שוקי המניות באירופה בנקודה לא רעה בכלל כעת
"אחרי ישיבה בת 14 שעות, הארוכה בהיסטוריה של האיחוד האירופי, שכללה גם התכנסויות בין אנגלה מרקל, פרנסואה הולנד, דונאלד טאסק (נשיא הנציבות האירופית) ואלכסיס ציפראס, יצאה ההודעה הרשמית על השגת הסכם בין יוון לטרויקה.
ההסכם יתבסס על ההצעה שהגישה יוון ביום חמישי האחרון לתוכנית חילוץ בת 82-86 מיליארד אירו לתקופה של 3 שנים. בנוסף לתוכנית זו, הנושים דרשו שיוון תבצע הפרטת נכסים בהיקף של 50 מיליארד אירו, ושהסכום שיגוייס יהווה ערבות לתוכנית החילוץ השלישית וינוהל על ידי האיחוד האירופי. לצעד זה יכלה להיות משמעות מרחיקת לכת, שכן יוון עמדה לוותר על חלק מהעצמאות הפיסקאלית שלה - וזאת הסיבה המרכזית לכך שבסופו של דבר ההסכם התבסס על פשרה בסעיף זה: ההפרטה תבוצע בהיקף המתוכנן, אבל ניהול הכספים יישאר באתונה ולא יועבר ללוקסמבורג.
הכספים מתוכנית החילוץ השלישית ישמשו להחזר החובות הקיימים של יוון ובנוסף, גם לבנייה מחודשת של ההון היווני. אנגלה מרקל אף ציינה כי ייתכן ותבוצע פריסה מחודשת של החוב היווני, אבל שללה אפשרות של "תספורת" נומינלית. הטרויקה התנתה את העברת כספי החילוץ בכך שממשלת יוון תחל בהליכי חקיקה של הרפורמות עליה התחייבה בהצעה האחרונה. הליך החקיקה צפוי להתחיל ביומיים הקרובים, ולאחר מכן ההסכם יגיע לאישור סופי בפורום שרי האוצר של גוש האירו.
נזכיר כי התוכנית שהגיש אלכסיס ציפראס ביום חמישי האחרון מבוססת על תוכנית קיצוצים של 13 מיליארד אירו, על יעד תקציבי לעודף ראשוני (Primary Surplus) של 1% בשנה הנוכחית ועלייה עד לעודף תקציבי ראשוני של 3.5% ב-2018. בין השאר, הוסכם לעלות את שיעור המע״מ על מסעדות ל-23%, להעלות בהדרגה את גיל הפרישה ל-67 עד ל-2022, לבטל את הפטור ממע״מ לאיים היווניים (להוציא המרוחקים ביותר) ולקצץ את תקציב הבטחון ב-100 מיליון אירו השנה (וב-200 מיליון אירו בשנה הבאה).
- המדינה שספגה הורדת דירוג ל"זבל" ומה קרה היום לפני 5 שנים
- לוקחת סיכון: בלקרוק במשקל יתר לאשראי בגוש היורו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חשוב לשים לב כי הסכם אמנם הושג, אבל יש עדיין כמה מכשולים עד להעברת הכספים הסופית. המכשול המרכזי הוא אישור התוכנית בבתי הפרלמנט באירופה. אחרי שציפראס הצליח להעביר בפרלמנט היווני את הצעת החילוץ האחרונה בקלות יחסית (רוב של 251 תומכים מתוך 300 חברי הפרלמנט), סביר להניח שגם את ההצעה הסופית הוא יוכל להעביר, אם כי ברוב מעט מצומצם יותר ובתמיכת חברי האופוזיציה ביוון. מכשול משמעותי יותר עשוי להיות דווקא ההצבעה בפרלמנט הגרמני, אבל ככל הנראה שההסכם לא ייתקל בקשיים גדולים גם שם, בהינתן סכום הכסף שגרמניה כבר השקיעה בחילוץ יוון ובמשמעויות של האפשרות השנייה - “Grexit”.
למרות שייתכנו טוויסטים נוספים בעלילה, קרוב לוודאי שהסאגה היוונית הגיעה היום לסיומה. כעת, אפשר להגיד באופן ברור - בהורדת הידיים בין יוון לטרויקה, היוונים הפסידו, ובענק. ממשלת השמאל הרדיקלי Syriza, שעלתה לשלטון עם הבטחות גדולות להפסקת מדיניות הצנע ולדרישה למחילת חובות, חתמה בסופו של דבר על הסכם קשה מאוד עם הרבה גזרות. עם זאת, ברור שליוונים לא הייתה ברירה ושכל יום שעבר עם בנקים סגורים ומגבלות על תנועות ההון, המצב במדינה יכול להיות עוד הרבה יותר גרוע.
אלכסיס ציפראס, ראש ממשלת יוון, הוא אולי המפסיד הגדול ביותר בסיפור - היו לו אינספור הזדמנויות במהלך הדרך לחתום על הסכם טוב יותר, אך הניסיון להרוויח זמן עלה לו ביוקר ובסופו של דבר, הוא חתם על ההסכם הנוקשה ביותר שהוצע לו. בכל מקרה, כל הנזכר לעיל לא משנה עכשיו, ויוון תקווה לצאת לדרך חדשה ולשקם את עיי החורבות, שנקרא הכלכלה היוונית (כמובן במידה וכל המכשולים שנותרו יעברו בשלום).
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
עבור שוקי המניות באירופה, מדובר באבן גדולה שהוסרה מהגב, כאשר המשבר היווני הכביד מאוד על הביצועים בתקופה האחרונה וגרם למספר שוקי מפתח להיכנס רשמית לקטגוריה של תיקון (ירידה של 10% או יותר מהשיא). כעת, שוקי המניות האירופיים מוצאים את עצמם בנקודה לא רעה בכלל - תמחור סביר אחרי התיקון, מגמה חיובית בתחזיות הרווח אחרי תקופה ארוכה של הורדת תחזיות, תמונת מאקרו סבירה פלוס (במונחים אירופיים), מדיניות מוניטארית מרחיבה מאוד ואירו (עדיין) חלש".
- 4.גרניט 13/07/2015 21:57הגב לתגובה זוהמפסיד הגדול היא גרמניה, כי מה שעשה שר האוצר שלה זה לקרוע את מסכת הצביעות מעל השאיפות הגרמניות ותפיסת המתנשאת כלפי האיחוד. האמון באיחוד כולו נפגע כעת שהן צפויות אם הן תיקלענה למשבר להיות נתונות לסחטנות של המדינות החזקות. ציפראס? הוא ייצא עוד כגיבור אם כי טרגי של קריעת מסכת הצביעות וכמי שניסה לעמוד כנגד הקודמות הגרמנית. אני מציע לך לקרוא מה שכותבים שניים מהחכמים שבכלכלנים - קרוגמן ופיקטי - על גרמניה.
- 3.ירושלמי דן 13/07/2015 18:47הגב לתגובה זומה קורה באירופה?
- 2.דודו 13/07/2015 17:06הגב לתגובה זואין שום יציאה של יוון יש הסכמות ממזמן. אנא התעדכנו ואז תחזרו אלינו אל הגולשים.
- 1.KU 13/07/2015 16:33הגב לתגובה זושל יוון וגרמניה , קודם שתעבור אחר כך נדבר , התוכנית הזו חמורה בהרבה מהתוכנית עליה הצביעו היוונים "לא".

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.