צוקרברג מגייס עובדים? הזדמנות טובה לבחון אם יש מקום לאופטימיות שלו השנה
איזו תשע"ג צפויה למארק צוקרברג ולדפני ליף? האנדרסטייטמנט של השנה שייך ללא ספק למארק צוקרברג.לפני מספר ימים הודה צוקרברג לראשונה, שהנפקת פייסבוק הייתה מאכזבת וש"לא עזרה", כלשונו, למוטיבציה של עובדי החברה.
זו דרך מעניינת להגדיר את הצניחה הדרמטית בערך המניה של פייסבוק, שנחתך תוך כ-4 חודשים בכ-50% (19 דולר לעומת 38 דולר בעת ההנפקה). צוקרברג אפילו קרא לעובדים חדשים להצטרף דווקא עכשיו לפייסבוק והרגיע את כולם שהחברה כבר ידעה עליות ומורדות. השנה החדשה היא הזדמנות טובה לבחון עד כמה יש מקום לאופטימיות של צוקרברג. ובכלל, מה צפוי למדיה החברתית בפרוס עלינו תשע"ג?
הנה 5 מגמות אפשריות לשנה הקרובה
שיווק אפקטיבי - פייסבוק הפכה זה מכבר לזירה משומנת של תעבורה ברשת (טראפיק) והיא לא עוצרת לרגע. בשנה החולפת חברות דוגמת ג'נרל מוטורס אמנם הודיעו על משיכת תקציבי הפרסום שלהן מפייסבוק אך דווקא השינויים הללו עשויים להחזיר את הרשת החברתית למקומה הטבעי ולגרום לה לעשות את מה שהיא יודעת לעשות הכי טוב בתחום השיווק: להיות אפיק הפרסום המרכזי של עסקים בינוניים וקטנים. זה באמת הכיוון המסתמן כעת. כלים כמו Facebook Ads, דפי נחיתה ללייקים, שאלונים ופוסטים ממומנים - כל אלה מבטיחים, שיותר ויותר עסקים יעדיפו את פייסבוק כערוץ השיווק המרכזי שלהם.
מטרות חברתיות - תאגידים כמו נייקי, קוקה קולה, מקדונלדס וגאפ השקיעו בשנים האחרונות מיליוני דולרים ב"אחריות תאגידית" - שם קוד לכל מה שמתחיל בניסוח קודים אתיים ועובר דרך דיווח חברתי-סביבתי והתנדבות של עובדי החברה למען הקהילה. השנה הקרובה צפויה להעצים את המגמה בה חברות מסחריות מעבירות הילוך בתחום ויוצרות פלטפורמות אינטרנטיות לקידום מטרות חברתיות (Causes). אל תטעו: אנחנו לא מדברים כאן על המודל המסורתי של פילנתרופיה בו חברות תרמו כסף לצדקה אלא בקמפיינים חדשניים, הצפויים לפנות לצרכנים משכילים וביקורתיים. צרכנים מהסוג שמחליט איזה מוצר לרכוש בין היתר על סמך הרקורד של התאגיד בשמירה על זכויות העובדים ובהגנה על איכות הסביבה.
העובדים בחזית - חישוב שנעשה לגבי חברת IBM הראה, כי אם 200 אלף עובדי החברה להם חשבונות פעילים ברשת החברתית-עסקית לינקדאין יפרסמו שם את מוצרי החברה - המסר עשוי להגיע ללא פחות מ-30 מיליון בני אדם. לפי מחקרים, רמת האמון של צרכנים בתכנים שמפיצים עובדים פשוטים בחברה עולה על רמת האמון שלהם במנהלים הבכירים. התוצאה: בשנה הקרובה נראה יותר ויותר חברות, שהופכות את העובדים שלהן ל"פרזנטורים" ברשת ומשכללות את השימוש בפרופילים אישיים, תמונות וקטעי וידאו, קבוצות דיון ובלוגים של עובדים.
המדיה כשדרות רוטשילד - מאז קיץ 2011, כאשר דפני ליף הזמינה את חבריה בפייסבוק להקים איתה את האוהל הראשון בשדרות רוטשילד, אין יותר ספקות לגבי האימפקט הציבורי של המדיה החברתית. ודפני ליף לא לבד. המשבר הכלכלי, יוקר המחייה והבחירות שבאופק מגדילים את הסיכוי לכך שבקרוב נחזה ביותר עימותים ישירים ברשת בין האזרח הקטן לחברות הגדולות. המחאה הצפויה נגד חברת יוניליוור, שכבר הודיעה על ייקור מוצריה לאחר החגים, עשויה להיות מקרה המבחן הראשון בתשע"ג למאבק "שטח" נגד חברות מסחריות במדיה החדשה.
ביזור המדיה החברתית - במשך שנים נהנתה פייסבוק מבלעדיות כמעט מוחלטת בזירת המדיה החברתית בישראל. רשתות כמו טוויטר, אינסטגרם ולינקדאין הציבו סוף סוף אתגר בפני הרשת החברתית ובשנה הקרובה צפוי להתחזק הביזור בתחום. מי שעשויה לעשות הרבה רעש בתשע"ג היא הרשת לשיתוף תמונות פינטרסט (Pinterest), לה שווי מוערך של 1.5 מיליארד דולר ועשרות מיליוני משתמשים, שכבר כיום מעדיפים אותה על פני המתחרות. ככל שפינטרסט וחברות נוספות יצמחו, כך תגבר התחרותיות וכולנו נרוויח.
המדיה החברתית משתנה כל הזמן. מה שראינו בתשע"ב עם הנפקת פייסבוק, אשר טלטלה את החברה משווי של כ-110 מיליארד דולר לשווי של כ-54 מיליארד דולר תוך חודשים ספורים, נראה כרגע כשיא הדרמה. אבל בקרוב אנחנו עשויים לגלות שמארק צוקרברג צדק בסירובו להתרגש ממה שקרה, וכי גם הוא יודע שהמגמות הצפויות לנו במדיה החברתית בשנה הקרובה תהיינה פורצות דרך ומרגשות עוד יותר מהנפקה בנאסד"ק.
הכותבת היא מנכ"לית חברת DIBOOR, המתמחה בשיווק במדיה החברתית
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר
בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?
קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.
ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.
לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק.
כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?
סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.
מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא.
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקורייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג
מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות.
המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים.
פריים טיים
הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.
