צוקרברג מגייס עובדים? הזדמנות טובה לבחון אם יש מקום לאופטימיות שלו השנה
איזו תשע"ג צפויה למארק צוקרברג ולדפני ליף? האנדרסטייטמנט של השנה שייך ללא ספק למארק צוקרברג.לפני מספר ימים הודה צוקרברג לראשונה, שהנפקת פייסבוק הייתה מאכזבת וש"לא עזרה", כלשונו, למוטיבציה של עובדי החברה.
זו דרך מעניינת להגדיר את הצניחה הדרמטית בערך המניה של פייסבוק, שנחתך תוך כ-4 חודשים בכ-50% (19 דולר לעומת 38 דולר בעת ההנפקה). צוקרברג אפילו קרא לעובדים חדשים להצטרף דווקא עכשיו לפייסבוק והרגיע את כולם שהחברה כבר ידעה עליות ומורדות. השנה החדשה היא הזדמנות טובה לבחון עד כמה יש מקום לאופטימיות של צוקרברג. ובכלל, מה צפוי למדיה החברתית בפרוס עלינו תשע"ג?
הנה 5 מגמות אפשריות לשנה הקרובה
שיווק אפקטיבי - פייסבוק הפכה זה מכבר לזירה משומנת של תעבורה ברשת (טראפיק) והיא לא עוצרת לרגע. בשנה החולפת חברות דוגמת ג'נרל מוטורס אמנם הודיעו על משיכת תקציבי הפרסום שלהן מפייסבוק אך דווקא השינויים הללו עשויים להחזיר את הרשת החברתית למקומה הטבעי ולגרום לה לעשות את מה שהיא יודעת לעשות הכי טוב בתחום השיווק: להיות אפיק הפרסום המרכזי של עסקים בינוניים וקטנים. זה באמת הכיוון המסתמן כעת. כלים כמו Facebook Ads, דפי נחיתה ללייקים, שאלונים ופוסטים ממומנים - כל אלה מבטיחים, שיותר ויותר עסקים יעדיפו את פייסבוק כערוץ השיווק המרכזי שלהם.
מטרות חברתיות - תאגידים כמו נייקי, קוקה קולה, מקדונלדס וגאפ השקיעו בשנים האחרונות מיליוני דולרים ב"אחריות תאגידית" - שם קוד לכל מה שמתחיל בניסוח קודים אתיים ועובר דרך דיווח חברתי-סביבתי והתנדבות של עובדי החברה למען הקהילה. השנה הקרובה צפויה להעצים את המגמה בה חברות מסחריות מעבירות הילוך בתחום ויוצרות פלטפורמות אינטרנטיות לקידום מטרות חברתיות (Causes). אל תטעו: אנחנו לא מדברים כאן על המודל המסורתי של פילנתרופיה בו חברות תרמו כסף לצדקה אלא בקמפיינים חדשניים, הצפויים לפנות לצרכנים משכילים וביקורתיים. צרכנים מהסוג שמחליט איזה מוצר לרכוש בין היתר על סמך הרקורד של התאגיד בשמירה על זכויות העובדים ובהגנה על איכות הסביבה.
העובדים בחזית - חישוב שנעשה לגבי חברת IBM הראה, כי אם 200 אלף עובדי החברה להם חשבונות פעילים ברשת החברתית-עסקית לינקדאין יפרסמו שם את מוצרי החברה - המסר עשוי להגיע ללא פחות מ-30 מיליון בני אדם. לפי מחקרים, רמת האמון של צרכנים בתכנים שמפיצים עובדים פשוטים בחברה עולה על רמת האמון שלהם במנהלים הבכירים. התוצאה: בשנה הקרובה נראה יותר ויותר חברות, שהופכות את העובדים שלהן ל"פרזנטורים" ברשת ומשכללות את השימוש בפרופילים אישיים, תמונות וקטעי וידאו, קבוצות דיון ובלוגים של עובדים.
המדיה כשדרות רוטשילד - מאז קיץ 2011, כאשר דפני ליף הזמינה את חבריה בפייסבוק להקים איתה את האוהל הראשון בשדרות רוטשילד, אין יותר ספקות לגבי האימפקט הציבורי של המדיה החברתית. ודפני ליף לא לבד. המשבר הכלכלי, יוקר המחייה והבחירות שבאופק מגדילים את הסיכוי לכך שבקרוב נחזה ביותר עימותים ישירים ברשת בין האזרח הקטן לחברות הגדולות. המחאה הצפויה נגד חברת יוניליוור, שכבר הודיעה על ייקור מוצריה לאחר החגים, עשויה להיות מקרה המבחן הראשון בתשע"ג למאבק "שטח" נגד חברות מסחריות במדיה החדשה.
ביזור המדיה החברתית - במשך שנים נהנתה פייסבוק מבלעדיות כמעט מוחלטת בזירת המדיה החברתית בישראל. רשתות כמו טוויטר, אינסטגרם ולינקדאין הציבו סוף סוף אתגר בפני הרשת החברתית ובשנה הקרובה צפוי להתחזק הביזור בתחום. מי שעשויה לעשות הרבה רעש בתשע"ג היא הרשת לשיתוף תמונות פינטרסט (Pinterest), לה שווי מוערך של 1.5 מיליארד דולר ועשרות מיליוני משתמשים, שכבר כיום מעדיפים אותה על פני המתחרות. ככל שפינטרסט וחברות נוספות יצמחו, כך תגבר התחרותיות וכולנו נרוויח.
המדיה החברתית משתנה כל הזמן. מה שראינו בתשע"ב עם הנפקת פייסבוק, אשר טלטלה את החברה משווי של כ-110 מיליארד דולר לשווי של כ-54 מיליארד דולר תוך חודשים ספורים, נראה כרגע כשיא הדרמה. אבל בקרוב אנחנו עשויים לגלות שמארק צוקרברג צדק בסירובו להתרגש ממה שקרה, וכי גם הוא יודע שהמגמות הצפויות לנו במדיה החברתית בשנה הקרובה תהיינה פורצות דרך ומרגשות עוד יותר מהנפקה בנאסד"ק.
הכותבת היא מנכ"לית חברת DIBOOR, המתמחה בשיווק במדיה החברתית

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם
עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים
שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה
לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה
בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?
אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים
אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.
כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל.
השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.
ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף
ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים.
"I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.
- ביורק תחלק מטבע חדש לרוכשים של אלבומה החדש
- אמנים במוזיקה כבולים לחוזים דרקוניים, חד צדדים וארוכים בצורה בלתי סבירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי
העולם.

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם
עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים
שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה
לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה
בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?
אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים
אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.
כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל.
השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.
ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף
ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים.
"I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.
- ביורק תחלק מטבע חדש לרוכשים של אלבומה החדש
- אמנים במוזיקה כבולים לחוזים דרקוניים, חד צדדים וארוכים בצורה בלתי סבירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי
העולם.