סגירה מעורבת באירופה: הדאקס השיל 0.2%, הערכות להתערבות הבנק האירופי

האירו מאבד 0.4% מול הדולר, התמתנו הירידות במדדים המובילים ברקע לספקולציות להתערבות הבנק המרכזי בשווקים
גיא בן סימון | (13)
נושאים בכתבה אירופה

מדדי אירופה נסחרו לאורך חצי יום המסחר הראשון בירידות שערים חדות. אם כי למן אמצע המסחר, לאחר פרסום מדד המחירים לצרכן האירופי, המדדים שינו כיוון והחלו לטפס מעלה. 

פרסום האינפצליה השלילית (ירידה של 0.2% בחודש פברואר) הגבירה את הערכות להתערבות הבנק המרכזי בשוק על מנת לעמוד ביעד האינפלציה השנתי.

מדדי אירופה 

דאקס

CAC 40 -0.18%  

פוטסי

מדד המחירים לצרכן בגוש האירו רשם בפבואר את הירידה החדה מזה כשנה כאשר מדד הליבה ירד גם כן - מה שמוסיף לחששות לאי עמידה ביעד האינפלציה של הבנק המרכזי. שעור האינפלציה בקרב 19 מדינות האיחוד ירד למינוס 0.2% מרמה חיובית של 0.3% בינואר. צפי הכלכלנים היה ללא שינוי. מדד הליבה (המוציא אלמנטים תנודתיים כמו מזון ואנרגיה) עמד על 0.7% לעומת קריאה של 1% בחודש ינואר.

בגרמניה פורסמו נתוני מאקרו חיוביים לפיהם המכירות הקמעונאיות עלו מעל לציפיות - בינואר - עלייה של 0.7% - וזאת לאחר תיקון הנתון מדצמבר שסימן עלייה של 0.6%. העלייה בינואר מגיעה בניגוד לציפיות הכלכלנים ב'וול סטריט' ג'ורנל שציפו דווקא לירידה של 0.1%.

פסגת G-20 שנערכה בסוף השבוע לא סיפקה חדשות נעימות למשקיעים כאשר שרי האוצר של המדינות העשירות התריעו מפני פיחותי מטבע מצד המדינות. "התנודתיות עודפת שמא לומר פרועה בשערי החליפין מהווה סיכון עבור הכלכלות היציבות. יש להימנע מתחרות פיחותים מצד המדינות", כך לפי הצהרת מנציגי המדינות. 

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    אדם הגון 29/02/2016 16:28
    הגב לתגובה זו
    שרק מתעשרים מהבורסה ישלמו 20 אחוז. אז למה להוריד להם עוד מס?
  • 9.
    חייבים להדפיס עוד כסף שהבורסה תעלה (ל"ת)
    עשיר 29/02/2016 16:25
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    חחחחח 29/02/2016 13:15
    הגב לתגובה זו
    מה איכפת לי אירופה , מה איכפת לי וולסטריט , מה איכפת לי דיפלציה ונפט העיקר שהמעוף חזק ועוד מעט יהפוך לירוק. למרות האדום העז בעולם עוד מעט הקולים החמודים שלי ישלמו וישלמו הרבה. חחחחח איזה יופי
  • 7.
    חבורה של מופרעים 29/02/2016 13:01
    הגב לתגובה זו
    היה צריך לעלות כבר לפני 5 שנים
  • 6.
    צדק 29/02/2016 12:34
    הגב לתגובה זו
    גרמניה בצמיחה חזקה לפי נצונים של היום. פי 8 מצפי כלכלנים (0.1 לעומת 0. 8
  • ימריא גם ימריא...לאחור!!! (ל"ת)
    לצדר 29/02/2016 12:58
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    בועה 29/02/2016 12:34
    הגב לתגובה זו
    אם ידפיסו עוד זה יגמר כמו תמיד בהיפר אינפלציה.לא נורא.
  • 4.
    פשוט מימושים שום דבר לא השתנה (ל"ת)
    אחד שברח 29/02/2016 12:19
    הגב לתגובה זו
  • שמטוב 29/02/2016 12:38
    הגב לתגובה זו
    לכן יש ירידת מחירים.
  • 3.
    אפי 29/02/2016 12:18
    הגב לתגובה זו
    הקידוח יתבצע כחודשיים
  • אמיר 29/02/2016 12:31
    הגב לתגובה זו
    לישראמקו יש שותף בדניאל - מודיעין . אם דבריך נכונים , צפוי מצדו גיוס הון מסיבי , שעלול לרסק מניה של מודיעין .
  • 2.
    בני 29/02/2016 12:05
    הגב לתגובה זו
    צחנה ושמה טאוור
  • 1.
    תודה לגיא ב"ס -צירוף גרף יהיה נכון (ל"ת)
    אדם 29/02/2016 09:56
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.