דנה קול
צילום: יח"צ
תשע"ג: התחזית

צוקרברג מגייס עובדים? הזדמנות טובה לבחון אם יש מקום לאופטימיות שלו השנה

דנה קול, מנכ"לית חברת המדיה החברתית diboor עם 5 מגמות אפשריות לתשע"ג. "המחאה נגד יוניליוור תהיה מקרה המבחן הראשון". טור שלישי
דנה קול |

איזו תשע"ג צפויה למארק צוקרברג ולדפני ליף? האנדרסטייטמנט של השנה שייך ללא ספק למארק צוקרברג.לפני מספר ימים הודה צוקרברג לראשונה, שהנפקת פייסבוק הייתה מאכזבת וש"לא עזרה", כלשונו, למוטיבציה של עובדי החברה.

זו דרך מעניינת להגדיר את הצניחה הדרמטית בערך המניה של פייסבוק, שנחתך תוך כ-4 חודשים בכ-50% (19 דולר לעומת 38 דולר בעת ההנפקה). צוקרברג אפילו קרא לעובדים חדשים להצטרף דווקא עכשיו לפייסבוק והרגיע את כולם שהחברה כבר ידעה עליות ומורדות. השנה החדשה היא הזדמנות טובה לבחון עד כמה יש מקום לאופטימיות של צוקרברג. ובכלל, מה צפוי למדיה החברתית בפרוס עלינו תשע"ג?

הנה 5 מגמות אפשריות לשנה הקרובה

שיווק אפקטיבי - פייסבוק הפכה זה מכבר לזירה משומנת של תעבורה ברשת (טראפיק) והיא לא עוצרת לרגע. בשנה החולפת חברות דוגמת ג'נרל מוטורס אמנם הודיעו על משיכת תקציבי הפרסום שלהן מפייסבוק אך דווקא השינויים הללו עשויים להחזיר את הרשת החברתית למקומה הטבעי ולגרום לה לעשות את מה שהיא יודעת לעשות הכי טוב בתחום השיווק: להיות אפיק הפרסום המרכזי של עסקים בינוניים וקטנים. זה באמת הכיוון המסתמן כעת. כלים כמו Facebook Ads, דפי נחיתה ללייקים, שאלונים ופוסטים ממומנים - כל אלה מבטיחים, שיותר ויותר עסקים יעדיפו את פייסבוק כערוץ השיווק המרכזי שלהם.

מטרות חברתיות - תאגידים כמו נייקי, קוקה קולה, מקדונלדס וגאפ השקיעו בשנים האחרונות מיליוני דולרים ב"אחריות תאגידית" - שם קוד לכל מה שמתחיל בניסוח קודים אתיים ועובר דרך דיווח חברתי-סביבתי והתנדבות של עובדי החברה למען הקהילה. השנה הקרובה צפויה להעצים את המגמה בה חברות מסחריות מעבירות הילוך בתחום ויוצרות פלטפורמות אינטרנטיות לקידום מטרות חברתיות (Causes). אל תטעו: אנחנו לא מדברים כאן על המודל המסורתי של פילנתרופיה בו חברות תרמו כסף לצדקה אלא בקמפיינים חדשניים, הצפויים לפנות לצרכנים משכילים וביקורתיים. צרכנים מהסוג שמחליט איזה מוצר לרכוש בין היתר על סמך הרקורד של התאגיד בשמירה על זכויות העובדים ובהגנה על איכות הסביבה.

העובדים בחזית - חישוב שנעשה לגבי חברת IBM הראה, כי אם 200 אלף עובדי החברה להם חשבונות פעילים ברשת החברתית-עסקית לינקדאין יפרסמו שם את מוצרי החברה - המסר עשוי להגיע ללא פחות מ-30 מיליון בני אדם. לפי מחקרים, רמת האמון של צרכנים בתכנים שמפיצים עובדים פשוטים בחברה עולה על רמת האמון שלהם במנהלים הבכירים. התוצאה: בשנה הקרובה נראה יותר ויותר חברות, שהופכות את העובדים שלהן ל"פרזנטורים" ברשת ומשכללות את השימוש בפרופילים אישיים, תמונות וקטעי וידאו, קבוצות דיון ובלוגים של עובדים.

