיכו לקרוא אותו גם אם היה מודפס בצוואה במקום דיו), אלא ניסיון נועז למשוך קוראים חדשים. איזה סוג של קוראים חדשים? ראו סעיף ד' ד. מנת החמצן הכה-נחוצה אליה כיוונו פה, הוא אותו קהל המכיל תרכיז מאוד ספציפי של שטחיות דור ה-y בשילוב בסיס אינטלקטואלי תואם. יעני, בני עשרים פלוס שלא פוחדים מאינטרנט ורוצים לקרוא עד הסוף את הכתבה על גודאר, גם כי זה גודאר והם לומדים קולנוע וגם כי התמונה הנלווית היא של ציצים. ה. אם אתם צופים בפרסומת שלא מדברת אליכם, ואפילו דוחה אתכם- רוב הסיכויים שהיא מראש לא נעשה עבורכם. קהל היעד שהוגדר בבריף הפרסומי הנ"ל לא כלל, כנראה, את אותן אוכלוסיות קפוצות ישבן המזדעקות לנוכח הסרטון. הפרסומת נועדה למשוך עוד יותר פנימה קהל מטרה מסויים מאוד. יש עוד הרבה להסביר, אבל חבל המילים. אתם רובכם כבשים פועות אוטומטיות עם חשיבה די מוגבלת. פרסומאים הם לרוב הרבה יותר מתוחכמים מכל מגזר אחר באוכלוסיה, לכן אין ממש טעם בניסיון לשכנע. רק התניות אתם מבינים. עובדה: כמו עדר קפצתם והזדעקתם על פיסת בנאליה אירוטית שאולי הייתה שערורייתית אי שם בשנות השמונים.
  • דובי 13/08/2013 15:07
    הגב לתגובה זו
    בבסיס של כל פרסום צריך לעמוד מותג - על יתרונותיו וחולשותיו, על תפיסותיו ובעיקר - על ה-DNA שלו. אלו ערכי המותג. כשבא פרסומאי ומנחית עלמוצר את הרציונל הפרסומי כי שכתב פה הקופי הבכיר, מבלי להתיחס לערכי המותג, הוא מועל בתפקידו. זהו בדיוק המקום בו מצוי ההבדל הגדול בין פרסומאי לבין "עובד במשרד פרסום". קופירייטר, פלנר ומנהל לקוח שלא מבינים את הדבר הבסיסי הזה, אינם מבינים את המקצוע שלהם. חראם.
  • ירון 13/08/2013 08:44
    הגב לתגובה זו
    הוא יפסיד את מעט הקוראים "האלטיסטים " שיש לו וציבור חדש ממש לא יצטרף . מותג מת שאבד עליו הקלח ומנסה עם וויגרה להחיות ןלהנות מעוד כמה שניות של אשליה, אבל מה אני מבין
  • קורא 13/08/2013 11:18
    מעניינים אותו והוא לא יעזוב ולא יקטן כל כך מהר.
  • 3.
    מי המשרד שאחראי על זה? (ל"ת)
    סקרנית 12/08/2013 14:30
    הגב לתגובה זו
  • נעשה פנימי - עובדי הארץ (ל"ת)
    לא סקרן 12/08/2013 15:57
    הגב לתגובה זו
  • ככה זה נראה, חובבני (ל"ת)
    12/08/2013 17:20
  • 2.
    עמי 12/08/2013 14:23
    הגב לתגובה זו
    ככה נראה מותג בהכחדה... תחילתו של הסוף
  • יריב 13/08/2013 11:14
    הגב לתגובה זו
    ינטשו את העיתון
  • צודק במאה אחוזים (ל"ת)
    גילי 12/08/2013 14:31
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בושה הארץ ממש בושה (ל"ת)
    שירלי 12/08/2013 14:15
    הגב לתגובה זו
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא. 

קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא.