
סיכום החציון הראשון: למרות ירידה של 17% - שטראוס עדיין המפרסם המוביל
סיכום החציון הראשון של 2012 על פי יפעת בקרת פרסום משאיר את קטגוריית רשתות השיווק במקום ה-1 בטבלת ההוצאה לפרסום. בטבלת המפרסמים קבוצת שטראוס היא עדיין המובילה במשק, ובטבלת המותגים, למרות ירידה של 17% בתקציב, סופר-פארם מובילה את הטבלה.
נתי יעקובי מנכ"ל יפעת בקרת פרסום: "עקב המחאה החברתית, איבד שוק הפרסום כ- 11% מגודלו. המפרסמים מתחום המזון והקימעונאות חתכו עשרות אחוזים מתקציבי הפרסום שלהם על מנת לא לבלוט ולשנע חלק מהכספים להוזלות ומבצעים על המדף. עקב המצב, ישנו גידול יחסי במספר הקמפיינים המכירתיים על פני התדמיתיים, ומספר הקמפיינים העולה לימים ספורים למבצעים נקודתיים, גדל".
בטבלת תתי הענפים: קטגוריית הבנקים רשמה את הירידה הגדולה ביותר בהוצאה לפרסום עם שיעור שינוי של 27% לכיוון מטה. על רשתות השיווק ומוצרי החלב שעמדו במוקד המחאות החברתיות של קיץ 2011 ראו את ההשפעה הדרמטית בחציון הראשון של 2012 עם ירידה של 22% ו-21% בהתאמה. השינויים הרגולטוריים שהביאו לקיטון משמעותי בהכנסות חברות הסלולר בא לידי ביטוי בקיצוץ של 22% בהוצאה לפרסום. קטגוריות האופטיקה וביטוח הרכב תפסו את מקומות 19 ו-20 בדירוג כשרשמו עלייה של 37% ו-33% (בהתאמה). קטגוריות נוספת שרשמו עליה בהוצאות הפרסום הן רכב ותחבורה וביגוד עם עלייה של 26% ו-21% בהתאמה.
לדברי יעקבי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום: "רשתות השיווק ממשיכות להוביל את טבלת תתי הענפים המושקעים בפרסום, אולם חותכות כחמישית מתקציב הפרסום שלהם עקב המחאה החברתית. הקטנת תקציבי הפרסום באה על רקע הקריאות לחרם צרכנים נגד הרשתות הגדולות, שבסופו של דבר אף פגעה ברווחיהן, והובילה כאמור לצימצום תקציבי הפרסום".
בטבלת המפרסמים: למרות ירידה של 17% קבוצת שטראוס היא עדיין המפרסם המוביל במשק הישראלי. פרוקטר אנד גמבל עם עלייה של 9% תופסת את המקום השני בדירוג ובמקום השלישי סופר-פארם עם ירידה של 13%. את הקיטון הגדול ביותר רשמה שופרסל עם ירידה של 44% בתקציב הפרסום. מולה רשמה חברת ישראכרט עלייה של 132% בהוצאות הפרסום, הגידול המוביל בחציון. תנובה, מסמלי המאבק החברתי רשמה קיטון של 34% בתקציב הפרסום ואילו HOT שרשמה בחציון הראשון של 2011 עלייה בולטת רשמה ירידה של 28%.
בטבלת המותגים: למרות ירידה של 17% סופר-פארם מובילה את הרשימה עם הוצאה לפרסום בגובה 39.8 מיליון שקלים. המותג ישראכרט שרשם גידול של 135% בהוצאה לפרסום תופס את המקום השני בדירוג ו-yes במקום ה-3 עם עלייה של 6% והוצאה לפרסום בגובה של 24.4 מיליון, זהה לישראכרט. בזק אינטרנט רשמה את העלייה הגבוהה ביותר עם זינוק של 154% והוצאה לפרסום בהיקף של 11.7 מיליון שקלים. בנק דיסקונט רשם אף הוא גידול מרשים של 114% ולעומתו בנק הפועלים רשם את הירידה הגדולה ביותר בהוצאה לפרסום עם שיעור שינוי של 31% בכיוון מטה.