המדיה כשדרות רוטשילד - מאז קיץ 2011, כאשר דפני ליף הזמינה את חבריה בפייסבוק להקים איתה את האוהל הראשון בשדרות רוטשילד, אין יותר ספקות לגבי האימפקט הציבורי של המדיה החברתית. ודפני ליף לא לבד. המשבר הכלכלי, יוקר המחייה והבחירות שבאופק מגדילים את הסיכוי לכך שבקרוב נחזה ביותר עימותים ישירים ברשת בין האזרח הקטן לחברות הגדולות. המחאה הצפויה נגד חברת יוניליוור, שכבר הודיעה על ייקור מוצריה לאחר החגים, עשויה להיות מקרה המבחן הראשון בתשע"ג למאבק "שטח" נגד חברות מסחריות במדיה החדשה.

ביזור המדיה החברתית - במשך שנים נהנתה פייסבוק מבלעדיות כמעט מוחלטת בזירת המדיה החברתית בישראל. רשתות כמו טוויטר, אינסטגרם ולינקדאין הציבו סוף סוף אתגר בפני הרשת החברתית ובשנה הקרובה צפוי להתחזק הביזור בתחום. מי שעשויה לעשות הרבה רעש בתשע"ג היא הרשת לשיתוף תמונות פינטרסט (Pinterest), לה שווי מוערך של 1.5 מיליארד דולר ועשרות מיליוני משתמשים, שכבר כיום מעדיפים אותה על פני המתחרות. ככל שפינטרסט וחברות נוספות יצמחו, כך תגבר התחרותיות וכולנו נרוויח.

המדיה החברתית משתנה כל הזמן. מה שראינו בתשע"ב עם הנפקת פייסבוק, אשר טלטלה את החברה משווי של כ-110 מיליארד דולר לשווי של כ-54 מיליארד דולר תוך חודשים ספורים, נראה כרגע כשיא הדרמה. אבל בקרוב אנחנו עשויים לגלות שמארק צוקרברג צדק בסירובו להתרגש ממה שקרה, וכי גם הוא יודע שהמגמות הצפויות לנו במדיה החברתית בשנה הקרובה תהיינה פורצות דרך ומרגשות עוד יותר מהנפקה בנאסד"ק.

הכותבת היא מנכ"לית חברת DIBOOR, המתמחה בשיווק במדיה החברתית

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות
רייטינג

מי הזיז את מדורת השבט שלי?

המהדורה המרכזית של חדשות 12 עדיין בראש, אבל ההתחזקות של ערוץ 14 היא כבר עובדה מוגמרת והמגמה ברורה; הפריים טיים עדיין בשליטת קשת אבל המגמה ניכרת לאורך כל לוח השידורים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 12.4% רייטינג ו-305 אלף צופים, נתונים מעולים ששמו אותה בראש הדירוג של המהדורות המרכזיות בישראל, אבל אין בכך שום דבר חדש, מה שכן הולך ומשתנה זו התחרות, היות וגם אמש, חדשות 14 התקרבו מאד למקום הראשון והיוו תחרות של ממש למדורת השבט של העשורים האחרונים, ועמדה על 9.2% רייטינג ו-2424 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שעמדה על  5.2% רייטינג ו-135 אלף צופים ומצליחה להתייצב על מעל מאה אלף צופים בשיגרה, ואילו בסוף, היתה המהדורה של כאן11, שעצם קיומה נמצא במחלוקת, אבל כך או כך, היא אינה אלטרנטיבה אמיתית מבחינת רייטינג, ועומדת על 98 אלף צופים ו-3.8% רייטינג. 

גם באייטם רייטינג פשוט, חשוב להזכיר שעם או בלי קשר למגמות הצפייה או למסע הדה-לגיטמציה, מספר עיתונאים בכירים בערוץ 14 אוימו לאחרונה והחשוד במעשים נעצר. 

