נעילה אדומה באירופה: הדאקס ירד 0.64%. הליש"ט צוללת לקראת נאום רה"מ בריטניה

דריכות רבה לקראת נאום ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, שתתייחס לפרישת בריטניה מהאיחוד האירופי. היום לא יתקיים מסחר בארה"ב לרגל יום מרטין לותר קינג
נדב לוי | (3)

בורסות אירופה ננעלו בטריטוריה אדומה, זאת בהמשך לירידות שנרשמו בבורסות אסיה. מדד הדאקס הגרמני סגר בירידה של 0.6%. הקאק הצרפתי נחלש 0.8% והפוטסי איבד שיעור מזערי של 0.1%. 

דריכות רבה בשווקים לקראת נאום ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, שצפויה להתייחס מחר (14:00, שעון ישראל) לפרישת בריטניה מהאיחוד האירופי ('ברקזיט') ולשרטט את תכנית היציאה. ההערכה היא כי מיי תכריז על יציאה "מלאה" מהאיחוד האירופי, כלומר גם על פרישה מהשוק המשותף. ערכו של המטבע האנגלי משקף את חששות אלו, והודעה שכזו עלול להוביל לשחיקה נוספת של הליש"ט. 

דאקס

CAC 40 0%

פוטסי

בתוך כך, הליש"ט נופלת כ-1% מול המטבעות המובילים, כאמור, על רקע החשש מהערכות כי מיי תודיע על רצונה לפרוש באופן מלא מהאיחוד האירופי. המטבע הבריטי נופל 1% מול הדולר לרמה של כ-1.205 דולר לליש"ט, סמוך לשפל כל הזמנים שנרשם באוקטובר האחרון.

גרף דולר-ליש"ט מאז משאל העם ביוני 2016 שהכריע על הפרישה מהאיחוד האירופי:

הנוזל השחור מאבד 0.3% לרמה של 52.21 דולר לחבית.

מניות במרכז

ענקיות המשקפיים, אסילור הצרפתית ולוקסוטיקה האיטלקית מזנקות לאחר שדיווחו על מיזוג לכדי חברה אחת, הגדולה בעולם בתחום המשקפיים, ששוויה יעמוד על 49 מיליארד דולר.

יצרניות הרכב הגרמני נסחרות בירידה לאחר שנשיא ארה"ב הנבחר, דולנד טראמפ, איים שוב בהטלת מס גבוה על רכבים שייובאו ממקסיקו לארה"ב. נציין כי ליצרניות הרכב הגרמניות יש את פעילות הייצור הגבוהה ביותר במקסיקו, מבין יצרניות הרכב האירופאיות. מניית B.M.W ירדה 1.5%.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לוח שנה 16/01/2017 12:59
    הגב לתגובה זו
    עם סיום הנאום של הדחלילה תרזה מיי מתחיל הפרוק למעשה של הגוש האירופי שעד היום היה רק בתאוריה . בקרוב אחריה הולנד איטליה יוון ואולי גם צרפת (ראו בחירות קרובות) . אז מה הם רוצים מטראמפ כולם ? כל אחד דואג לעצמו . הגלובליזציה במכירת חיסול . החכמים יעשו גם מזה הרבה כסף אל דאגה !
  • 1.
    באיזה שעה הנאום ???? 16/01/2017 12:56
    הגב לתגובה זו
    הכל כמעט כותבים בכתבה............באיזה שעה ? לא נראה לכם חשוב מספיק ???????????????
  • כתוב בפרוש בשעה 14:00 לפי שעון ישראל (ל"ת)
    בובו123 16/01/2017 14:40
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.