הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת ועדת בכר
הצלחה לשר האוצר נתניהו, הכנסת אישרה לפני שעה קלה (ד') את הצעת החוק בקריאה ראשונה של מסקנות ועדת בכר. בעד החוק הצביעו 59 חברי כנסת, 6 ח"כים הצביעו נגד. הקרב הגדול באישור מסקנות הועדה צפוי מן הסתם לקראת האישור הסופי בקריאה השלישית, אך גם בהעברה החלקה של מסקנות הועדה בשלבים הראשוניים, ניתן לסמן הישג לשר האוצר.
בבורסה לניירות ערך בתל אביב עברו המדדים המובילים להסחר במגמה של עליות. הבוקר פתחו המדדים המובילים בהחלשות עקב התבטאות מדאיגה מצידו של הרמטכ"ל היוצא, בוגי יעלון, לפיה יש חשש לסבב אלים נוסף מצידם של הפלשתינאים בתום ההתנתקות.
מניות הבנקים נסחרות כעת במגמה מעורבת, כאשר מניות הבינלאומי עולות ב-0.3%, מניית דיסקונט מדרימה ב-0.4%, מניית לאומי יורדת ב-0.16%, מניית מזרחי עולה ב-0.5%, ומניית פועלים נסחרת ביציבות. יש לציין כי המחזור בבנקים עומד על פחות מ-40% מהמחזור היומי הממוצע שלו בשנה החולפת.
בנאומו לקראת האישור של הצעות החוק הקשורות בועדת בכר, אמר שר האוצר נתניהו, מוקדם יותר השבוע כי, "מטרת הרפורמה היא להגדיל את מספר המתווכים הפיננסיים הפועלים בשוק ועל ידי כך להביא להגברת התחרות ולהקטנת פערי התיווך", אמר השר והוסיף כי בניגוד למקובל בעולם, שוק ההון הישראלי מאופיין בדומיננטיות מוחלטת של הבנקים, הן בתחומי הבנקאות ה"קלאסית" והן ביתר תחומי התיווך הפיננסי.
נתניהו דיבר על כך שהרפורמה שמה על סדר היום ערך נוסף ולא פחות חשוב - ערך הייעוץ האובייקטיבי. "העקרון העומד בבסיס הרפורמה הוא הצורך החיוני בייעוץ אובייקטיבי במוצרים מסובכים כגון מוצרים פיננסיים ופנסיוניים - כאשר מדובר במוצרים כה מורכבים, תפקידה של המדינה לדאוג כי יהיה בידי האזרחים ייעוץ אובייקטיבי ונטול פניות", אמר השר נתניהו.
"במצב הקיים, מכיוון שהבנקים מייעצים לגבי מוצרים שבבעלותם, קיים דיסוננס אמיתי בין אינטרס הבנק לבין טובת ציבור לקוחותיהם", הוסיף השר. "תפקידנו בקונפליקט הזה אינו לשפוט "איזה אינטרס גובר", אלא לדאוג לכך שהבנקים כלל לא יעמדו בפני מצב בלתי אפשרי זה - ולדאוג שיספקו ייעוץ אובייקטיבי ומקצועי ללקוחות", דברי השר נתניהו.

מה ההון של הישראלי הממוצע? לא מה שחשבתם
האם אתם יותר מהממוצע, או מתחת לממוצע?
דוח של בנק ישראל שפורסם בשבוע שעבר על ההתחייבויות של הציבור הישראלי נותן לנו נתונים מעניינים. רוב ההתחייבויות שלנו הן למשכנתאות, סדר גודל של 620 מיליארד שקל, ועם חובות נוספים אנחנו בחוב כולל של כ-880 מיליארד שקל. בואו נניח שהדוח לא כולל את כל החובות כי יש גם הלוואות משפחתיות ונוספות. נניח שהחוב הכולל של הציבור הוא טריליון שקל.
טריליון שקל נשמע הרבה מאוד, אבל כשמחלקים את זה לנפש - 10 מיליון איש , מקבלים שהחוב לכל אדם הוא כ-100 אלף שקל. אם נתייחס למשפחה עם 2 ילדים נקבל שיש לה חוב של 400 אלף שקל. זה ממוצע וכמו שאתם יודעים, ממוצע זה עניין בעייתי. לדוגמה - זוג צעיר שלוקח משכנתא בהיקף של 1-1.5 מיליון שקל ואפילו יותר, עמוס בחובות - הרבה יותר מהממוצע. מצד שני, יש משפחות רבות אחרי 20-30 שנה של משכנתא שאין להם חוב גדול.
למשפחה ממוצעת יש חוב של 400 אלף שקל, וזה הגיוני כי משפחה ממוצעת היא לא זוג צעיר והיא גם לא סוג בפנסיה, היא זוג בגילאי 45-50 בערך, ובמצב כזה המשכנתא כבר נמוכה, היא בישורת האחרונה שלה, אצל חלק כבר נסגרה.
