דנה קול
צילום: יח"צ
תשע"ג: התחזית

צוקרברג מגייס עובדים? הזדמנות טובה לבחון אם יש מקום לאופטימיות שלו השנה

דנה קול, מנכ"לית חברת המדיה החברתית diboor עם 5 מגמות אפשריות לתשע"ג. "המחאה נגד יוניליוור תהיה מקרה המבחן הראשון". טור שלישי
דנה קול |

איזו תשע"ג צפויה למארק צוקרברג ולדפני ליף? האנדרסטייטמנט של השנה שייך ללא ספק למארק צוקרברג.לפני מספר ימים הודה צוקרברג לראשונה, שהנפקת פייסבוק הייתה מאכזבת וש"לא עזרה", כלשונו, למוטיבציה של עובדי החברה.

זו דרך מעניינת להגדיר את הצניחה הדרמטית בערך המניה של פייסבוק, שנחתך תוך כ-4 חודשים בכ-50% (19 דולר לעומת 38 דולר בעת ההנפקה). צוקרברג אפילו קרא לעובדים חדשים להצטרף דווקא עכשיו לפייסבוק והרגיע את כולם שהחברה כבר ידעה עליות ומורדות. השנה החדשה היא הזדמנות טובה לבחון עד כמה יש מקום לאופטימיות של צוקרברג. ובכלל, מה צפוי למדיה החברתית בפרוס עלינו תשע"ג?

הנה 5 מגמות אפשריות לשנה הקרובה

שיווק אפקטיבי - פייסבוק הפכה זה מכבר לזירה משומנת של תעבורה ברשת (טראפיק) והיא לא עוצרת לרגע. בשנה החולפת חברות דוגמת ג'נרל מוטורס אמנם הודיעו על משיכת תקציבי הפרסום שלהן מפייסבוק אך דווקא השינויים הללו עשויים להחזיר את הרשת החברתית למקומה הטבעי ולגרום לה לעשות את מה שהיא יודעת לעשות הכי טוב בתחום השיווק: להיות אפיק הפרסום המרכזי של עסקים בינוניים וקטנים. זה באמת הכיוון המסתמן כעת. כלים כמו Facebook Ads, דפי נחיתה ללייקים, שאלונים ופוסטים ממומנים - כל אלה מבטיחים, שיותר ויותר עסקים יעדיפו את פייסבוק כערוץ השיווק המרכזי שלהם.

מטרות חברתיות - תאגידים כמו נייקי, קוקה קולה, מקדונלדס וגאפ השקיעו בשנים האחרונות מיליוני דולרים ב"אחריות תאגידית" - שם קוד לכל מה שמתחיל בניסוח קודים אתיים ועובר דרך דיווח חברתי-סביבתי והתנדבות של עובדי החברה למען הקהילה. השנה הקרובה צפויה להעצים את המגמה בה חברות מסחריות מעבירות הילוך בתחום ויוצרות פלטפורמות אינטרנטיות לקידום מטרות חברתיות (Causes). אל תטעו: אנחנו לא מדברים כאן על המודל המסורתי של פילנתרופיה בו חברות תרמו כסף לצדקה אלא בקמפיינים חדשניים, הצפויים לפנות לצרכנים משכילים וביקורתיים. צרכנים מהסוג שמחליט איזה מוצר לרכוש בין היתר על סמך הרקורד של התאגיד בשמירה על זכויות העובדים ובהגנה על איכות הסביבה.

העובדים בחזית - חישוב שנעשה לגבי חברת IBM הראה, כי אם 200 אלף עובדי החברה להם חשבונות פעילים ברשת החברתית-עסקית לינקדאין יפרסמו שם את מוצרי החברה - המסר עשוי להגיע ללא פחות מ-30 מיליון בני אדם. לפי מחקרים, רמת האמון של צרכנים בתכנים שמפיצים עובדים פשוטים בחברה עולה על רמת האמון שלהם במנהלים הבכירים. התוצאה: בשנה הקרובה נראה יותר ויותר חברות, שהופכות את העובדים שלהן ל"פרזנטורים" ברשת ומשכללות את השימוש בפרופילים אישיים, תמונות וקטעי וידאו, קבוצות דיון ובלוגים של עובדים.

המדיה כשדרות רוטשילד - מאז קיץ 2011, כאשר דפני ליף הזמינה את חבריה בפייסבוק להקים איתה את האוהל הראשון בשדרות רוטשילד, אין יותר ספקות לגבי האימפקט הציבורי של המדיה החברתית. ודפני ליף לא לבד. המשבר הכלכלי, יוקר המחייה והבחירות שבאופק מגדילים את הסיכוי לכך שבקרוב נחזה ביותר עימותים ישירים ברשת בין האזרח הקטן לחברות הגדולות. המחאה הצפויה נגד חברת יוניליוור, שכבר הודיעה על ייקור מוצריה לאחר החגים, עשויה להיות מקרה המבחן הראשון בתשע"ג למאבק "שטח" נגד חברות מסחריות במדיה החדשה.

