האם מישהו שינה את דעתו הבורסה בת"א? הנה לכם התשובה

סיון ליימן, מנכ"ל כנען ייעוץ השקעות, סוקר, משווה ומנתח את נתוני מדד ת"א 100 מתחילת השנה מול מדדי המניות המובילים בעולם
סיון ליימן | (1)

הרבעון הראשון של שנת 2012 היה אחד הרבעונים החזקים ביותר בשוקי המניות בעולם בשנים האחרונות. בסיכומו זינקו מדד הניקיי והנאסד"ק ב-19.23% ו-18.67% בהתאמה, כאשר מדד הדאקס נותר צמוד אליהם עם תשואה של 17.78%.

לעומתם, הציג מדד ת"א 100 תשואה דלה של 4.25% ובשלושת החודשים הראשונים של 2012 הציג המדד תשואת חסר אדירה מול ממוצע המדדים המובילים בעולם של מעל ל-7%. האם חל שינוי במגמה זו שהתחילה כבר בשנת 2011? הטבלה מציגה ביצועי מדד ת"א 100 ומדדים מובילים נוספים בעולם בשנת 2011 ומתחילת שנת 2012 (נכון לתאריך 13.5.12).

תשואה מתחילת שנת 2012: על-פי הנתונים השיג מדד ת"א 100 במהלך חודש פברואר 2012 את התשואה הנמוכה ביותר - 3.57% - בעוד מרבית המדדים המובילים בעולם מזנקים בשיעור דו-ספרתי. כעבור שלושה חודשים מציג מדד ת"א 100 תשואה נאה של 6.18% מתחילת השנה, כאשר רק שני מדדים משיגים תשואה דו ספרתית הגבוהה ממדד ת"א 100: מדד הנאסד"ק ומדד הדאקס.

תשואה בשלושת החודשים האחרונים: רק שלושה מדדים מבין התשעה מציגים תשואה חיובית בשלושת החודשים האחרונים (מדד ת"א 100, מדד הנאסד"ק ומדד הניקיי). מדד ת"א 100 השיג את התשואה הגבוהה ביותר בתקופה זו (2.27%) בעוד הוא מכה את ממוצע המדדים בתקופה זו במעל ל-6%.!

תשואה מתחילת מאי 2012: חודש מאי מסתמן כחודש שלילי בשוקי המניות וזאת על רקע התעוררות מחודשת של חששות המשקיעים מפני יציבות כלכלות ספרד ואיטליה לצד בחירות ביוון שהעלו את כוחן של המפלגות המתנגדות לתוכניות הצנע ומונעות כינונה של ממשלת אחדות במדינה. כל מדדי המניות המובילים בעולם ירדו מתחילת מאי כאשר מבינם בולט לחיוב מדד הדאקס עם ירידה מתונה של 1.42%. מדד ת"א 100 ירד מתחילת החודש בשיעור של 2.58%, כאשר הוא רושם תשואה עודפת של קרוב ל-1.5% בהשוואה לממוצע המדדים מתחילת מאי.

כלומר, מדד ת"א 100 אשר רשם תשואת חסר של 6.63% בפברואר מול ממוצע המדדים המובילים בעולם רושם כעת תשואת יתר של כמעט אחוז מול הממוצע של אותם מדדים.

סיכום, מסקנות ומשמעות: מדד ת"א 100 אשר הציג בסוף הרבעון הראשון של שנת 2012 תשואת חסר אדירה של מעל ל-7% מול ממוצע המדדים המובילים בעולם, בולט לחיוב בשלושת החודשים האחרונים עם תשואה חיובית אל מול מגמה עולמית של ירידות שערים בבורסות העולם, וכך מוחק לחלוטין את תשואת החסר שלו מול ממוצע המדדים מובילים בעולם מתחילת 2012 ואף מציג תשואת יתר בהשוואה אליהם.

יש לזכור היטב ולהבין כי כל זאת מתרחש למרות פרמטרים רבים המעיבים על הבורסה בת"א וביניהם: רגולציה מחמירה, מס על הבורסה, חשש מפני תקיפה ישראלית באיראן, האביב הערבי וחשש מפני התחדשות המחאה החברתית. המשמעות היא שהמשקיעים סבורים כי השוק בארץ אטרקטיבי ומעניין להשקעה ברמות המחירים הנוכחיות המגלמות פוטנציאל לעליות, וכי הכלכלה המקומית מציגה נתונים טובים יחסית לכלכלות שונות בעולם.

הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל כנען ייעוץ השקעות ומעניק ייעוץ השקעות מקצועי ובלתי תלוי לבתי-אב, חברות ולגופים עסקיים. ייעוץ ההשקעות שניתן הוא חיצוני - כלומר בלא ייפוי-כוח לביצוע פעולות כלשהן. לפרטים נוספים: [email protected]

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    קשקוש. פשוט קשקוש. (ל"ת)
    אלון 16/05/2012 08:55
    הגב לתגובה זו
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.