התחלנו בחוב, אבל יש לנו יותר נכסים. יש דירה, רכב ויש נכסים פיננסים. נתחיל בדירה - דירה ממוצעת בישראל שווה כ-2.3 מיליון שקל. אנחנו מתייחסים כאן לממוצע, אז זו הדירה שיש למשפחה שהגדרנו - 4 נפשות (2 ילדים) וחוב של 400 אלף שקל. הדירה בניכוי החוב שרובו משכנתא - כ-1.9 מיליון שקל.
- לראשונה מזה עשור: יותר מיליארדרים אמריקאיים מסיניים; מי נמצא בראש הרשימה?
- UBS: "צופים 45,000 מיליונרים בישראל עד 2029"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יש גם רכבים. מסתבר שזה לא משמעותי להון הכולל. יש מעל 4 מיליון רכבים, שזה בממוצע 0.4 רכב לאיש, למשפחה כ-1.6 רכבים. נניח שמדובר ברכבים עם וותק של 6-7 שנות וותק ונניח בשמרנות שיש עליהם עוד חוב, נקבל אולי 100 אלף שקל שווי נטו של רכבים. אנחנו בסיכום ביניים של 2 מיליון שקל - הון ממוצע למשפחה בלי הנכסים הפיננסים. וכאן מגיעה ההפתעה הגדולה.

"רוצה שאעשה גם שיעורי בית בחשבון?" - האם ה-AI מרסקת את מערכת החינוך?
לפני כשלושה שבועות נפתחה שנת הלימודים בישראל, ולקראת האירוע המרגש, פירסם משרד החינוך תמונה שמברכת את עלייתם של שישה אחים לכיתה א'. הפרסום היה בבדיחות הדעת, תוך שימוש בתמונה שנוצרה על ידי AI והוא התקבל בביקורת רבה והמחיש ניתוק בין הבעיות הרבות שמערכת החינוך סובלת מהן ובין הנסיון ליצירת תדמית משעשעת.
בישראל יש משבר כח אדם רציני במערכת החינוך, אבל זהו עניין מקומי. ניתן גם לומר שניהול תקציבי העתק של משרד החינוך אינו מיטבי. אפשר גם לבקר את תכנית הלימודים אבל כל אלה הן בעיות מקומיות ואם יש בעיה אחת שבפניה ניצבות כל מערכות החינוך בעולם היא ההתמודדות עם הבינה המלאכותית. זה מתחיל בסמכות המורית, שהרי אין מורה בעל ידע נרחב כמו המודלים השונים, וממשיך דרך המטלות ושיעורי הבית, שאותם המודלים יודעים לעשות תוך שניות וכך אלמנט נוסף של הלמידה מתערער, וזה ממשיך אל כישורי החשיבה הביקורתית של התלמידים, היות והדיונים הולכים ומתבססים על טיעוני AI "מנצחים", אך נטולי מעוף ומבוססים על העתק הדבק.
האתיקה של הפרומפט
דמיינו שיעורי בית בספרות, ונסו לחשבו כמה תלמידים באמת יישבו לקרוא פרקים שלמים ולנסח פרשנויות וכמה יבקשו מה-AI פרשנות מוכנה שאפשר להגיש למורה כמו שהיא? ואם ישנם תלמידים שממש רוצים להשקיע, הם תמיד יוכלו לכתוב פרומפט כמו "הצג לי פרשנות לא שגרתית של 'החטא ועונשו'". אז נכון שהעתקות היו קיימות מאז ומעולם, אבל הזמינות והקלות הבלתי נסבלת של כתיבת תוכן "מקורי" היא זו שמשנה את חוקי המשחק. זו כבר אינה שאלה של מוסר, אלא של כישורים.
מה שהחל כעזרי למידה הפך במהירות לכביש עוקף שקדנות. לדוגמה, תלמידים מעתיקים פרקים שלמים משיעורי ספרות לתוך צ'אטבוטים ומקבלים פרשנויות מוכנות המוגשות למורה כעבודת מחשבה מקורית. בשיעורי
מתמטיקה, צילום קצר של תרגיל בית מספיק כדי לקבל פתרון מלא עם גרפים והסברים.
- שנתיים אחרי השקת ChatGPT: לאן הולכת מהפכת ה-AI?
- "לשר החינוך צריך לצאת קצף מהפה - המורים הם בנפשה של המדינה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
משרד החינוך ניסה בשנים האחרונות להוביל מהלך לאומי לשילוב AI בכיתות, אך מערכת Q, שעלות פיתוחה ותכניה הגיעה לכ-4 מיליון שקל, נזנחה לאחר שהתעוררו טענות מצד מוסדות חינוך, במיוחד במגזר הדתי, לגבי התאמתה. מערכת "בינה", שפותחה בעלות של יותר מ-700 אלף שקל, פעלה בקושי חודשיים עד שהושבתה בעקבות תקלות, תגובות שגויות וניסוחים בעייתיים - והשיבה את נשמתה לבורא, ותוך זמן קצר נקראו המוסדות לעבור לכלים חיצוניים כמו ג'מיני ו-ChatGPT.