ביזור המדיה החברתית - במשך שנים נהנתה פייסבוק מבלעדיות כמעט מוחלטת בזירת המדיה החברתית בישראל. רשתות כמו טוויטר, אינסטגרם ולינקדאין הציבו סוף סוף אתגר בפני הרשת החברתית ובשנה הקרובה צפוי להתחזק הביזור בתחום. מי שעשויה לעשות הרבה רעש בתשע"ג היא הרשת לשיתוף תמונות פינטרסט (Pinterest), לה שווי מוערך של 1.5 מיליארד דולר ועשרות מיליוני משתמשים, שכבר כיום מעדיפים אותה על פני המתחרות. ככל שפינטרסט וחברות נוספות יצמחו, כך תגבר התחרותיות וכולנו נרוויח.

המדיה החברתית משתנה כל הזמן. מה שראינו בתשע"ב עם הנפקת פייסבוק, אשר טלטלה את החברה משווי של כ-110 מיליארד דולר לשווי של כ-54 מיליארד דולר תוך חודשים ספורים, נראה כרגע כשיא הדרמה. אבל בקרוב אנחנו עשויים לגלות שמארק צוקרברג צדק בסירובו להתרגש ממה שקרה, וכי גם הוא יודע שהמגמות הצפויות לנו במדיה החברתית בשנה הקרובה תהיינה פורצות דרך ומרגשות עוד יותר מהנפקה בנאסד"ק.

הכותבת היא מנכ"לית חברת DIBOOR, המתמחה בשיווק במדיה החברתית

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו
רייטינג

האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון

בראש הרייטינג עמדה קשת, עם המהדורה המרכזית והכוכב הבא לאירוויזיון, ואילו המהדורה המרכזית של חדשות 13 היתה במקום האחרון בהשוואה למתחרות

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.3% רייטינג ו-399 אלף צופים, במקום הראשון, וכמעט כמו מדי מוצ"ש, בפער עצום מהמתחרים, ובעיקר ערוץ 14, שמתחיל את לוח השידורים מאוחר לאור זמני יציאת השבת. ועדיין, חדשות 14 היו במקום השני עם 5.3% ו-162 אלף צופים. המהדורה של כאן11, עמדה על 112 אלף צופים ו-4.9% רייטינג ואילו גם במוצאי שבת, כש-14 נמצא בירידה, חדשות 13 לא רק שלא הרוויחה צופים נוספים, אלא אף עמדה במקום האחרון עם 4.1% רייטינג ו-106 אלף צופים.

פריים טיים

השילוב של ריאליטי ואירוויזיון הוא שילוב מנצח, וכך היה אמש, כש-"הכוכב הבא לאירוויזיון" עמדה בראש לוח השידורים, עם רייטינג של 17.1% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 9.8% רייטינג ו-247 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 7.6%, עם 222 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 והפרק הראשון של פגישה עם רוני קובן שאירח את ערן זהבי עם רייטינג מכובד של 5.7% ו-148 אלף צופים ואחריו הסרט התיעודי "מלאכי" שהיה עם 3.8% רייטינג ו-108 אלף צופים. 

תוכניות אחה"צ וערב מוקדם

בשעות הצהריים המאוחרות, חדשות 12 עמדו בראש, עם מהדורה של ערד ניר שהחלה ב15:00 עם 2.4% רייטינג ו-55 אלף צופים ועלתה ב-16:00 ל-3.1% רייטינג ו-81 אלף צופים. היא שודרה מול שידורים חוזרים של רשת, עם "כלוב הזהב", שעמד על 1.3% רייטינג ו-36 אלף צופים בשעתיים הללו. לאחר מכן, ב-17:00, המספרים עלו דרמטית והמהדורה עם גדעון אוקו, ששודרה ב-17:00 עלתה ל-5.3% רייטינג ו-141 אלף צופים. השידור החוזר של רשת, עם משחקי השף, עמד על 3.1% ו-81 אלף צופים. 

בהמשך הערב, ולקראת צאת שבת, המספרים המשיכו לעלות, כש-"פגוש את העיתונות" עמד על 8.8% רייטינג ו-225 במהדורה המוקדמת וברצועה שלאחר מכן עם 10% ו-262 אלף צופים. מולו, המהדורה המוקדמת של "מוריה וברקו" היתה על 3.8% רייטיג ו-109 אלף צופים ועלתה לאחר מכן ל4.5% ו-125 אלף צופים. ברצועה של 19:00 הצטרף ערוץ 14, עם המהדורה המוקדמת עם עידו טאובר, שעמד על 3.8% ו-100 אלף צופים.

לייט נייט

ברצועת הלייט נייט, שיחה עם עודד הרוש, שעמד על 3.9% רייטינג ו-106 אלף צופים ולאחריו היה שידור חוזר של רשת, עם "שנות ה-90" של עם 2.8% ו-61 אלף צופים.

הארץ מערכת
צילום: אלכסנדר כץ

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים

ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה

הדס ברטל |

טאבולה Taboola -0.49%  מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר הארץ באנגלית, אתר TheMarker והאפליקציות שלהם. ההסכם יאפשר לקבוצת הארץ לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל את הכנסותיהם באופן משמעותי מתוכן ממומן ומודעות וידאו. 

הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.

גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."


״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״