פריים טיים

לעמוד בראש הפריים עם תכנית דוברת ערבית זה הישג יוצא דופן, וכך עשתה "נוטוק" של רועי עידן, שעמדה על רייטינג של 12.7% רייטינג ו-302 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 10 % רייטינג ו-256 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", ועם חזרתו של ינון מגל עמדה על 8.5%, אך עם יותר מספר צופים מאשר המקום השני, עם 260 אלף צופים. למרות שהעונה נפתחה בסערה, "בואו לאכול איתי" של כאן11 סגרה את הרשימה עם 4.7% רייטינג ו-106 אלף צופים.

תכניות הבוקר והצהריים

מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.7% ו-84 אלף צופים, במקום השני היה ערוץ 14, כשמהדורת "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, היתה במקום השני מבחינת רייטינג, עם 2.5% רייטינג ו-47 אלף צופים. "העולם הבוקר" של רשת סגרה את הרשימה, עם 1.7% רייטינג ו-37 אלף צופים.

ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.8% ו-67 אלף צופים, ואילו אחריו היתה "על הבוקר" של ערוץ 14 עם 2% רייטינג, ו-42 אלף צופים. את הרשימה סגר "על הבוקר" ברשת, עם 1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות
רייטינג

מי הזיז את מדורת השבט שלי?

המהדורה המרכזית של חדשות 12 עדיין בראש, אבל ההתחזקות של ערוץ 14 היא כבר עובדה מוגמרת והמגמה ברורה; הפריים טיים עדיין בשליטת קשת אבל המגמה ניכרת לאורך כל לוח השידורים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 12.4% רייטינג ו-305 אלף צופים, נתונים מעולים ששמו אותה בראש הדירוג של המהדורות המרכזיות בישראל, אבל אין בכך שום דבר חדש, מה שכן הולך ומשתנה זו התחרות, היות וגם אמש, חדשות 14 התקרבו מאד למקום הראשון והיוו תחרות של ממש למדורת השבט של העשורים האחרונים, ועמדה על 9.2% רייטינג ו-2424 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שעמדה על  5.2% רייטינג ו-135 אלף צופים ומצליחה להתייצב על מעל מאה אלף צופים בשיגרה, ואילו בסוף, היתה המהדורה של כאן11, שעצם קיומה נמצא במחלוקת, אבל כך או כך, היא אינה אלטרנטיבה אמיתית מבחינת רייטינג, ועומדת על 98 אלף צופים ו-3.8% רייטינג. 

גם באייטם רייטינג פשוט, חשוב להזכיר שעם או בלי קשר למגמות הצפייה או למסע הדה-לגיטמציה, מספר עיתונאים בכירים בערוץ 14 אוימו לאחרונה והחשוד במעשים נעצר. 

פריים טיים

לעמוד בראש הפריים עם תכנית דוברת ערבית זה הישג יוצא דופן, וכך עשתה "נוטוק" של רועי עידן, שעמדה על רייטינג של 12.7% רייטינג ו-302 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 10 % רייטינג ו-256 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", ועם חזרתו של ינון מגל עמדה על 8.5%, אך עם יותר מספר צופים מאשר המקום השני, עם 260 אלף צופים. למרות שהעונה נפתחה בסערה, "בואו לאכול איתי" של כאן11 סגרה את הרשימה עם 4.7% רייטינג ו-106 אלף צופים.

תכניות הבוקר והצהריים

מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.7% ו-84 אלף צופים, במקום השני היה ערוץ 14, כשמהדורת "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, היתה במקום השני מבחינת רייטינג, עם 2.5% רייטינג ו-47 אלף צופים. "העולם הבוקר" של רשת סגרה את הרשימה, עם 1.7% רייטינג ו-37 אלף צופים.

ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.8% ו-67 אלף צופים, ואילו אחריו היתה "על הבוקר" של ערוץ 14 עם 2% רייטינג, ו-42 אלף צופים. את הרשימה סגר "על הבוקר" ברשת, עם 1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.